Kommando för att överföra vissa filer
Kommando för att överföra vissa filer
Låt säg att jag har två mappar, mapp A och mapp B som har jättemånga gemensamma filer, men att det ändå finns filer i mapp A som kanske inte finns i mapp B och jag vill för säkerhetsskull överföra skillnaden i A till B, men jag vet inte vilka filer det gäller. Vilket kommando vore då bäst?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Kommando för att överföra vissa filer
Finns många varianter. T.ex:
Notera att det är viktigt att "/" i slutet på varje sökväg är med.
Kod: Markera allt
rsync -av /sokvag/till/MappA/ /sokvag/till/MappB/
Ok men det är många undermappar också, behöver jag då kanske också något tillägg om rekursivt? 

Hade du ju iofs kunna ta reda på själv, med ett enkelt test?Ainigma skrev:Ok men det är många undermappar också, behöver jag då kanske också något tillägg om rekursivt? :unerd:
Hursom så är -a (aka: --archive) lite utav en samlingsflagga, som bland annat inkluderar -r (aka: --recursive). Se även rsync(1)
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
LuckyBackup fixar nog detta. Grafiskt.
Programmet finns i Ubuntus programförråd.
Du kan göra backuper/synkroniseringar på enstaka mappar likaväl som hela partitioner.
Observera också att du kan välja bland en massa språk i LuckyBackups menyer och texter. Svenska finns med.
Testa. Lycka till! /tukken
Programmet finns i Ubuntus programförråd.
Du kan göra backuper/synkroniseringar på enstaka mappar likaväl som hela partitioner.
Observera också att du kan välja bland en massa språk i LuckyBackups menyer och texter. Svenska finns med.
Testa. Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
OK tack för all hjälp!