Hej!
Jag, eller snarare min syster, sitter i en knepig situation. Hon har Ubuntu (vet tyvärr ej version) och får upp meddelandet "Autentiseringsfel" när hon försöker logga in, hon vet att lösenordet är rätt. Har testat logga in via terminalen, men får samma fel.
Har kollat runt lite på nätet och försökt öppna terminalen med ctr+alt+t men då händer inget. Nu har inte jag datorn med ubuntu hemma själv så alla frågor får gå via mig så får jag kolla med min syster.
Vore tacksam för all hjälp som går att få!
Autentiseringsfel
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Autentiseringsfel

En första fråga: Har hon andra tecken än engelska sådana i sitt lösenord?
Som svenska å, ä och ö, t.ex..
Det händer titt som tätt att ubuntu "tappar bort" att man själv har valt svenska och där, å, ä, ö. Systemet kopplar bort svenskan och känner bara av engelska tecken. Har man då valt svenska specialtecken, är risken stor att inloggningen blir fel.
Jag har drabbats av det otaliga gånger.
Jag hoppas att någon annan kommer in i tråden och hjälper dig/er igång med datorn. Tyvärr har inte jag kunskaper nog för att hjälpa till just där.
Får ni igång det hela igen, så ta och byt lösenord till något där svenska specialtecken inte ingår.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej!
Nej, hon har inget å/ä/ö i lösenordet, tack för hjälpen ändå
Nej, hon har inget å/ä/ö i lösenordet, tack för hjälpen ändå

- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Andra specialtecken kanske? Dom byter plats om inte den svenska tangentbordslayouten laddas in.
Om hur man ändrar lösenordet när man tappat bort det:
http://askubuntu.com/a/24024
Om hur man ändrar lösenordet när man tappat bort det:
http://askubuntu.com/a/24024
Problemet löst, tack så himla mycket för hjälpen! 

- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad löste problemet?