Komma igång med programmering!

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

Har du alltid velat komma igång med programmering? Eller har du försökt, tyckt att det verkar vara för krångligt att komma igång?
Misströsta icke! Jag ska här visa dig vilka första steg du ska ta mot att bli en erfaren programmerare, som dessutom har hittat rätt från början utan att gå bort sig och slösa en massa dyrbar tid i programmeringssnåret.

Mångas blickar riktas mot programmeringens värld därför att de vill skriva "den där saken som skulle vara så häftig". Det är visserligen en ädel tanke, men ha inte så bråttom! Att börja programmera ska inte vara att direkt börja skriva användbara program. Att börja programmera innebär att börja tänka på ett helt nytt sätt. Det tar tid.

Jag föreslår att du börjar med en bok som heter "Structure and Interpretation of Computer Programs", kort och gott SICP. Den börjar från början och lär dig hur koden du skriver kommer tolkas av datorn och vilka processer den genererar. SICP behandlar Scheme, som är en dialekt av språket LISP. Detta är dock inte det väsentliga. Boken använder bara Scheme för att lära dig saker som du kommer ha användning av i all kommande programmering.

Det första du behöver är ett program som kör (tolkar) din kod. Jag rekommenderar mit-scheme vilket du installerar genom att skriva detta i konsolen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install mit-scheme rlwrap
detta kommando installerar mit-scheme och rlwrap.
sedan startar du mit-scheme genom att skriva detta i konsolen:

rlwrap mit-scheme
Du ser vad rlwrap gör genom att istället testa att köra endast mit-scheme, skriva lite, och trycka på piltangenterna.
När du sedan skriver kod så gör du det i vilken texteditor som helst, och för att köra den så markerar du den kod du vill köra och klickar med mittenknappen på musen i det konsolfönster där mit-scheme är igång.

SICP hitter du på http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html
Googla på "sicp pdf" för pdf-version.

OBS: Se till att du har någonstans att kolla upp svåra engelska ord, såvida du inte redan är mycket bra på engelska!

Lycka till!

mvh Janne
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

[quote="PsySine"]OBS: Se till att du har någonstans att kolla upp svåra engelska ord, såvida du inte redan är mycket bra på engelska![/quote]
http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Komma igång med programmering!

Inlägg av Urban Anjar »

Här är ett par förslag till, varav den sista är på svenska:

http://greenteapress.com/thinkpython/

http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Bli_ormtjusare
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Olle Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Olle Eriksson »

Urban Anjar skrev: Här är ett par förslag till, varav den sista är på svenska:
Uhm, tror du menar den första... ;) Rätt trevlig nybörjarguide du kokat ihop, förresten!

Edit: Är det jag som är halvblind eller "länkar" forumet till inlägg när man citerar? Var helt bombsäker på att det stod engelska där nyss...
Senast redigerad av 1 Olle Eriksson, redigerad totalt 28 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Olle Eriksson skrev:
Uhm, tror du menar den första... ;) Rätt trevlig nybörjarguide du kokat ihop, förresten!
Jo den var mycket trevlig....  den här "pythonormen" ska jag försöka lära mig mer om   ;)
Hello World gick galant, Beryl pyssel o Python har jag fuskat lite med också men inte förstått hur det funkar. :D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

plun skrev: Jo den var mycket trevlig....  den här "pythonormen" ska jag försöka lära mig mer om  ;)
Hello World gick galant, Beryl pyssel o Python har jag fuskat lite med också men inte förstått hur det funkar. :D
Jo, den ska du lukta på!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
FLR
Kontakt:

Inlägg av FLR »

Ok, jag är nu nybörjare med linux och ubuntu.
Jag tänkte att ifall jag lär mig att programmera så blir det lättare.

Men det är så att jag har stött på ett problem redan vid installation utav det verktyg du beskriver.

i terminalen skriver jag:
sudo apt-get install mit-scheme rlwrap

och trycker enter.
Då står det:

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd       
Läser in tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet mit-scheme

Och jag har lagt märke till att det står "E: kunde inte hitta..."
Vad betyder det då? är det själva hårddisken som ubuntu är installerat på?
Ursäkta att jag är så frågvis och så, men jag är väldigt trött på Windows och vill verkligen lära mig linux bra.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen FLR!

I Ubuntu hämtas alla paket från s.k. förråd. Precis efter en installation är inte alla de vanligaste förråden aktiverade (av olika orsaker). Om du gör som så att du startar Pakethanteraren Synaptic och går in under Inställningar -> Förråd/Repositories och kryssar i Universe/Multiverse, ja, helt enkelt alla förråd. Sedan väljer du läs om, så lär du hitta paketet du letar efter.

Om du vill göra det terminalvägen så öppnar du /etc/apt/sources.list och avkommenterar (tar bort #-tecknet) de rader som är förråd (de som börjar med deb). Glöm inte att du måste se till att ha administratörsrättigheter (lägg till sudo framför om du kör i terminalen, och gksudo om du skall köra något grafiskt - se bara till att vara försiktig med sudo-kommandot!), och att du måste köra sudo apt-get update efter att du ändrat i sources.list.

"E: kunde inte hitta..." betyder att det blev ett fel (E=Error) eftersom apt-get inte hittade det efterfrågade paketet i förrådsdatabasen.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

http://greenteapress.com/thinkpython/

http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Bli_ormtjusare
Vilken kanonguide Urban! Skall kontakta SAOB och be dem sätta in en bild på dig vid ordet pedagogik.
Stort tack - nu skall det lekas i emacs =)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
FLR
Kontakt:

Inlägg av FLR »

DeepThought!
Jag tackar för den snabba hjälpen, men tyvärr så funkar det ändå inte.
Jag öppnade /etc/apt/sources.list och tog bort alla # framför deb.
Sedan skrev jag i terminalen : sudo apt-get update (enter) följt av sudo apt-get install mit-scheme rlwrap.
men det blir fortfarande samma E: kunde inte hitta paketet.

Jag provade att även göra som du sa med synaptic att kryssa i multiverse och universe, men när jag söker efter mit-scheme så hittar den ingenting.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

FLR: Jättekonstigt, jag hittar paketet utan problem. ??? Vilken version av Ubuntu kör du? Edgy 6.10 eller Dapper 6.06? (eller kanske rentutav Feisty?)
FLR
Kontakt:

Inlägg av FLR »

Jag kör med version 6.10 Edgy.
Jag har absolut ingen aning om vad det kan bero på.

Men jag antar att det kanske finns några andra program man kan köra med istället. eller?
Men det vore ju bra ifall jag fick det att fungera.

Vad söker du på i synaptic när du hittar mit-scheme?
Du kanske rent ut av använder sudo apt-cache search eller något annat haxx kommando :P

Ialla fall när jag sökte efter det så sökte jag på just mit-scheme och scheme. Men det kanske var fel?
när jag sökte på rlwrap så hittade jag några paket som jag installerade.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag sökte just på mit-scheme, men testa att söka på mit- eller bara mit också. Och glöm inte att klicka på "Läs om" efter att du kryssat i alla förråden! (klicka gärna ur, klicka i igen och välj sedan "Läs om")
FLR
Kontakt:

Inlägg av FLR »

Fungerar ändå inte  ???
Men det löser sig väl senare nåt tag när jag lärt mig hur allt fungerar lite bättre.
Tack för hjälpen i alla fall.
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

Du kan också testa att söka efter programmet drscheme, fast om inte mit-scheme dyker upp är jag tveksam att drscheme dyker upp...

mvh Janne
Cornwall

Inlägg av Cornwall »

Jag har kommit över ett exemplar av boken Lär dig C++ på 3 veckor och hade nu tänkt börja lite smått med C++.

Till att börja med - hur installerar jag G++ / GCC (om jag har förstått det rätt så är de s.k kompilatorer)? I boken så rekomenderas man även att införskaffa en editor - finns det några bra sådana till Linux? Och så slutligen - behöver jag något mer än en kompilator, en editor och textredigeraren?

Guider till hur Linux-kompilatorer och -editorer fungerar tas varmt emot!

Tack på förhand!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Allt du behöver är en editor (eller 'text redigerare' som en del kallar det) för att skriva din C++ kod, samt en kompilator för att kompilera din C++ kod till en körbar fil.

exempel på editors:

vim (min favorit)
emacs
gedit
notepad

När du sedan börjar skriva stora projekt med riktigt mycket filer så kan det vara smidigt att använda en IDE, dvs en editor med en väldigt massa inbyggda funktioner exempel på IDEs

Kdevleope
Code::Blocks
Eclipse

Sedan för att kompilera koden så använder du dig av g++ som är typ ett front-end för GCC som ställer in lite flaggor och så för att kompilera C++ kod istället för C kod

g++ finns att installera genom synaptic / apt-get

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2830.0.html <--- lite exempel hur du använder gcc, dom flesta flaggorna funkar för g++ också

edit: Det enda du behöver förutom en editor och kompilator är en stor dos av tålamod...
Senast redigerad av 1 gasol, redigerad totalt 20 gånger.
Cornwall

Inlägg av Cornwall »

Hur vet jag om GCC är installerat? Jag har följt två guider - ena gången skrev jag in ett kommando i terminalen och den andra gången så gick jag in i Pakethanteraren Synpatic. Men jag har inte kunnat hitta någon ikon till GCC, men det kanske ska dyka upp någon (har som sagt inte alls förstått hur det fungerar)?
Okänd

Inlägg av Okänd »

kör från en terminal: gksudo synaptic (ange ditt lösenord i popup rutan)
i synaptic, sök efter g++ markera g++ för installation.
När det är klart så kan du skriva g++ i en terminal, om g++ är installerat så borde detta skrivas ut:

g++: no input files
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"