Kan inte starta från USB eller DVD
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Kan inte starta från USB eller DVD
Hej.
Jag tänkte installera Ubuntu 64-bit på en stationär dator som nu har Windows XP, och väntade mig inte att det skulle vara något problem med det. Men det var det. Provade först att använda USB, som jag brukar.
Valde flyttbar enhet som startenhet i BIOS. Resultat: “Reboot and select proper boot device […]”. Provade flera uttag på datorn.
Tröttnade på detta efter några försök, och brände en DVD. Valde CD/DVD som startenhet i BIOS. Samma resultat som med USB. Provade med en gammal Ubuntu 32-bit. Samma. Provade med en Windows XP-CD. Sanna.
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5KPL-AM EPU (Socket 775)
CPU: Intel Pentium E5300 @ 2.60GHz
BIOS: American Megatrends Inc., Version 0211, 2009-05-08
Någon som kommer på något som kan få igång installation från DVD eller USB?
Tack.
Jag tänkte installera Ubuntu 64-bit på en stationär dator som nu har Windows XP, och väntade mig inte att det skulle vara något problem med det. Men det var det. Provade först att använda USB, som jag brukar.
Valde flyttbar enhet som startenhet i BIOS. Resultat: “Reboot and select proper boot device […]”. Provade flera uttag på datorn.
Tröttnade på detta efter några försök, och brände en DVD. Valde CD/DVD som startenhet i BIOS. Samma resultat som med USB. Provade med en gammal Ubuntu 32-bit. Samma. Provade med en Windows XP-CD. Sanna.
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5KPL-AM EPU (Socket 775)
CPU: Intel Pentium E5300 @ 2.60GHz
BIOS: American Megatrends Inc., Version 0211, 2009-05-08
Någon som kommer på något som kan få igång installation från DVD eller USB?
Tack.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Re: Kan inte starta från USB eller DVD
Raderat befintliga partitioner? D.v.s. systempartitionerna, eventuella lagringspartitioner bör kunna lämnas intakta om man vill.
Förmodligen måste du skriva över XP:s bootloader. Jag brukade köra hela systemdisken i Active @ KillDisk för att radera bootloadern på enklaste sätt. En lågnivåformatering med andra ord.
Det finns förstås ett gäng kommandon också, för att lösa detta, men dom är för längesedan bortglömda, och google är inte min vän i kväll.
Förmodligen måste du skriva över XP:s bootloader. Jag brukade köra hela systemdisken i Active @ KillDisk för att radera bootloadern på enklaste sätt. En lågnivåformatering med andra ord.
Det finns förstås ett gäng kommandon också, för att lösa detta, men dom är för längesedan bortglömda, och google är inte min vän i kväll.

Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Nej, inget är raderat än. Det (formatera) brukar jag låta installeraren göra. Det finns två partitioner, C med system och program, D med användarens filer (har kopierat dem till extern disk).
Active@ KillDisk körs väl från CD/USB?
Active@ KillDisk körs väl från CD/USB?
Ja, har du tagit backup på användarfilerna (och eventuella konfig. dito) så är det bara att köra. Lägg KillDisk på usb-minnet/CD:n, boota på densamma och blås disken. När den väl är ren, bootar burken på vilken loader som helst, inkl. din installationspinne. Är allt korrekt gjort, får du en opartitionerad disk, att göra som du behagar med.
Edit:
XP är så att säga "old school", den har en bootloader som inte låter sig formateras hur som helst. Den måste skrivas över med en ny, eller lågnivåformateras bort. Jag är övertygad om att du minns när vi kämpade med folk som skulle "uppgradera" från XP till Vista.
Edit:
XP är så att säga "old school", den har en bootloader som inte låter sig formateras hur som helst. Den måste skrivas över med en ny, eller lågnivåformateras bort. Jag är övertygad om att du minns när vi kämpade med folk som skulle "uppgradera" från XP till Vista.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 22 gånger.
Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Varför skulle det gå bättre att starta Active@ KillDisk än Ubuntu (eller Windows-installeraren) från CD/USB?
ahaa... vad är det för windows-installerare du försökt med? Är det XP? Är det en senare så är problemet detsamma som med Linux... XP:s bootloader måste bort.
Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Testade med XP SP3 (samma som är installerat), för att se om det vore ett Ubuntu-specifikt problem, men det är det inte.
Den bootar alltså överhuvudtaget inte på något annat än installerat system? Då kan jag inte tänka mig att det kan vara något annat än ett BIOS-problem.
Skall kolla manualen om jag hittar den.
Skall kolla manualen om jag hittar den.
Alltid på kanelen!
Inte bästa manualen jag sett, men kolla igenom 2.6.*
"Quick Boot" bör nog inaktiveras t.ex. Boot Device Priority är en annan som bör kollas. Ha usb-minnet i, när du bootar till BIOS.
Inte helt enkelt med en "halvfärdig" manual.
"Quick Boot" bör nog inaktiveras t.ex. Boot Device Priority är en annan som bör kollas. Ha usb-minnet i, när du bootar till BIOS.
Inte helt enkelt med en "halvfärdig" manual.
Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Hittade DVD-problemet. SATA-kabeln var inte ansluten till DVD-enheten!

Nu startar Ubuntu.
Tack för ditt engagemang, eson.
Varför det inte gick att starta med USB förblir oklart, dock.

Nu startar Ubuntu.
Tack för ditt engagemang, eson.

Varför det inte gick att starta med USB förblir oklart, dock.
Högst troligt att den inte stödjer boot från USB. Skulle tro att moderkortet är aningen för gammal.JoWa skrev:Varför det inte gick att starta med USB förblir oklart, dock.
Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det var åtminstone valbart i startmenyn. Efter bränning av DVD lade jag USB-problemet på historiehyllan.
Efter att ha fått igång Ubuntus installationsprogram stötte jag på ett annat problem. Installationen fastnade på steget Förbereder installation av Ubuntu. Efter att ha klickat på Fortsätt fick datorn stå en timme. Inget hände. Systemet var inte låst. Klocksymbolen (pekaren) snurrade, och jag kunde öppna t.ex. nätverksegenskaper.
En sökning på nätet visade att det finns en ”partitionsrensningsbugg”. Så jag valde Prova Ubuntu (istället för Installera Ubuntu), öppnade verktyget Diskar och snabbformaterade hårddisken, som hade två NTFS-partitioner.
Därefter kom installationen igång.
Efter att ha fått igång Ubuntus installationsprogram stötte jag på ett annat problem. Installationen fastnade på steget Förbereder installation av Ubuntu. Efter att ha klickat på Fortsätt fick datorn stå en timme. Inget hände. Systemet var inte låst. Klocksymbolen (pekaren) snurrade, och jag kunde öppna t.ex. nätverksegenskaper.
En sökning på nätet visade att det finns en ”partitionsrensningsbugg”. Så jag valde Prova Ubuntu (istället för Installera Ubuntu), öppnade verktyget Diskar och snabbformaterade hårddisken, som hade två NTFS-partitioner.
Därefter kom installationen igång.