toto skrev:första frågan:
hur var det man gjorde en startbar usb för att starta installationen?
Om du kör Windows finns det
LinuxLive USB Creator. Har du Ubuntu eller någon annan Linuxdistribution på någon dator kan du använda dig av
UNetnootin. Unetbootin finns i förrådet. Ser att Unetbootin även finns för Windows på hemsidan.
toto skrev:
andra frågan:
kan jag montera en Sata hårddisk tillsammans med den Sas-disken som sitter där och är snabb men lite för liten.
Det borde inte vara några problem. Har inte provat själv med sas diskar, men det borde fungera.
toto skrev:
tredje frågan:
kan jag någonstans välja att lägga tex. "hem"katalogen på Sata-disken (om det går att montera ihop med Sas'en)? jag hade uppskattat att ha tex program od på den snabbare Sas och kort mm på den rymligare Sata'n.

Det framgår inte hur stora dina två diskar är, men jag hade i ditt fall gjort följande.
Jag hade lagt root partition och swap på SAS disken och home partitionen på SATA disken. Det kräver dock att du gör partitioneringen manuellt, då installationsprogrammet inte kommer att fixa det åt dig. Hör av dig om det är frågetecken kring hur du rent praktiskt genomför partitioneringen av diskarna.
Mvh Nemo