Hej och välkommen i gänget

!
Du kommer ha alternativen att partionera manuellt, eller om du vill automatiskt.
Det som jag varmt rekomenderar och som du verkar vilja göra är att partionera manuellt.
Enkelt sätt kan man säga så här:
En partion på ca 15gb formaterat som ext3. Denna partion kommer du installera ubuntu på.
Så när du senare i installationen väljer vart olika saker skall monteras så skall / monteras här.
Sen skall du ha en swap-partion. Till denna räcker det gott o väl med mkt mindre. Är inte hundra på hur liten den kan eller bör vara, men jag har den på ca 500mb med 1gb ram och det funkar utmärkt. Nu när jag kollar så använder datorn ca 19.3 swap så det verkar ha vart lite väl overkill.
När du skapar swapen så gör du en extended och sedan en linux-swap inuti den, du fattar med lite trixande när du gör partionerna.
Den sista partionen du skapar får resterande utrymme. Denna partion kommer du sedan montera i din /home katalog. Fördelen med att göra detta är att alla dina konfigurationer, teman, och saker som du har i homekatalogen (och på skrivbordet) sparas på den partionen.
Så skulle du vilja göra en ominstallation av systemet så behöver du inte ändra om allt igen. Utan alla dina inställningar finns kvar +alla grejer som du sparat i home-katalogen.
Hoppas de här hjälpte något och är det något mer så hjälper vi gärna till.
edit: Home partionen skall också vara i ext3. Även om alla inställningar finns kvar mm i din home-katalog så kommer du dock få ominstallera alla program (för de sparas inte i home-katalogen när de installeras) om du skulle göra en ominstallation av systemet senare.
Men att ha en separat home-katalog sparar mkt tid o pillande.