Hjälp men partitioneringen.

samuel.nilsson

Hjälp men partitioneringen.

Inlägg av samuel.nilsson »

Tjenare!

Tänkte ta och installera ubuntu nu till helgen men jag fattar inte riktigt hur man ska partitonera. Jag har sökt  runt och jag vet att andra frågat samma fråga men jag blir inge klokare av svaren, rena grekiskan för mig :D
Jag har 90 gb till godo för att installera ubuntu och skulle vara tacksam om någon kunde säga hur man på bästa sätt ska fördela dessa.
Läste något om att swap skulle vara lika stor som mängden ram? Ska den så ligga på 1gb då jag har 1gb ram?

Väldigt tacksam för svar

// Samuel
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Hjälp men partitioneringen.

Inlägg av zero gravity »

Hej och välkommen i gänget :) !

Du kommer ha alternativen att partionera manuellt, eller om du vill automatiskt.
Det som jag varmt rekomenderar och som du verkar vilja göra är att partionera manuellt.
Enkelt sätt kan man säga så här:

En partion på ca 15gb formaterat som ext3. Denna partion kommer du installera ubuntu på.
Så när du senare i installationen väljer vart olika saker skall monteras så skall / monteras här.

Sen skall du ha en swap-partion. Till denna räcker det gott o väl med mkt mindre. Är inte hundra på hur liten den kan eller bör vara, men jag har den på ca 500mb med 1gb ram och det funkar utmärkt. Nu när jag kollar så använder datorn ca 19.3 swap så det verkar ha vart lite väl overkill.
När du skapar swapen så gör du en extended och sedan en linux-swap inuti den, du fattar med lite trixande när du gör partionerna.

Den sista partionen du skapar får resterande utrymme. Denna partion kommer du sedan montera i din /home katalog. Fördelen med att göra detta är att alla dina konfigurationer, teman, och saker som du har i homekatalogen (och på skrivbordet) sparas på den partionen.
Så skulle du vilja göra en ominstallation av systemet så behöver du inte ändra om allt igen. Utan alla dina inställningar finns kvar +alla grejer som du sparat i home-katalogen.

Hoppas de här hjälpte något och är det något mer så hjälper vi gärna till.

edit: Home partionen skall också vara i ext3. Även om alla inställningar finns kvar mm i din home-katalog så kommer du dock få ominstallera alla program (för de sparas inte i home-katalogen när de installeras) om du skulle göra en ominstallation av systemet senare.
Men att ha en separat home-katalog sparar mkt tid o pillande.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 16 gånger.
Abusus non tollit usum
samuel.nilsson

Inlägg av samuel.nilsson »

Man tackar och bockar
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

När det gäller partionering finns det väl lika många skolor som användare....men några grundtips kan kanske vara bra. Vad ska maskinen användas till ? en renodlad desktop, inga databaser eller så ? Jag antar att det ska vara en renodlad desktop.

root (/) partitionen behöver inte vara så stor, det beror lite på om du vill ha minimalt med partitioner eller inte. Om du går för det, sätt den till 15 GB som zero rekommenderade.

swap högst en GB, 500 MB funkar det med. Skulle du behöva mer kan du alltid göra ytterligare en swap, men ha den 2:a som en fil i en redan befintlig partition. Det är enkelt att sätta upp om det skulle behövas, och du loosar ingenting.

/home gör du så stor som du tror du behöver för saker som du vill backa av. Om du inte bryr dig om backuper så kan du väl i princip göra /home till resten, men om du vill backa av enkelt och smidigt så skulle jag rekommendera att ha en rimlig storlek här och bara lägga "vanligt" data här, typ konf-filer, dokument, källkoder etc. Filmer och andra filer som man normalt inte vill ha i en backup lägger du i en separat partition som blir den största partitionen, t.ex /opt eller /data eller vad du väljer att kalla den.

Jag brukar dessutom göra en separat partition för /tmp. OM något program löper amok och fyller /tmp så fylls inte din root (/) partition

När det gäller filsystem så skulle jag rekommendera xfs, iallafall på den stora partitionen där du kanske vill lagra stora filer. Mycket roligare att ta bort stora filer med xfs jämfört med ext3....

Lycka till
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"