Apache2 ÅÄÖ strul
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Apache2 ÅÄÖ strul
Jag håller på att trixa lite med php, men har åkt på ett problem. På min ubuntuburk visas allt som det ska, däremot om jag surfar in med telefonen eller en annan dator så visas å ä och ö fel. Jag har sökt runt, men inte hittat nån lösning som hjälpt. Jag testade att lägga in "AddDefaultCharset ISO-8859-1" i apache2.conf, men det gjorde bara att det visades fel på min dator också. Jag har även testat att skriva ut bokstäverna kodat typ å = å ä = ä ö = ö, det verkade inte göra någon skillnad alls. Problemet är inte exklusivt för php utan det är samma med html-filer. Här är sidan jag håller på med.
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 PyroClastic, redigerad totalt 7 gånger.
- Konservburk
Re: Apache2 ÅÄÖ strul
Är du säker på att det inte är UTF-8 du vill ha istället för ISO-8859-1?PyroClastic skrev:Jag testade att lägga in "AddDefaultCharset ISO-8859-1" i apache2.conf, men det gjorde bara att det visades fel på min dator också.
-
Nej, jag vet inte skillnaden.Konservburk skrev: Är du säker på att det inte är UTF-8 du vill ha istället för ISO-8859-1?

EDIT:
Nu funkar det ju...Jag la in AddDefaultCharset UTF-8 istället. Men hur kommer det sig att det funkade på min dator?
- Konservburk
Ubuntu antar att det är UTF-8 om inget annat har sagts. Din telefon (och även din andra dator) antar däremot uppenbarligen något annat när inget har sagts.
-
Ok jag får tacka så mycket för hjälpen.
- rocketdog
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Lånar (samt BUMPAR ordentligt) den här tråden litegranna;
I textfiler som ligger i t.ex "/home/rocketdog/public_html/" och innehåller åäö, så visas det korrekt. Men ligger samma fil i "/var/www/" så blir det åäö istället.
Jag har lagt till AddDefaultCharset UTF-8 i apache2.conf (den fanns inte där öht från början).
Någon som vet vad som kan strula?
I textfiler som ligger i t.ex "/home/rocketdog/public_html/" och innehåller åäö, så visas det korrekt. Men ligger samma fil i "/var/www/" så blir det åäö istället.
Jag har lagt till AddDefaultCharset UTF-8 i apache2.conf (den fanns inte där öht från början).
Någon som vet vad som kan strula?
- Gunnar Hjalmarsson
I min Apache 2.2 ingår den här filen:rocketdog skrev:I textfiler som ligger i t.ex "/home/rocketdog/public_html/" och innehåller åäö, så visas det korrekt. Men ligger samma fil i "/var/www/" så blir det åäö istället.
Kod: Markera allt
$ cat /etc/apache2/conf.d/charset
# Read the documentation before enabling AddDefaultCharset.
# In general, it is only a good idea if you know that all your files
# have this encoding. It will override any encoding given in the files
# in meta http-equiv or xml encoding tags.
#AddDefaultCharset UTF-8
Har ingen annan idé för ögonblicket.
- johanre
- Serveradmin
Den här tråden bör egentligen delas... Ligger /var/www och /home/rocketdog på olika partitioner? Och har de samma typ av filsystem?