Så på den gamla, som du försöker installera på, går integritetstestet av usb-stickan bra?PeterX skrev:Ratatosk:
Integretetstestet som gick bra gjordes på den gamla men linuxliveusbcreator menade på att live-usb:n var ok och det var ju i den nyare datorn.
Men det blir ändå fel då du försöker installera från den?
Vet du att du kör överklockat? Är det i så fall inte värt att prova utan?PeterX skrev:Överklockning: Jag har ju kört Lubuntu från skivan så i så fall skulle det skilja mellan att köra live och att installera. Får "kernel sync ..." ibland.
Du sa tidigare att start från dvd bara lyckades en gång av tre, och att du i övriga fall fick meddelandet "Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)". Min förstahandsgissning då, och kanske fortfarande, är problem med dvd-läsaren, alt. dvd:n, men det förklarar ju inte om du inte heller får start från usb att fungera.
"Trevliga" vet jag väl inte om gremlins någonsin har varit egentligen – mestadels inte direkt ondskefulla heller kanske, utan mera just "jobbiga". Hittade en Wikipediaartikel om dem. De tycks vara ett ganska sent påfund, uppstod inte förrän på 1900-talet, tydligen, i det brittiska flygvapnet någon gång före andra världskriget, även om de alldeles säkert inspirerats av äldre oknytt (brittiska "imps" nämns i artikeln). Redan från början har de tyckt om att sabotera maskiner, men ursprungligen i första hand flygplan alltså, snarare än datorer.PeterX skrev:Gremlins: Är inte så insatt i data-skämt men jag tolkar det som det:) Gremlins för mig är små trevliga varelser som man ska vara försiktig med annars blir det jobbigt:)
Numera, och internationellt, är dessa figurer förmodligen mest kända i den form de fick i den amerikanska film som släpptes 1984. Första gången som ordet "gremlins" nämns i den filmen dock, tror jag är då Mr Futterman, granne till huvudpersonen, klagar på gremlins i sin maskinella plog. Han säger också att gremlins fick deras (amerikanernas) flygplan att störta i andra världskriget, och skyller dem på "utlänningarna", som stoppar gremlins i alla slags apparater: bilar, tv- och radioapparater, t.o.m. i armbandsur.
Hittade också en bild (bokomslag från 1943) som visar vilka slags aktiviteter som gremlins brukade ägna sig åt ombord på flygplan under andra världskriget.