Varför skall Ubuntu vara så besvärligt? Nerdstämpel.
Re: Varför skall Ubuntu vara så besvärligt? Nerdstämpel.
Jag satt i bilen på väg in till läkaren i grannbyn. Sol, blå himmel 18 grader här i Provence.
Plötsligt såg jag framför mig hur Ubuntu förmodligen fungerar.
Kan dom inte....., säger jag. Vilka dom ? det finns inga dom. Det finns bara ett stort antal människor som var och en drar sitt strå till stacken.
Man kanske inte skall säga .. varför fungerar inte det och det?
Det är kanske precis tvärtom.. hur i helskotta kan detta fungera med så många viljor, uppfattningar. Jag skall kanske snarare se det som en ökad tro på mänskligheten när så många kan få fram något så komplext som detta.
Plötsligt såg jag framför mig hur Ubuntu förmodligen fungerar.
Kan dom inte....., säger jag. Vilka dom ? det finns inga dom. Det finns bara ett stort antal människor som var och en drar sitt strå till stacken.
Man kanske inte skall säga .. varför fungerar inte det och det?
Det är kanske precis tvärtom.. hur i helskotta kan detta fungera med så många viljor, uppfattningar. Jag skall kanske snarare se det som en ökad tro på mänskligheten när så många kan få fram något så komplext som detta.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ja, och glöm inte att produkten Ubuntu är så mycket mer än Ubuntu/Canonical. Det är även Debian, GNOME, Linux, X m.m. Och alla utvecklare av program som är inkluderade i Ubuntu utan att egentligen vara en del av operativsystemet. Att Ubuntu inte är lika enhetligt som Windows eller OS X är inte förvånande.
Mitt intryck är dock att Ubuntu är på väg att bli just Ubuntu, inte bara ett hopplock av komponenter från andra projekt. Unity och Mir är tydliga exempel, det förra synligt, det senare under ytan.
Mitt intryck är dock att Ubuntu är på väg att bli just Ubuntu, inte bara ett hopplock av komponenter från andra projekt. Unity och Mir är tydliga exempel, det förra synligt, det senare under ytan.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Det handlar totalt om 5 kommandon som man skriver in i Terminalen. Beskrivningen är uppdelad i flera steg med tillhörande beskrivning över vad du gör i respektive steg. Den svåraste biten är nog steg 1, där man ska hitta rätt partition, där finns risk att användaren kör fast, men att säga att det är hopplöst att klara av det är att undervärdera användaren. De flesta borde klara av att läsa en instruktion och om man inte förstår någon del går det att ställa frågor kring det, antingen där man läste instruktionen eller i något Ubuntu forum.lasseroth skrev:Jag fick t.ex problem med att få rättigheter på en extern hårddisk. Googlade och hamnade här
http://itsfoss.com/set-write-permission ... ntu-linux/
En massa terminalsskrivande. Det är naturligtvis helt hopplöst för min fru eller grannen.... Inte en chans att någon av dom klarar det.
Du får diskutera hur mycket du vill om varför Ubuntu har så liten marknadsandel. Du verkar tro att det beror på Terminalen och att Ubuntu med det uppfattas som nördigt, vilket jag inte håller med dig om. Har pekat på några konkreta anledningar som jag själv tror är orsaken till att marknadsandelen är så pass låg.lasseroth skrev:Äsch Nemo, det du säger är gallimatias.
Jag har åtskilliga gånger i mina inlägg i denna tråd sagt att jag tycker Ubuntu är bästa alternativet. Menar du verkligen att man inte får diskutera varför Ubuntu är så litet? Skall jag kräla i stoftet av tacksamhet för att folk lägger ner obetalt arbete?
Vad jag känner till har varken jag eller någon annan krävt att du ska kräla i stoftet av tacksamhet, däremot kan du inte kräva att den som svarar på en supportfråga ska undvika använda Terminalen i svaret. Många gånger kan det handla om att be personen i fråga att köra ett visst kommando i Terminalen och klistra in svaret från det kommandot i tråden. Dvs. personen behöver inte kunna Terminalen men kunna följa de råd och tips som ges.
Av de 98,7 % som du refererar till har de flesta av dem inte hört talas om Linux eller Ubuntu, Det är troligen ännu fler av dessa 98,7% som inte har en aning om vad Terminalen är för något. Mao är det rent skitsnack från din sida att komma med något sådant påstående.lasseroth skrev:Din text är likadan, lång och mycket väsen men lite innehåll. Ditt inlägg går enkelt att sammanfatta " är Ni så lata att ni inte orkar lära er terminalskrivande kan Ni dra åt h-vete" 98,7% har följt ditt råd.
Vem anser du är ytterst ansvarig för att lära sig nya saker? Är det du själv eller någon annan?
Många av de människor som idag kör Windows gör det för att de känner inte till något annat. Andra kör Windows fast de känner till Linux, men är ovilliga att lära sig något nytt. Att Windows dominerar idag har inget med Terminalen att göra. Det är helt enkelt så att MS har de ekonomiska medlen att påverka allt från datortillverkare, journalister och konsumenter att Windows är det enda och bästa OS:et att köra i sin dator. Inte så konstigt att marknadsfördelningen ser ut som den gör.
Ubuntu har utvecklats enormt mycket sedan det kom för 10 år sedan och det har blivit både enklare och mer användarvänligt. Terminalen ska inte ses som ett hinder utan ett hjälpmedel. Det är en styrka att kunna välja mellan GUI och Terminalen för att fixa en sak. Det är också en styrka att om GUI delen inte fungerar eller saknas, går det oftast att lösa via Terminalen.
Linux har inget mål att nå X % av marknaden, utan målet är att skapa det bästa OS:et, vilket jag personligen tycker man är på god väg att lyckas med. Det är fritt att använda, fritt att bidra till och fritt att anpassa efter egna behov. Vilket annat OS kan erbjuda detta?
Mvh Nemo
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Fina inlägg på denna sida. Jag skönjer att det dagas en ömsesidig förståelse och respekt till alla som bidrager till ett framväxande datoroperativ . . .
Tack lasseroth för ditt inlägg från igår, 18:07
Tack till JoWa och Nemo för era vardera inlägg därefter. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Med den tonen mot varandra på detta forum är det självklart att inte vara här mer än nödvändigt. Man vågar knappt ställa en fråga.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Men då kan du LennartL försöka att hjälpa till med att försöka vara en bidragande faktor till att forumet blir en plats du gärna återvänder till och bidrar med din kunskaper om Linux/Ubuntu. Att klaga hjälper inte, handling, åtgärder, deltagande i beslutande möte/ledning av forumet. Det krävs att (x-medlemmar)? i forumet blir fler än hardcore-fantasterna. Om så sker är det indirekt en framgång för Ubuntu Linux. Alla behövs är välkomna (x-medlemmar)? och hardcore-fantasterna för deras gedigna kunskaper vad berör teknik, Linux och Ubuntu. Att finna den rätta dialogen mellan nämnda grupper är inte ett specifikt fenomen just för det här forumet/mötesplatsen.
Nej Lennart så är det inte
Tonen här är vänlig och hjälpsam
Sedan om en eller annan tråd hettar till lite...
Det är inte hela världen tycker jag.
Tonen här är vänlig och hjälpsam
Sedan om en eller annan tråd hettar till lite...
Det är inte hela världen tycker jag.
Hej igen!
Hittade denna beskrivning som tar upp hur man manuellt tar över ägandet av en fil eller mapp i Windows.
http://www.maketecheasier.com/take-owne ... r-windows/
Nu gällde detta exempel Windows, men jag tycker ändå att det visar på att bara för att man har ett grafiskt gränssnitt blir det inte enklare för användaren.
Mvh Nemo
Hittade denna beskrivning som tar upp hur man manuellt tar över ägandet av en fil eller mapp i Windows.
http://www.maketecheasier.com/take-owne ... r-windows/
Nu gällde detta exempel Windows, men jag tycker ändå att det visar på att bara för att man har ett grafiskt gränssnitt blir det inte enklare för användaren.
Mvh Nemo
nej verkligen inte och "That’s all there is to do, and it is that simple to take ownership" det var verkligen många led.
Nu vet ju inte jag om man skall göra så här i Ubuntu, men jag skrev sudo nautilus i terminalen och sedan var det ju bara properties och ändra i permissions.
vilket ju är avsevärt enklare.
Och det är ju klart googlar man på problem och Windows, så är ju inte det smärtfritt heller. Ubuntus litenhet skapar dock lite extra problem.
Just nu försöker jag hitta ett usb-wifi. Det är inte lätt att hitta, oavsett vad jag googlar på så finns det problem. Även om det i wikin står att det är ok, så vid googling visar det sig att högre distro och nyare kärna = problem
Nu vet ju inte jag om man skall göra så här i Ubuntu, men jag skrev sudo nautilus i terminalen och sedan var det ju bara properties och ändra i permissions.
Och det är ju klart googlar man på problem och Windows, så är ju inte det smärtfritt heller. Ubuntus litenhet skapar dock lite extra problem.
Just nu försöker jag hitta ett usb-wifi. Det är inte lätt att hitta, oavsett vad jag googlar på så finns det problem. Även om det i wikin står att det är ok, så vid googling visar det sig att högre distro och nyare kärna = problem
Det förutsätter att man har nautlius installerat, vilket inte är självklart i kubuntu, lubuntu eller xubuntu.lasseroth skrev: Nu vet ju inte jag om man skall göra så här i Ubuntu, men jag skrev sudo nautilus i terminalen och sedan var det ju bara properties och ändra i permissions.
Hur som helst, man skall aldrig starta ett grafiskt verktyg med komandot sudo.
Du riskerar att få root som användare på diverse konfigurationsfiler och/eller kataloger i din hemkatalog och det kan ställa till det för dig som din vanliga användare.
Om du måste starta ett grafiskt verktyg som root så använd gksudo eller gksu istället. Då sätts HOME för den processen till /root.
blogg @ Gargamel.NU
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Instämmer.Barre skrev:Hur som helst, man skall aldrig starta ett grafiskt verktyg med komandot sudo.
Du riskerar att få root som användare på diverse konfigurationsfiler och/eller kataloger i din hemkatalog och det kan ställa till det för dig som din vanliga användare.
Fånigt nog så kommer inte paketet gksu förinstallerat nuförtiden. Ett alternativt sätt att köra ett grafiskt program som root är:Barre skrev:Om du måste starta ett grafiskt verktyg som root så använd gksudo eller gksu istället. Då sätts HOME för den processen till /root.
sudo -i <program>
där -i förhindrar att man ställer till något i hemkatalogen.
Det rekommenderade sättet numera är egentligen
pkexec <program>
Problemet är att än så länge är få program förberedda för att startas med pkexec. För program såsom nautilus och gedit funkar det för närvarande inte i Ubuntu.
hade mycket problem jag med. och daa menar jag MYCKET. Men jag gillade att det inte var saa enkelt heller. Det kanns paa naagon satt mer mekaniskt. naagonting jag foredrar
- Getmarken
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Jag har inte läst alla svar, men som GAMMAL datoranvändare och -datalärare på 80 och nittitalen ar jag svårt att förstå riktigt var "stämpeln" kommer ifrån. Jag tror mig veta att både Windows och Mackkörare inte klarar av alla problem som uppkommer på sina system heller. Dom ringer till någon som de anlitat tidigare. Kanske det är så att vi som gått över till Linux har gjort detta för att Windows ställer till det så ofta för sina användare att stabilare system önskas? Tyvärr har det väl blivit så att det man TROR behövs för att köra Linux skulle vara svårt, så svårt att man inte ens vågar ge det en chans!