Firefox

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
norhager

Firefox

Inlägg av norhager »

Jag håller på att lära en kille Linux och han hittade genast en skillnad i Firefox mellan Windows och Kubuntu. Han skriver oftast in den hemsida han ska till och i Windows så klickar du bara i adressfältet så blåmarkeras det som står där för att sen försvinna när du skriver in en ny hemsida, så fungerar det inte Kubuntu utan om det står en hemsida där så måste du backa för att radera det så att du kan skriva in en ny hemsida så varför skilljer det sig mellan Windows och Ubuntu en bagatell för vi som inte gör det men besvärligt för för vissa.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Hos mig, med Ubuntu 14.10 64-bits, så fungerar det så som det gör i din polares windows. Jag får visserligen klicka på befintlig adress två gånger, för att få den markerad. Efter det, behöver jag bara att börja skriva (med markeringen kvar) nästa adress. Succesivt som jag skriver får jag samtidigt förslag på adress. . .

Det där är förmodligen en Kubuntuspecifik sak. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Ja, i Firefox i *ubuntu får man dubbelklicka för att markera hela adressen. Så var det tidigare även i Chrome/Chromium, men det ändrades då GTK+ ersattes med Aura (Chrome 35). Nu räcker det med enkelklick i Chrome/Chromium/Opera för att markera hela adressen.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Ja det verkar som ni har rätt hoppas att han nöjer sig med det så nu markerar jag det som löst tack för tipset.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

"Ctrl+L" eller F6 markerar adressfältet.
Skriv svar

Återgå till "Internet"