Installera från USB

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
xjonas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Installera från USB

Inlägg av xjonas »

Hej,
Försökt halva dagen nu. Har en Zotac Zbox där dvdläsaren inte funkar längre (läser inte skivorna). Har xubuntu installerat men vill ominstallera då jag har tappat bort ljudet helt, tänkte det var enklare att blåsa rent och börja om. Har därför gjort en körbar usb-sticka med ubuntu. MEN hur jag än försöker hittar datorn inte usb-stickan. I BIOS kan jag bara välja hårddisken eller "USB-slimfit dvd" jag hittar ingenstans att välja att den ska boota från USB-stickan. Hittar inte att jag kan ta bort slimfit dvd, bara disable men då återstår bara hårddisken.

Kan det vara så att det inte går att ställa om så att den bootar från usb-sticka???
xjonas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Installera från USB

Inlägg av xjonas »

Uppdatering, i BIOS fungerar bara ett usb-uttag. Sätter jag min sticka där så hittar datorn stickan som en "drive". Problemet då är att jag inte kan koppla in tangentbord för att boota på stickan, de andra usb-uttagen verkar inte funka i BIOS.... >:(
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
Eftersom bara 1 USB uttag fungerar på din dator föreslår jag att du provar koppla in en USB hubb till det uttag som fungerar och ser om det går att boota från USB Minnet fast det sitter anslutet till USB-hubben.

Har inte provat detta själv, men det kan vara värt ett försök. En USB hubb är inte speciellt dyr att köpa.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:Eftersom bara 1 USB uttag fungerar på din dator föreslår jag att du provar koppla in en USB hubb till det uttag som fungerar och ser om det går att boota från USB Minnet fast det sitter anslutet till USB-hubben.

Har inte provat detta själv,
Det har jag. Funkar utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"