ISOfiler Bäst föredatum???

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

ISOfiler Bäst föredatum???

Inlägg av Getmarken »

Sedan jag gjorde senaste uppdateringen på en av mina datorer (14.10), har min hp 2740 slutat fungera med toushskärmen. Igår bestämde jag mig för att nedgradera till 14.4 igen för att på så sätt få tillbaka den funktionaliteten.
Men mina olika försök att använda 14.4 ISOS som USB startatare visade sig inte funka längre.
Är det så att startisona med tidigare versionsnummer inte funkar om det finns nya.
Jag fick alltid felmeddelandet att C32 filen bar boven.
Samma resultat om jag testade USBn på olika datorer. Jag gjorde åtminstone 3 ulika start usbn med 14.4, alltid samma resultat. Sedan gick jag tillbaka och gjorde en ny 14.10 på samma sticka och det funkade perfekt. Tyvärr utan fungerande toushskärm dock.
Ratatosk

Re: ISOfiler Bäst föredatum???

Inlägg av Ratatosk »

Getmarken skrev:Är det så att startisona med tidigare versionsnummer inte funkar om det finns nya.
Jag är väldigt säker på att så inte kan vara fallet. Alla gamla Ubuntuutgåvor, ända tillbaka till Warty Warthog, finns väl fortfarande tillgängliga för nedladdning, tror jag. Och då kan man naturligtvis fortfarande installera Warty Warthog på sin dator idag, om man vill (om än utan stöd förstås). Än mer absurt vore det att förhindra installation av Ubuntu 14.04 LTS bara därför att 14.10 nu finns. Utgångsdatum för stödet för 14.04 infaller ju flera år efter att det för Ubuntu 14.10 har gått ut.
Getmarken skrev:Jag gjorde åtminstone 3 ulika start usbn med 14.4, alltid samma resultat.
Vilka metoder använde du? Ifall du t.ex. använde en och samma ISO-fil, tidigare nedladdad på din hårddisk, finns väl möjligheten att den filen är skadad.
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Jag använde "skapa startdisk" avände 2 olika datorer vid skapandet och säkert 4 ISOS som underlag.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Möjligen har du råkat ut för samma sak som jag strulade med för ett tag sedan: Någon förändring mellan 14.04 och 14.10 gör att en 14.04 usb, som skapas via "Skapa uppstartsdisk" på en 14.10, inte funkar utan någon slags modifiering. Det omvända gäller också.

Problemet är väl känt.
Utopic ReleaseNotes skrev:Due to changes in syslinux, it is not currently possible to use usb-creator from 14.04 and earlier releases to write USB images for 14.10; we believe that it is also not possible to use usb-creator from a 14.10 system to write USB images for earlier releases. For now the workaround is to use a matching release of Ubuntu to write the images, but we intend to issue updates soon to work around this incompatibility. 1325801
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Jaa! Där ligger det förstås!!!! Tack för svaret! Det blev många timmar med huvudkli utan att begripa. 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Getmarken skrev:Jaa! Där ligger det förstås!!!! Tack för svaret! Det blev många timmar med huvudkli utan att begripa. 8)
Det blev det för mig också, kan jag säga. Trist att de inte ger frågan högre prioritet. Beror förmodligen på telefonen...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"