Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
PeterX
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av PeterX »

Ratatosk:
Varför så förvånad att det fungerar, borde det inte det.

Nemo: 1
Har provat båda sätten.
Nedladdningen gjorde jag för att jag ville skapa dvd:n i ett icke MS operativ.

Nemo: 2
Såg ditt inlägg nyss:(
Gjorde detta i går.
DSC_0222.jpg
Är det ungefär vad du menade?
Ser någon något skumt i bilden så hojta.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

PeterX skrev:Nemo: 2
Såg ditt inlägg nyss:(
Gjorde detta i går.
Är det ungefär vad du menade?
Ser någon något skumt i bilden så hojta.
Det är svårt att se utifrån skärmdumpen vad du gjort, men jag tolkar det som att du provat köra killdisk. Gick det bra och har du provat att installera Lubuntu efteråt?

Vad jag menade med mitt inlägg var att testa med de verktyg som följer med. Kommandot dd är väldigt kraftfullt och kommer att fungera för att tömma din disk enligt de instruktioner jag gav. Det farliga med kommandot dd är att den gör precis det man säger åt den att göra. Har man dessutom flera diskar i maskinen och väljer fel disk kommer man förlora data som man kanske vill ha kvar.

Mvh Nemo
PeterX

Inlägg av PeterX »

Nej, ingen killdisk försökte följa
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=267869
DSC_0222.jpg
DSC_0222.jpg (172.54 KiB) Visad 3927 gånger
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

PeterX skrev:Ratatosk:
Varför så förvånad att det fungerar, borde det inte det.
Det har ju varit funderingar i den här tråden om huruvida ditt befintliga minne räcker till något vettigt arbete alls. Att du tydligen har lyckats få en del saker gjorda med Lubuntu från dvd – trots att i det fallet en stor del av det minne du har används för ramdisk – det talar ju för att Lubuntu bör klara sig ganska hyfsat ändå. (Du då väl har installerat Lubuntu på hårddisken och kör därifrån sätts naturligtvis ingen ramdisk upp i arbetsminnet, så då lär det gå ännu bättre.) Det är väl i och för sig vad de säger på Ubuntu Wikisidan om Lubuntu.
PeterX skrev:Nedladdningen gjorde jag för att jag ville skapa dvd:n i ett icke MS operativ.
En god tanke, i och för sig. Men om du ska göra det från Lubuntu live så måste du alltså "montera" (mount) hårddisken först.

Vad gäller din kamp med hårddisken: Du behöver som sagt inte tänka på vare sig partitionering eller formatering, eftersom installationsprogrammet ändå kommer att göra båda dessa saker. Vill du likväl massera hela disken dessförinnan så tycker jag att Nemos förslag med kommandot dd (som du ändå har tillgängligt i Ubuntu/Lubuntu) låter bra.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Körde fdisk på sda och n och trodde att jag skulle behöva göra det på sdc, sdd och sde också, se blid ovan.
Är inte det skumt?
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

PeterX skrev:Körde fdisk på sda och n och trodde att jag skulle behöva göra det på sdc, sdd och sde också, se blid ovan.
Är inte det skumt?
Nej, inte alls. Har du bara en disk i maskinen kommer den troligen heta /dev/sda. Har du ytterligare en disk ansluten heter den troligen /dev/sdb.

Vad får du för resultat om du öppnar ett Terminalfönster och skriver

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Klistra in resultatet från ovanstående kommando som text i denna tråd, så får vi veta vad du har för olika diskar och deras storlek.

MVH Nemo
PeterX

Inlägg av PeterX »

Så där ser resultatet ut för
ls sd*
och
sudu fdisk -l
DSC_0234.jpg
Ser ni något konstig så hojta!

Nu boot:ar datorn ungefär var tredje gång från live-dvd:n resten av gångerna ser det ut så här.
DSC_0229.jpg
Nu håller jag tummarna, för nu när jag gick hemifrån tuggade datorn med en installation. Jag startade Lubuntu från skivan monterade HDD. Den tuggade igenom programbeskrivningar. Stängde installationsfönstret. tid-iconen snurrar och jag kan flytta den med musen vilket jag inte kunnat tidigare. Skärmen slocknade men jag kunde aktiverade den med ett space-klick vilken jag inte kunnat tidigare.
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

PeterX skrev:Så där ser resultatet ut för
ls sd*
och
sudu fdisk -l
Ser ni något konstig så hojta!
Vad jag kan se har du en hårddisk (/dev/sda) på 160 GB. Den har 3 partitioner
/dev/sda1 på 155 GB (Primär partition)
/dev/sda2 på 0.5 GB (Utökad partition)
/dev/sda5 på 0.5 GB (Swap partition)
PeterX skrev: Nu boot:ar datorn ungefär var tredje gång från live-dvd:n resten av gångerna ser det ut så här.
Verkar vara problem med att montera root filsystemet. Har du varit in och ändrat något i partitionerna?
PeterX skrev: Nu håller jag tummarna, för nu när jag gick hemifrån tuggade datorn med en installation. Jag startade Lubuntu från skivan monterade HDD. Den tuggade igenom programbeskrivningar. Stängde installationsfönstret. tid-iconen snurrar och jag kan flytta den med musen vilket jag inte kunnat tidigare. Skärmen slocknade men jag kunde aktiverade den med ett space-klick vilken jag inte kunnat tidigare.
Du ska inte göra någon montering av Hårddisken, då du bootar från Live Skivan. Det ska räcka med att du innan du kommer till skrivbordet väljer att du vill installera Lubuntu och ersätta allt som finns på hårddisken. Programmet kommer då ta bort allt som ligger på hårddisken innan den gör installationen av Lubuntu.

Känner du för att du vill tömma disken helt innan du provar installera, testa att köra med kommandot dd som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

Mvh Nemo
PeterX

Inlägg av PeterX »

Nemo
Verkar vara problem med att montera root filsystemet. Har du varit in och ändrat något i partitionerna?
Jag körde (se 18 nov 12:40)
sudo fdisk /dev/sda
n
p
1

MEN jag körde INTE
sudo mkfs.ext3 /dev/sda1
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

PeterX skrev:Nu boot:ar datorn ungefär var tredje gång från live-dvd:n resten av gångerna ser det ut så här.
Jag återkommer väl möjligen till vad jag sa tidigare om att se över din dvd-läsare.

Har du provat att rengöra den?

Du har ingen annan enhet som du skulle kunna använda i stället?

Meddelandet "Unable to mount root fs ...", det gäller, då du kör live, just dvd:n, inte hårddisken. Och de slumpmässiga resultat du får kan möjligen indikera hårdvaruproblem.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Så det har ingenting med att jag inte körde mkfs?

Körde minneskontrollen direkt efter språkvalet. Kollar inte den HDD?
DSC_0230.jpg
DSC_0231.jpg
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Nu har jag nog inte läst den här tråden tillräckligt noga men varför i hela friden skulle du behöva göra en "mkfs" under installationens gång? I grunden så behöver du köra en mkfs för att skapa ett filsystem så att filer kan sparas på hårddisken, MEN - det skall ju installationsprogrammet ta hand om åt dig?!?!
PeterX

Inlägg av PeterX »

kolla inlägg 12:32 i dag.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Glöm hårddisken, PeterX! Glöm den! Glöm partitionering! Glöm formatering/skapande av filsystem (med mkfs)! Allt detta tar som sagt installationsprogrammet hand om åt dig. Allt!

Fokusera på de problem som du vet att du har:
  • Prio 1: Dvd-läsaren, alternativt dvd:n. Här vet du att du tämligen säkert har problem. Så se först vad du kan göra åt dem.

• Prio 2: Arbetsminnet. Det minne du har räcker nog åt Lubuntu i sig, då det väl är installerat. Men Ubuntu Wikisidorna varnar för att däremot det grafiska installationsprogrammet, Ubiquity, kan kräva mera, och hänvisar till en alternativ installationsskiva vid problem (om du inte kan uppgradera minnet).

Å andra sidan säger ju Skalman65 att han har testat att köra det grafiska installationsprogrammet med bara 512 MB arbetsminne, utan större problem. Så grubbla inte alltför mycket över detta innan du har fixat ditt klart mer akuta problem med dvd:n/dvd-läsaren. Då du väl har en fungerande dvd/läsare är det fullt möjligt att det går lika bra för dig som för Skalman65.

• Prio 3: Allting annat inklusive hårddisken som jag hittills inte har sett några som helst indikationer på att du har något problem med.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Tack för allt stöd och trevlig helg.
Får se vad jag hinner med i helgen.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Min "provinstallation" gjordes som sagt med ett usb minne.
(går ju fortare,mindre resurskrävande?, att läsa från ett usb minne än en skiva,
kan det vara orsaken att det gick så enkelt för mig?)

Om du kan starta datorn från usb, vore inte det ett alternativ.

Du skulle spara lite skivor och du kan ev utesluta dvd skivan/spelaren.

En fundering som jag varit inne på tidigare, är det gränssnitt som jag fick när jag använde unetbotin för att skapa installationen, dvs ett enklare mindre resurskrävande, är det en väg?
PeterX

Inlägg av PeterX »

Köpte en DVD-rengörings-skiva med borstar.
På Kjell&C sa de att man inte skulle våtrengöra DVDenheter, varför det?

Kör dubbla spår nu och skapade en Live-usb
Använde "Linux Live USB creator".
I steg 3 Status: valde jag att köra på 0 MB
Jag ska endast använda den som Live-USB.
Var det rätt val?
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

PeterX skrev:I steg 3 Status: valde jag att köra på 0 MB
Visst var det mängden på persistence?, som live skiva så kan du kunna köra 0mb.
PeterX

Inlägg av PeterX »

ja
PeterX

Inlägg av PeterX »

Jag kan ju inte tänka mig att det är en 64 bit cpu men jag hittar inget lm bland flags och då antar jag att det är 32 bit, eller?
DSC_0214.jpg
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"