Ska det vara så här bökigt att få till en boot CD??

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
PeterX
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ska det vara så här bökigt att få till en boot CD??

Inlägg av PeterX »

Laddade ned en iso fil.

Installerade ett program för att kolla att jag laddat ned iso filen utan att få med extra saker.

Laddade hem isorecorder som skulle fungera på xp, tackade nej till reklam, så sedemera ville köras på vista.

Var här https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto och följde instruktioner om att hämta InfraRecorder och fick med en herrans massa skit som poppar upp i tid och otid. system Speedup, Optimizer Pro, Right Backup, ir.exe, AnyProtect och liknande.
Tack så hemskt mycket, nu får jag ägna resten av tiden att rensa datorn:(

Jag som trodde Ubuntu skulle vara något för mig:(
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ska det vara så här bökigt att få till en boot CD??

Inlägg av TicToc »

Vad tråkigt att du fick en sådan start.
Vad jag kan se innehåller inte zipfilen med infrarecorder något skräp.
Du kan välja att se det som att själva rensningen sker vid installation av ubuntu. :)

Hoppas du får en fin upplevelse!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Jag kan hålla med dig om att det är otroligt konstigt att Windows Vista inte innehåller funktionallitet att bränna CD/DVD skivor utan att man förlitar sig på att ladda ner obskyra programvaror från internet för att kunna göra det.

Vart laddade du ner ISO-recorder? Den länken som finns på https://help.ubuntu.com/community/Burni ... om_Windows är en bruten länk och fungerar inte.

Det finns ju även en länk till infrarecorder (http://infrarecorder.org/) testade du inte med det programmet istället.

Hur som helst, hoppas du blir av med skräpet som installerades men jag tycker du är orättvis och olyckligt att du lägger skulden på Ubuntu varken Ubuntu eller Canonical Ltd har något med nämnda windowsprogram att göra.
norhager

Inlägg av norhager »

PeterX skrev:Laddade ned en iso fil.

Installerade ett program för att kolla att jag laddat ned iso filen utan att få med extra saker.

Laddade hem isorecorder som skulle fungera på xp, tackade nej till reklam, så sedemera ville köras på vista.

Var här https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto och följde instruktioner om att hämta InfraRecorder och fick med en herrans massa skit som poppar upp i tid och otid. system Speedup, Optimizer Pro, Right Backup, ir.exe, AnyProtect och liknande.
Tack så hemskt mycket, nu får jag ägna resten av tiden att rensa datorn:(

Jag som trodde Ubuntu skulle vara något för mig:(
Det där val väl lite fel om det inte går att bränna en skiva i Windows så är det väl inte fel på Ubuntu har du nu haft en Linuxversion installerad så skulle det inte vara några problem att bränna en skiva för i Linux finns det ett brännarprogram installerat.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Hur tänkte ni nu!!
Jag har följt länkar från ubuntu.se och ubuntu.org för att få Linux och nu är jag orättvis mot ubuntu och borde ha haft Linux från början?!?!?!?!?!

Inte nog med det, det kommer en tråd om att verifiera boot-CD:n snart:)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

InfraRecorder är fri mjukvara och ett väldigt populärt brännarprogram. Om du har fått program som "Speedup" osv ligger det ansvaret på dig, det är inget som InfraRecorder tillhandahåller eller kan hållas ansvarig för.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej PeterX

Jag tycker också att det är trist att du fick sådant elände kring bränningen. Du har rätt i att uppgifterna kring laddningen kommer från ubuntus hjälpsida. Det var nog Infra Recorder du skulle ha valt för bränning i ditt XP (gissar jag) och inte ISO Recorder. Jag läser på hjälpsidan om att bränning endast kan göras från Vista, när det gäller det brännarprogrammet.

Citat från hjälpsidan:

XP / Server 2003 / Vista: ISO Recorder
Download and install the appropriate version of ISO Recorder.
Insert an unformatted CD into your burner. (Note: one can burn DVDs with this tool only from Vista.)

Ge det hela ett nytt försök. . . . :)
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Kan bara säga att om jag yrkesmässigt visar en kund till en "bra" programvara och kunden får med en massa skit på köpet då skulle jag varna andra kunder för att följa länken och be kunden om ursäkt för besväret, men vi tänker annorlunda och det är helt ok.

Jag tycker i alla fall att det kan göras enklare och om ni läser min tråd om verifiering av boot-CD så har jag en lösning:) för så här tycker jag inte att det ska gå till.
PeterX

Inlägg av PeterX »

Hej Broder Tuck:)
Tack för ett trevligt svar!!
Jag ger inte upp så lätt ...
I går kväll körde jag Lubuntu på farsans gamla dator:)!!!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det bör noteras att dokumenten under help.ubuntu.com/community inte är officiella vägledningar. Det är helt enkelt en wiki där Ubuntu-användare har delat med sig av tips och erfarenheter. Kvaliteten och aktualiteten varierar på samma sätt som för olika forum och bloggar på nätet.

Å andra sidan ser jag att även Canonicals officiella guide länkar till Infra Recorder. Är du verkligen säker på att du fick "skräpet" i samband med att du installerade det verktyget?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

PeterX skrev:Kan bara säga att om jag yrkesmässigt visar en kund till en "bra" programvara och kunden får med en massa skit på köpet då skulle jag varna andra kunder för att följa länken och be kunden om ursäkt för besväret, men vi tänker annorlunda och det är helt ok.

Jag tycker i alla fall att det kan göras enklare och om ni läser min tråd om verifiering av boot-CD så har jag en lösning:) för så här tycker jag inte att det ska gå till.
Faktum kvarstår att det rör sig om ett s.k. SBS-fall. Du kan inte belasta varken Ubuntu eller dess användare som försöker hjälpa dig för att du inte vet vad du håller på med. Ett tips är att vara öppen och ödmjuk, det kommer att gå så mycket bättre då. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
PeterX

Inlägg av PeterX »

Tack Gunnar för ett trevligt svar.
Ja, jag är säker på att det kom under skapandet av CD:n

Till "Hund"
Att uttrycka sig mot en annan forum.is i termer om "SBS" och "... inte vet vad du håller på med." är ju verkligen "... öppet och ödmjukt...".
Tagga ned lite, jag löser det här.
nynyfiken

Inlägg av nynyfiken »

Jag fick exakt samma skräp när jag laddade brännarprogrammet, tog mig drygt 2 timmar att rensa bort allt. Så trådskaparen har antagligen gjort som jag och laddat ner programmet efter besök på Ubuntus sida, nu har jag letat efter andra brännarprogram ett par timmar. Men verkar hopplöst att hitta något, ser ju Ask.Com på nästan alla sidor >:(

Så jag får dras med mitt Windows medan jag söker vidare på nätet, ser att ni försöker svara och hjälpa till vilket uppskattas.
Men det går inte att komma ifrån att det är bökigt att få Ubuntu/Linux till dvd, och ett brännarprogram som fyller hela skärmen med skräp man inte önskar någon blir man inte gladare av.

Men skam den som ger sig :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag föreslår att du kollar på den här sidan. Har du ett usbuttag på datorn och en usbsticka klar att användas, kan nog detta bli ett alternativ för dig.
Lycka till /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Hej och välkommen. :)

Med Windows 7 och senare kan ISO-filer brännas på CD eller DVD utan tredjepartsprogram.

Bränna en CD eller DVD från en ISO-fil

Använder man en äldre Windows-version tvingas man dock använda tredjepartsprogram, och tyvärr inkluderar sådana ofta oönskade och onödiga program. Ett sätt att slippa sådant, utöver att vara uppmärksam under installationen, är att använda ”portabla” program, d.v.s. program som inte behöver installeras.

Skall man använda det rekommenderade InfraRecorder, kan man lämpligen välja Zip archive (portable version, 4.54 MiB) eller Zip archive (portable x64 version, 4.25 MiB), beroende på Windows-version (32-bit, 64-bit).

Finns även från Portable Apps.com

Ett annat lättanvänt brännarprogram är ImgBurn. Tyvärr måste man även där vara uppmärksam under installationen, och välja bort oönskade produkter.

Ashampoo® Burning Studio 6 FREE
Ashampoo® Burning Studio FREE

Också vid installation av Ashampoo gäller det att vara uppmärksam och välja bort oönskade produkter.

När jag förberedde mitt byte från Windows till Ubuntu skapade jag en installerare på ett USB-minne med LinuxLive USB Creator.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag brukar använda mig av CDBurnerXP. Är mycket nöjd med det och det har alla funktioner jag behöver.

Ena nackdelen är att den kräver .Net Framework, men har man den installerat sedan tidigare är det mycket enkelt att installera programmet.

Hoppas att du får till det med boot CD.

Mvh Nemo
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Exakt vilket brännarprogram var det som kom med "crapware" (oönskad skit)? Var det InfraRecorder? Eller var det det andra programmet, ISO Recorder?

InfraRecorder är licensierat under GPL 3, och mycket friare och öppnare än så kan inte ett program vara. Jag kan inte tänka mig att det programmet självt skulle vara lastat med oönskad skit.

Dock ser jag att det på InfraRecorders sida förutom information om programmet, även finns diverse reklamlänkar som verkar växla mellan olika företag – såväl blandade svenska företag (bara då besökaren kommer från Sverige, gissar jag) som diverse amerikanska mjukvaruföretag. Och bland dessa företag finns ett som heter Download366 vilket händelsevis erbjuder nedladdning av programmet från den som gjorde reklam för dem, alltså InfraRecorder. Men de gör det genom något som kallas "Download Manager", vilket väl kan vara nästan vad som helst. (Jag tog faktiskt risken att klicka på deras länk men det verkar inte ens fungera alls då man gör det i Linux – tack och lov, antagligen.) Läser man noga vad som står till höger på Download366:s sida så säger de rätt ut att "You will be shown the following offers:" o.s.v. Och därunder ger de t.o.m. en länk tillbaka till InfraRecorders egen sida ("If you want to download the file from the author's website you can click here.")

På InfraRecorders egen sida så finns också, förutom reklamlänkarna, till höger under Pages en blå länk Downloads, som leder till den här sidan. På den finns flera länkar som låter en ladda ner från sourceforge.net, och jag har svårt att tänka mig att man skulle drabbas av crapware om man laddar ned ett GPL3-licensierat program från SourceForge.

Redigerat: Jag tvingas korrigera mig själv. Sedan drygt ett år tillbaka kan man tydligen drabbas av crapware även från SourceForge, och som ett resultat tog bland annat GIMP det mycket rimliga beslutet att lämna SourceForge. Suck. :(

JoWas tips om att på Windows så långt möjligt hålla sig till portabla program är dock säkert ett gott råd.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Den positiva sidan av allt detta, Nynyfiken (och PeterX), är naturligtvis att om och när du går över till Linux så slipper du hela denna adware/crapware-djungel som man måste kämpa i på Windows. På Linux installeras ju normalt aldrig några program på det sättet, med olika specialutformade installationsprogram inbyggda i varje enskilt program man laddar ner, utan installationsprogrammen hör till operativsystemet. Och för det mesta behöver man dessutom inte leta på webben efter program att ladda ner, utan hittar det mesta i programkällorna för ens Linuxdistribution.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Mera om InfraRecorder: Jag vågade mig på att ladda ner installationsprogrammet ir053.exe från SourceForge och köra det i Wine. Och jag märkte inte av någon adware eller crapware där åtminstone. Så jag tror faktiskt inte att SourceForge eller Christian Kindahl ska lastas för problemet i detta fall.

Men gör man som JoWa föreslår och går på den portabla variant som Christian Kindahl också erbjuder på sin nerladdningssida, då slipper man ju något installationsprogram alls.
nynyfiken

Inlägg av nynyfiken »

Tack för alla svar och tips, jag har fått igång Xubuntu på den bärbara nu. Tog det säkra före det osäkra och lånade en burk med Ubuntu installerat, genom brännarprogrammet där fick jag gjort en installationsskiva. Usb-sticka har jag försökt med utan att lyckas, men är usel på engelska och beror säkert på det.
Skräpet i datorn blev jag av med först idag, med hjälp av Eset Nod32 gratisvarianten man kan prova 14 dagar. Gör ingen reklam för Eset men den lyckades där gratisprogrammen inte gjorde det dom lovar.

Åter igen tack och nu skall jag bekanta mig med Ubuntu :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"