Linux är mer nybörjarvänligt än Windows.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Linux är mer nybörjarvänligt än Windows.
Det finns så mycket du ska konfigurera och hämta hem om du installerar en ren Windows installation på din enhet. Om användaren inte redan har en färdig fabrikskonfiguration/återförsäljarekonfiguration på sin enhet. Här lyckas några Linuxdistributioner guida användaren betydligt bättre än vad någonsin Microsoft lyckats med under alla år de har dominerat IT-Världen.
De som har lyckats bäst med charma/eller nå ut till användarna är Ubuntu Linux och Linux Mint. De betyder inte att det finns flera distributioner som någon läsare tycker jag glömmer bort. Men nu tittar jag på användarvänligheten i distributionen vad berör den visuella information vid installationen och efter installationen. Det finns så mycket att tillägga vad berör Ubuntu Linux och Linux Mint.
Men vi har OpenMandriva som efter ett antal svåra år reser sig ur askan. OpenMandriva 2014.1 en distribution som erbjuder nybörjaren en lika bra start som någonsin Ubuntu Linux och Linux Mint presterat. Det här är ett medvetet val och strategi av användarrörelsen som numera utvecklare OpenMandriva. Det utförs med en "welcome screen" som efter installationen guidar användaren.
"beginner friendly" crown"
"OpenMandriva 2014.1 is one of the best efforts I have seen to date to take back the "beginner friendly"
"projects like Ubuntu and Mint have conspired to push Mandriva out of the spotlight. OpenMandriva 2014.1 is one of the best efforts I have seen to date to take back the "beginner friendly" crown. This distribution was easy to set up, easy to use, has a great control centre and should appeal to both novice users and power users alike. I was happy and a bit impressed with OpenMandriva 2014.1 and I recommend giving it a try".
http://distrowatch.com/weekly.php?issue ... 10#feature
Om nu "Ubuntu and Mint have conspired to push Mandriva out of the spotlight" är inte min åsikt eller övertygelse. Men naturligtvis kan de tolkas på det viset beroende på hur man tolkar ett historiskt förlopp eller vem man frågar.
De som har lyckats bäst med charma/eller nå ut till användarna är Ubuntu Linux och Linux Mint. De betyder inte att det finns flera distributioner som någon läsare tycker jag glömmer bort. Men nu tittar jag på användarvänligheten i distributionen vad berör den visuella information vid installationen och efter installationen. Det finns så mycket att tillägga vad berör Ubuntu Linux och Linux Mint.
Men vi har OpenMandriva som efter ett antal svåra år reser sig ur askan. OpenMandriva 2014.1 en distribution som erbjuder nybörjaren en lika bra start som någonsin Ubuntu Linux och Linux Mint presterat. Det här är ett medvetet val och strategi av användarrörelsen som numera utvecklare OpenMandriva. Det utförs med en "welcome screen" som efter installationen guidar användaren.
"beginner friendly" crown"
"OpenMandriva 2014.1 is one of the best efforts I have seen to date to take back the "beginner friendly"
"projects like Ubuntu and Mint have conspired to push Mandriva out of the spotlight. OpenMandriva 2014.1 is one of the best efforts I have seen to date to take back the "beginner friendly" crown. This distribution was easy to set up, easy to use, has a great control centre and should appeal to both novice users and power users alike. I was happy and a bit impressed with OpenMandriva 2014.1 and I recommend giving it a try".
http://distrowatch.com/weekly.php?issue ... 10#feature
Om nu "Ubuntu and Mint have conspired to push Mandriva out of the spotlight" är inte min åsikt eller övertygelse. Men naturligtvis kan de tolkas på det viset beroende på hur man tolkar ett historiskt förlopp eller vem man frågar.
Re: Linux är mer nybörjarvänligt än Windows.
Där har du fel. Windows XP innebar en del pill. Men både med Windows 7 och 8 är det bara att tuta och köra efter en installation, precis som med Ubuntu. Med Windows 8 får du till och med deras Security Essentialls från start.
~ Sent from my Samsung Galaxy Note 4 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
*gäsp*
Tycker verkligen någon att det fortfarande är intressant att käbbla om vems operativsystem eller vems distribution som är bäst?
Tycker verkligen någon att det fortfarande är intressant att käbbla om vems operativsystem eller vems distribution som är bäst?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
"käbbla om vems operativsystem eller vems distribution som är bäst?"
Ovanstående är inte min målsättning.
*gäsp* på dig andol.
Det är några kriterium som distributionen ska uppfyll för att nämnas i inlägget. Det är möjligt rubriken kan givits en annan utformning. Som följande "Är Linux distributioner mer nybörjarvänligt än Windows?" Mitt svar är några distributioner är lika om inte mer nybörjarvänliga än Windows. Det ska vara varje sann Linuxentusiast målsättning att föra fram det här budskapet. Jag utför det praktiskt i min vardag. För närvarande hjälper jag en stor mäktig organisation i Sverige att delvis gå över till Ubuntu Server. Så nog är jag mer delaktig än vad någonsin någon varit medvetna om i det här numera icke engagerade användarrörelsen/forumet. Händer inget konstruktivt kommer det sakta att tyna bort. Tråkigt!!!
Ovanstående är inte min målsättning.
*gäsp* på dig andol.
Det är några kriterium som distributionen ska uppfyll för att nämnas i inlägget. Det är möjligt rubriken kan givits en annan utformning. Som följande "Är Linux distributioner mer nybörjarvänligt än Windows?" Mitt svar är några distributioner är lika om inte mer nybörjarvänliga än Windows. Det ska vara varje sann Linuxentusiast målsättning att föra fram det här budskapet. Jag utför det praktiskt i min vardag. För närvarande hjälper jag en stor mäktig organisation i Sverige att delvis gå över till Ubuntu Server. Så nog är jag mer delaktig än vad någonsin någon varit medvetna om i det här numera icke engagerade användarrörelsen/forumet. Händer inget konstruktivt kommer det sakta att tyna bort. Tråkigt!!!
-
Vi var ju på god väg med översynen som Osprey höll i men BankID problemet kom i vägen.Händer inget konstruktivt kommer det sakta att tyna bort. Tråkigt!!!
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vi behöver många fler sådana gnälliga kommentarer. Då ordnar det sig nog.Pink Panther skrev:... Så nog är jag mer delaktig än vad någonsin någon varit medvetna om i det här numera icke engagerade användarrörelsen/forumet. Händer inget konstruktivt kommer det sakta att tyna bort. Tråkigt!!!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Andol och Gunnar H +1

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Det kanske finns Windows versioner som det bara är tuta och köra, men jag har inte sett till några sådana.Hund skrev:Där har du fel. Windows XP innebar en del pill. Men både med Windows 7 och 8 är det bara att tuta och köra efter en installation, precis som med Ubuntu. Med Windows 8 får du till och med deras Security Essentialls från start.
Några exempel på upplevelser med Windows 7 och Windows 8, där det varit allt annat än tuta och köra efter installation
http://pavel.frimix.se/2009/11/12/windo ... -nagonsin/
http://pavel.frimix.se/2010/06/23/valko ... ernas-ddr/
http://pavel.frimix.se/2013/03/19/inter ... windows-7/
http://pavel.frimix.se/2014/01/26/windows-8-en-ananas/
http://www.itpiraten.se/windows-8-helvetet-fortsatter/
http://www.itpiraten.se/windows-8-helve ... tsatter-2/
Personligen upplever jag Ubuntu som snabbare och enklare att installera än Windows. Att man dessutom får med programmen i samband med installationen gör det hela ännu bättre.
Mvh Nemo
Vad spelar det för roll vad som är "bäst"? Eller" sämst" för den delen? Du/ni/dom får gilla och/eller ogilla vad ni vill, med all respekt från min sida. Men varför fokusera på allt det dåliga hela tiden? Varför måste det jämföras med andra? Vi är här för Ubuntu, lägg energi på Ubuntu och gör det till något bra och trevligt!
Jag väljer att lägger all min energi på roliga saker som att testa nya program, spel osv. Vart och vem skulle jag vara om jag hela tiden fokuserade på allt jag ogillar? Jag skulle förmodligen vara en väldigt bitter och korkad person.
Välj glädje!
Jag väljer att lägger all min energi på roliga saker som att testa nya program, spel osv. Vart och vem skulle jag vara om jag hela tiden fokuserade på allt jag ogillar? Jag skulle förmodligen vara en väldigt bitter och korkad person.
Välj glädje!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!