BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk

Re: BankID

Inlägg av Ratatosk »

Väldigt bra är det väl – inte minst då det ska avgöras vilka tillägg och uppdateringar som ev. behöver göras i handledningen – om vi håller reda på exakt vilka programversioner (och kanske även hårdvara) som har använts, och vilka steg som har gjorts.

Själv körde jag Ubuntu 14.04, utan att se något sådant felmeddelande, varken med VirtualBox 4.3.10 från Ubuntus egen programkälla (trusty/multiverse) eller med VirtualBox 4.3.18 från Oracle.

Jag förmodar att du gör detta på Ubuntu 12.04?

Vilken version av VirtualBox installerade du? Och hur?

Sedan: Det första att testa är väl att bara göra precis det som VirtualBox föreslår:

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
(Det recept som Queson länkar till tycker att man först ska installera både module-assistant och build-essential. Men jag har faktiskt ingendera installerat ännu. Min installation är tämligen ny. Och ändå verkar ovanstående kommando funka utmärkt, då jag nu testade.)

Jag hittar också en mängd förslag på andra lösningar här. (Bland dem att ominstallera VirtualBox.) Men vi tar väl en sak i taget.

Är förresten x86-virtualisering påslaget i ditt BIOS? Jag såg någon som sade sig lösa ett liknande problem bara genom att slå på det. Men han kan ju för all del ha blandat ihop två olika problem. Själv hade jag det till att börja med avslaget och fick som sagt ändå inget sådant felmeddelande som du har fått nu.

Redigerat: Tog bort förslaget om installation av Linux-headers. Borde redan vara installerat, och om inte så tar vi det senare. Vill hålla detta så enkelt som möjligt.
Gubben i Kalmar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Jo jag har provat både det länkade förslaget och Ditt Queson.

Kod: Markera allt

compaq-i3@compac-i3:~$ sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd         
Läser tillståndsinformation... Färdig
build-essential är redan den senaste versionen.
linux-headers-3.13.0-39-generic är redan den senaste versionen.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
compaq-i3@compac-i3:~$ sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
sudo: /etc/init.d/vboxdrv: kommandot hittades inte
Den säger att den (datorn) inte hitta "komandot"..............något saknas som jag inte
begriper............gör Ni?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Det som saknas är skriptfilen vboxdrv (som borde ha funnits i /etc/init.d). Frågan är sedan varför.

Vilken version av VirtualBox har du?

Har jag rätt i att du kör Ubuntu 12.04?
Gubben i Kalmar

Förlåt Ratatosk, jag såg inte att det var en sida till.

Jag kör; virtualbox-qt 4.1.12-dfsg-2ubuntu0.6
Det är den som finns i Programcentralen för Ubuntu 12.04 LTS, vilket
är det version av Ubuntu som jag kör.
Datorn är en HP Compaq i3.

Jag hämtade vid ett tidigare tillfälle en fil som heter:
virtualbox-4.3_4.3.18-96516~Ubuntu~precise_i386.deb, men den krascha
direkt. Fast jag gjorde det bara för att gör ett rått test.

Den guid jag kör efter är; Mobilt_BankID_i_Linux. Och har kommit till underrubriken;
6, Instalera Android-x86. Det är nu när jag klickar på Start enligt guiden som
felmeddelandet kommer.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Det lät ju inget vidare alls det. Detta problem med Ubuntus version, och krasch :o med den direkt från Oracle!

Själv hade jag som sagt inga av dessa problem med varken den ena eller den andra versionen (kör dock Ubuntu 14.04 som har VirtualBox 4.3.10 i sina programkällor). Då jag nu har googlat i frågan så verkar det dock ha varit en hel del problem på senare tid med Ubuntus version, och mängder av uppmaningar från folk att i stället köra med den direkt från Oracle. Så det var väl nästan den uppmaning jag var på väg att ge dig också.

Redigerat: Tagit bort mitt första förslag att installera om paketet virtualbox-dkms eftersom det nog inte lär fungera ändå.

Jag har grävt lite djupare i frågan, och förmodligen finns det dessvärre ingen riktigt smidig lösning för just den version av Ubuntu som du kör, 12.04.5 – annat än att köra med versionen direkt från Oracle (om den inte kraschar). Enkelt uttryckt, om jag fattat det rätt, har du antagligen en nyare Linuxkärna i ditt system (samma som den i 14.04) än VirtualBox-versionen ur Ubuntu 12.04:s programkällor egentligen var tänkt för.

Hade du haft en gammal installation av Ubuntu 12.04 (12.04.0 eller 12.04.1) så hade du haft Linux 3.2. Men den senaste versionen av Ubuntu 12.04 (12.04.5) har Linux 3.13 som förval (samma som i Ubuntu 14.04 alltså). Och jag kan ju se av ditt tidigare meddelande att det är just den Linuxkärnan du har.

På Ubuntu Wiki finns mera om olika Linuxkärnor i olika Ubuntuversioner.

Det finns för all del de som har fått det att fungera ändå, men då bara med en hel del trixande.

Om du vill göra ett nytt försök med versionen från Oracle, tror jag att det kan vara bra att först ta bort den virtuella maskinen och sedan göra en fullständig avinstallation av den VirtualBox du har, inklusive av konfigurationsfiler – purge, alltså.
Gubben i Kalmar

TAck för "input:en", Ratatosk.

Detta med BankID är ju ett dråpslag mot ubuntu. Jag var inne på Handelsbankens
sida och hitta detta:
Mobilt BankID
Din e-legitimation
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.
Du kan dock inte logga in på Handelsbankens Internettjänst med Mobilt BankID.
(texten understruken av mig)

Om jag fatta allt rätt kan jag bara legitimera mig med mobilt bankid. man får nog gräva
lite mer i detta.
Så mycket fattar jag att detta med BankID för Ubuntu är något mycket värdefullt problem
att lösa.
Nu har jag ett fungerande BankID på min Ubuntu 12.04, och det verkar inte att gå att
ominstallera detta.
Det blir att sticka till banken och ta ett snack med dom.

Jag återkommer, när fritiden tar vid.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gubben i Kalmar skrev:Detta med BankID är ju ett dråpslag mot ubuntu.
Vi försöker på olika sätt begränsa skadan.

En översikt över alternativen finns på sidan E-legitimation. Den här tråden är tänkt att vara en 'hands on'-diskussion om en av möjligheterna.

Vill också påminna om (den långa) tråden BankID för Linux slopas, där vi
  • diskuterar frågan mer principiellt,
  • samlar rapporter om olika ansträngningar att 'röra om i grytan' för att försöka påverka långsiktigt, och
  • redovisar olika kontaker med banker och myndigheter som tillhandahåller webbtjänster med säker inloggning.
Gubben i Kalmar skrev:Jag var inne på Handelsbankens
sida och hitta detta:
Mobilt BankID
Din e-legitimation
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.
Du kan dock inte logga in på Handelsbankens Internettjänst med Mobilt BankID.
(texten understruken av mig)

Om jag fatta allt rätt kan jag bara legitimera mig med mobilt bankid. man får nog gräva
lite mer i detta.
Hur Handelsbankens inloggning fungerar har varit uppe för diskussion tidigare. Jag fattade inte då heller.

Återkom gärna i den andra tråden om resultaten av dina utgrävningar, men undvik just det ämnet här. ;)
Gubben i Kalmar

:D
Skrivet av Ratatorsk:
Om du vill göra ett nytt försök med versionen från Oracle, tror jag att det kan vara bra att först ta bort den virtuella maskinen och sedan göra en fullständig avinstallation av den VirtualBox du har, inklusive av konfigurationsfiler – purge, alltså.
Nu börjar bitarna sakta men säker falla på plats.
Så är det; VirtualBox som finns i min programcentral lirar inte ihop med min HP Compaq i3
och Ubuntu 12.04.
Jag gjorde som Ratatorsk sa enligt citatet ovan. Nu har jag inte det felmeddelandena
som tidigare nämnts.
Handledningen "Mobilt_BankID_i_Linux" stämmer med vad jag har på skärmen (såhär
lång i alla fall).

Men, men, under pos 4.1 "Skapa virtuell maskin", dom tre sista meningarna:
"Se till att under System står "Acceleration: VT-x/ADM-V". Gör det inte det, så räcker antingen inte processorn till, eller så är funktionaliteten avstängd i BIOS. Du kan för all del prova att, under Inställningar > System, se om du kommer åt fliken Acceleration och manuellt kantaktivera valen där. Men de ska vara förvalda".
Jag måste tydligen in i BIOS för "Acceleration: VT-x/ADM-V". är inte synligt.
Var i BIOS hitta jag detta alternativ?

Annars kunde jag trycka på start-knappen på VirtualBox och installationen snurra igång.
Inga felmeddelanden utan alls, VirtualBox bara återvände till utgångs position.
Det ser hoppfullt ut.

:D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Jag har lyckats få lösningen med Android-x86 att fungera på Ubuntu 14.10. :)

En liten detalj: När jag skapade den virtuella maskinen (avsnitt 4.1 i handledningen), angav jag versionen "Ubuntu (64 bit)" i stället för förslaget i handledningen. Spelar kanske ingen roll, men känns ju lite mer precist...

Annars löpte det på ganska smidigt tills det var dags att logga in på Google. Jag försökte först ett antal gånger med den epostadress (ej gmail) som jag vanligen loggar in med till Googles tjänster, men möttes varje gång av beskedet:
google-error.png
google-error.png (3.71 KiB) Visad 5813 gånger
Testade sedan att skapa en gmail-adress från Androiden, men det där felmeddelandet envisades med att dyka upp även när jag försökte logga in med den nya adressen. Prövade sedan att logga in med gmail-adressen från webbläsaren, och då fick jag konfirmera min identitet via ett SMS. Det löste tydligen problemet, för därefter kunde jag logga in till Google från Androiden också.

Så utifrån den erfarenheten är det möjligen så att man behöver en verifierad gmail-adress för att kunna logga in.

Hursomhelst är det väldigt skönt att det här alternativet finns. Själv jobbar jag ju med Telia-alternativet, vars programvara är betydligt enklare att installera och använda, men som innebär andra slags nackdelar och orosmoln.

Tack än en gång queson och Ratatosk!
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gubben i Kalmar, vad bra! :)

Din processor ska ha stöd för x86-virtualisering, så det gäller bara att hitta inställningen för det. Hur BIOS-menyerna ser och fungerar kan ju variera en del mellan olika märken och modeller. För HP såg jag någonstans att man hittar "Virtualization Technology" på en skärm med rubriken "Security".

Gunnar, jättebra! Kör du med VirtualBox från Ubuntus programkällor då? (Jag ser att Ubuntu 14.10 inte uttryckligen nämns ännu, på nedladdningssidan hos Oracle/virtualbox.org.)
Gunnar Hjalmarsson skrev:En liten detalj: När jag skapade den virtuella maskinen (avsnitt 4.1 i handledningen), angav jag versionen "Ubuntu (64 bit)" i stället för förslaget i handledningen. Spelar kanske ingen roll, men känns ju lite mer precist...
Nja, versionen man anger där ska väl egentligen gälla för det man kör i den virtuella maskinen – d.v.s. Android-x86 – inte det man har som värdsystem i datorn. Nu är väl knappast det som jag anger i handledningen "Linux 2.6 / 3.x (32 bit)" helt korrekt heller. (Android är ju inte riktigt vad man brukar mena med Linux.) Här kopierade jag bara vad som verkar vara standardrecept bland guiderna på nätet. Väldigt intressant var det ju dock att få det testat och verifierat att det tydligen inte spelar någon större roll vad man anger här (fast någonting Linuxartat bör det kanske vara).

Vad gäller dina inloggningsproblem: Detta är förvisso fortfarande bland de svagaste avsnitten i handledningen. För egen del hade jag ju redan en fungerande gmail-adress (som jag antar att jag måste ha verifierat tidigare), men lyckades virra till det en del ändå, efter det. Är det så att man måste ha en sådan för smidig inloggning, då borde det kanske tas upp som en förberedande punkt. Queson, hur var det för dig?

Något som jag senare fick några gånger var meddelande om att Google Play hade stoppats. Det gick dock över (eller om det var något jag gjorde som eliminerade det).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:Gunnar, jättebra! Kör du med VirtualBox från Ubuntus programkällor då?
Ja, dvs. version 4.3.18-dfsg-1, vilket väl i princip är samma som hos virtualbox.org.
Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:En liten detalj: När jag skapade den virtuella maskinen (avsnitt 4.1 i handledningen), angav jag versionen "Ubuntu (64 bit)" i stället för förslaget i handledningen. Spelar kanske ingen roll, men känns ju lite mer precist...
Nja, versionen man anger där ska väl egentligen gälla för det man kör i den virtuella maskinen – d.v.s. Android-x86 – inte det man har som värdsystem i datorn.
Aj då, tankevurpa från min sida.
Ratatosk skrev:Väldigt intressant var det ju dock att få det testat och verifierat att det tydligen inte spelar någon större roll vad man anger här
Att det funkar för BankID-appen är förstås ingen garanti för att det inte leder till problem, om jag försöker göra något annat. Så om jag installerar skarpt (detta var inte på min huvudinstallation) kommer jag att följa din guide.
Ratatosk skrev:Något som jag senare fick några gånger var meddelande om att Google Play hade stoppats. Det gick dock över (eller om det var något jag gjorde som eliminerade det).
Får jag också, och det har (ännu) inte gått över.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Gunnar, jättebra! Kör du med VirtualBox från Ubuntus programkällor då?
Ja, dvs. version 4.3.18-dfsg-1, vilket väl i princip är samma som hos virtualbox.org.
Aha. Ja, det förklarar ju varför de inte bryr sig om att nämna Ubuntu 14.10 där.
Ratatosk skrev:Något som jag senare fick några gånger var meddelande om att Google Play hade stoppats. Det gick dock över (eller om det var något jag gjorde som eliminerade det).
Hm. Då var det kanske något jag gjorde i alla fall. Osäker på vad, men det verkar vara ett "standardproblem" även bland användare av fysiska androider; man får upp rätt mycket om det när man googlar, t.ex. vad som verkar vara en bra guide här. Åtgärd nummer 1 är tydligen att rensa cacheminnet för Play Butik, nummer 2 att rensa data, nummer 3 att avinstallera uppdateringar. (Kan ha varit något eller allt av detta jag gjorde.) Alla dessa alternativ hittar man under Inställningar > Appar > Google Play Butik. (Ska nog lägga till något om detta i handledningens sista "problemkapitel".)
queson

Inlägg av queson »

Tursamt nog var jag mångårig användare av virtualbox (xp för bokföring) när jag provade olika vägar för att komma åt Mobilt BankID. Om jag redan i början stött på kernelpanic hade nog "android-x86-projektet" strandat redan där.

Undrar om KalmarGubbens något knepiga konfiguration (12.04 med 14.04-kärna) fungerar med Oracles ver. för 14.04 ,dvs med den kärna han de facto använder.( gott om buggrapporter i detta ärende)

Vad man anger vid skapandet av virtuella maskinen är nog betydelselöst och verkar endast påverka utseendet i virtualbox management menyn (iconer och text) och kan ändras i efterhand.

Eftersom jag ej hade något gmail-konto så skapade jag ett sådant vid inloggningen vilket genast accepterades (ev. först efter omstart-minns ej)

För att slippa uppdateringar av funktioner och tjänster som jag inte har bruk för så avaktiverade jag med hjälp av Root App Delete så mycket som jag vågade ( en gång så mycket att androiden blev obrukbar och fick ominstalleras)

För trygghetskänslans skull (antagligen helt onödigt) har jag i androiden installerat AVAST Mobile Security i vars firewall whitelist jag endast öppnat för ett fåtal program.

http://www.all-things-android.com/conte ... y-firewall

Edit:
Vad gäller stoppade appar så har även jag drabbats och hanterat på det sätt som Ratatosk
anger (ibland endast omstart).Men jag är nöjd med att BankID-appen hitintills fungerat prickfritt (vissa appar fungerar ej i android-x86-miljön )
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:
Hm. Då var det kanske något jag gjorde i alla fall. Osäker på vad, men det verkar vara ett "standardproblem" även bland användare av fysiska androider; man får upp rätt mycket om det när man googlar, t.ex. vad som verkar vara en bra guide här. Åtgärd nummer 1 är tydligen att rensa cacheminnet för Play Butik, nummer 2 att rensa data, nummer 3 att avinstallera uppdateringar. (Kan ha varit något eller allt av detta jag gjorde.) Alla dessa alternativ hittar man under Inställningar > Appar > Google Play Butik. (Ska nog lägga till något om detta i handledningens sista "problemkapitel".)
I mitt fall handlade felmeddelandet om en inbyggd app kallad "Google Play Tidningskiosk", och jag kom på att jag helt enkelt kunde inaktivera den.
queson skrev:Vad man anger vid skapandet av virtuella maskinen är nog betydelselöst och verkar endast påverka utseendet i virtualbox management menyn (iconer och text) och kan ändras i efterhand.
Läste på om detta i användarmanualen. Ur sektion 1.7 Creating your first virtual machine:
2. For “Operating System Type”, select the operating system that you want to install later. The supported operating systems are grouped; if you want to install something very unusual that is not listed, select “Other”. Depending on your selection, VirtualBox will enable or disable certain VM settings that your guest operating system may require. This is particularly important for 64-bit guests (see chapter 3.1.2, 64-bit guests, page 46). It is therefore recommended to always set it to the correct value.
Ur sektion 3.3.1 “Basic” tab:
Operating system / version The type of the guest operating system that is (or will be) installed in the VM. This is the same setting that was specified in the “New Virtual Machine” wizard, as described in chapter 1.7, Creating your first virtual machine, page 18.

Whereas the default settings of a newly created VM depend on the selected operating system type, changing the type later has no effect on VM settings; this value is then purely informational and decorative.
Så det kan nog spela roll vad man anger initialt.
queson skrev:Eftersom jag ej hade något gmail-konto så skapade jag ett sådant vid inloggningen vilket genast accepterades (ev. först efter omstart-minns ej)
Låt oss då tills vidare utgå från att strulet som jag råkade ut för berodde på upprepade försök att använda en icke gmail-adress. (Inte för att jag förstår varför den inte fungerade, med tanke på att det är den adressen jag loggar in till Google med stup i kvarten.)
queson

Inlägg av queson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ur sektion 3.3.1 “Basic” tab:
Citat:
Operating system / version The type of the guest operating system that is (or will be) installed in the VM. This is the same setting that was specified in the “New Virtual Machine” wizard, as described in chapter 1.7, Creating your first virtual machine, page 18.

Whereas the default settings of a newly created VM depend on the selected operating system type, changing the type later has no effect on VM settings; this value is then purely informational and decorative.
Så det kan nog spela roll vad man anger initialt.
Bra att det blev klargjort :-\
Gubben i Kalmar

queson skrev:
Undrar om KalmarGubbens något knepiga konfiguration (12.04 med 14.04-kärna) fungerar med Oracles ver. för 14.04 ,dvs med den kärna han de facto använder.( gott om buggrapporter i detta ärende)
Lite svårt att beskriva vad som hände med alla mina "felmeddelanden".
Men lite kort, så följde jag Eran "snitslade bana", "Mobilt_BankID_i_Linux". Jag
såg tidigt att bilderna inte stämde överens med det jag hade på skärmen. Men
jag tänkte ta ett felmeddelande i taget, så jag trycket på "Start". Och vipps så kom "felmeddelandena" som ett brev på posten.
En miss var att jag googlde på "felmeddelandena". Och sedan körde alla "sudo".
Det kan ha varit en bidragande orsak till att virtualbox-qt 4.1.12-dfsg-2ubuntu0.6 krascha vid första försöket.
Detta med BIOS, man rotar inte runt där hur som hällts, ostraffat. Men när jag visste att det var under "Security" var det inga problem.

I skrivande stund kan jag berätta att jag har installerat App:en mobilt BankID.
Men jag ska till banken för att få en aktiveringskod, det är det som fattas.

"Mobilt_BankID_i_Linux" är föredömligt bra skriven och illustrerad, ett klart vasst vapen i kampen mot drakarna.
queson

Inlägg av queson »

Gubben i Kalmar
Målet i sikte :D
Hur fungerade gmail-inloggningen i androiden för dig ??
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej, på min bank, Spb Syd, kan jag logga in med dator på "Mobilt ID" och sen använda Mobiltelefon för lösen och då kommer jag åt allt på banken som tidigare. Kul lösning! Något att testa.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av HakanS »

awein skrev:Hej, på min bank, Spb Syd, kan jag logga in med dator på "Mobilt ID" och sen använda Mobiltelefon för lösen och då kommer jag åt allt på banken som tidigare. Kul lösning! Något att testa.
Det är just så Mobilt BankID är tänkt att användas. Denna tråd handlar om hur man kan använda Mobilt BankID utan en "smartphone".
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Gubben i Kalmar

:kram:

Tusen tack för allt tålamod Ni har med mig.

Nu snurrar en "android" med Mobilt BankID, som jag har provat att logga in med.
Ingen ko på isen. Allt funka som det ska.

Hp Compaq i3,
Ubuntu 12.04.5,
virtualbox-4.3_4.3.18-96516~Ubuntu~precise_i386.deb

Detta är en kombination som fungerar.
Hur fungerade gmail-inloggningen i androiden för dig ??
Det var inga problem med inloggningen. Fast vist känns det lite tidigt 80-tal
med det ovana gränstittet. Jag använder telefonen till att ringa i....men som ungarna
säger, "gubben är lite mossig". ;D

Redigerat:
Det stog: virtualbox-qt 4.1.12-dfsg-2ubuntu0.6
Erastas av: virtualbox-4.3_4.3.18-96516~Ubuntu~precise_i386.deb
Senast redigerad av 1 Gubben i Kalmar, redigerad totalt 14 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Internet"