Varför skall Ubuntu vara så besvärligt? Nerdstämpel.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Varför skall Ubuntu vara så besvärligt? Nerdstämpel.

Inlägg av johanre »

Har faktiskt inte tittat närmare på vad du hade för problem med den externa hårddisken, lasseroth, men jag kan utan tvekan säga att (2) och (3) fungerar i 14.04 (och säkerligen i 12.04 med).

Vad gäller konfiguration av muspekare så har ju Gnome projektet en uttalad strategi att inte ge användaren för många konfigurationsmöjligheter, är det det man är ute efter så är förmodligen KDE / Kubuntu det rätta valet.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Ubuntu är väl ändå flaggskeppet?
Att vilja ha större muspekare...?
Inte tycker jag att man skall behöva göra något speciellt för att kunna göra det.
Bevisar min tes-Nerdstämpel
Dom som jobbar med Ubuntu resonerar som så här.
Vill någon ha större muspekare, ja då kan dom väl ladda ner en fil, skapa en mapp och skriva lite i terminalen. Alltså man gör saker krångligt utan att själv fatta att det är krångligt, däri ligger en förklaring till Ubuntus litenhet.
Än en gång, jag klarar mig hyggligt med Ubuntu. Jag har haft det länge, jag avskyr Apple och deras affärsmetoder. Windows känns inte heller som ett alternativ.
Ubuntu är bra, men nördigt
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Paketet unity-tweak-tool finns ju, men det verkar inte som om någon orkar hålla det uppdaterat. Funktionen att förstora muspekaren är t ex inkluderad, men funkar inte i senare versioner. (Om just det ämnet finns däremot en färsk tråd.)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Varför skall Ubuntu vara så besvärligt? Nerdstämpel.

Inlägg av HakanS »

Jag tror inte att Ubuntus låga användarantal beror på att en del guider hänvisar till terminalkommandon.
Om det nu ändå är så, hur ska man lösa "problemet"? Ta bort terminalen? Förbjuda personer att hänvisa till den i sina blogginlägg?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:Jag tror inte att Ubuntus låga användarantal beror på att en del guider hänvisar till terminalkommandon.
Det låga användarantalet beror förstås på många saker, och den viktigaste faktorn är säkert att det är svårt att hitta datorer att köpa med Ubuntu förinstallerat. Men jag för min del tror att 'terminal-sjukan' bidrar.
HakanS skrev:Om det nu ändå är så, hur ska man lösa "problemet"? Ta bort terminalen? Förbjuda personer att hänvisa till den i sina blogginlägg?
Nej, det var väl inga höjdarförslag.

Men vi som svarar på supportfrågor här i forumet kan försöka skriva användarvänliga (GUI) svar när det går. Att den officiella Ubuntu-hjälpen är nästan helt GUI-baserad visar att det ofta går.

Samtidigt vet vi alla att det inte alltid är möjligt. I en ny sida i Ubuntu-hjälpen 'tvingades' jag ta till terminalen. Och, som redan nämnts ovan, att använda terminalkommandon är ofta lämpligt när svar behöver vara neutrala till vilken skrivbordsmiljö som används.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

här har vi en riktigt irriterad kille som just klagar på terminalen
http://www.flashback.org/t2474158
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

På Flashback går det hitta folk som är irriterande på båda det ena och det andra.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

jag vet, men dessa var ovanligt sakliga tycker jag och dom var framförallt irriterade på nerdigheten
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

lasseroth skrev:jag vet, men dessa var ovanligt sakliga tycker jag och dom var framförallt irriterade på nerdigheten
Förvisso. Men att referera till några irriterade inlägg säger inget om hur många som inte har några problem med Ubuntu, eller hur många som tycker terminalkommandon är bra, eller hur många som inte tycker Ubuntu är "nördigt".
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Hakan S
Jag tycker du har konstiga inlägg här
Det brukar du inte ha.
Ubuntu behöver inte försvaras, det behöver förbättras.
Anekdot: En bekant blev ovän med sin bästa vän.
Han berättade för mig hur det hela gått till och ägnade
30 minuter åt att rättfärdiga sig.
Jag sa sedan, vore det inte bättre att ägna 30 minuter åt att försöka förstå varför vännen var sur än att attt rättfärdiga sig inför mig?
Det är samma med Ubuntu. Meningslöst att förklara varför
terminalsskrivande finns. Faktum kvarstår 1 %.
Hönan eller ägget. Ubuntu installeras inte på datorer vid försäljning.
Beror detta på att säljaren inser att det då blir köpmotstånd eftersom
Ubuntu är ett användarovänligt OS? Det går ju inte att säga att Ubuntu är litet eftersom det inte förinstalleras vid försäljning. Varför förinstalleras det inte? Nerdigt !
säger inget om hur många som inte har några problem med Ubuntu, eller hur många som tycker terminalkommandon är bra, eller hur många som inte tycker Ubuntu är "nördigt".
Dina inlägg här förespråkar status quo = 1 %
Det spelar väl ingen roll hur många som INTE har problem med Ubuntu.
Låt säga att 99% är nöjda. Vi lever väl inte i reklamens värld?
99% av 1% är MINDRE än 1 %.
Dom som har Ubuntu är väl nöjda, annars hade dom väl inte haft det.
Dom övriga 99 % då?
Senast redigerad av 1 lasseroth, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

lasseroth skrev:Det går ju inte att säga att Ubuntu är litet eftersom det inte förinstalleras vid försäljning. Varför förinstalleras det inte? Nerdigt !
Skapa ett perfekt OS och försök att slå dig in på marknaden. Omöjligt, om du inte har större marknadsföringsresurser än Microsoft, Apple och Google, om du inte har bindande avtal med varenda datortillverkare, och stöd från varenda programutvecklare och tillbehörstillverkare.

Att tro att den begränsade användningen av Ubuntu skulle bero på att ett kommando ibland är den bästa lösningen är inte verklighetsförankrat. Visst finns det behov av förbättringar, men ditt försök att blåsa upp hur ”nerdigt” Ubuntu är till det enda som hindrar Ubuntu från att dominera OS-marknaden är helt orealistiskt.

För de flesta har Ubuntu ingen ”nerdstämpel”. För de flesta är Ubuntu okänt och därmed ostämplat.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Jodå, det ligger säkert mycket i det
En massa människor jobbar oegennyttigt med detta.
Kommer Kina OCH telefonen kommer det säkert att bli bättre.
Lite nerdigt är det dock :)
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
Har läst ditt inledande inlägg samt även de övriga inläggen i denna tråd och tänkte nu dela med mig av min syn på saken.
lasseroth skrev:Om jag förstått rätt ligger Ubuntu på sådär 1 %.
Den övervägande majoriteten förstår inte ett dyft av terminalskrivande.
Vad har terminalskrivande med att Ubuntu ligger på en andel av 1% ? Jag förstår faktiskt inte denna kritik över Terminalen. Ja, man måste lära sig vissa grundläggande kommandon och det innebär också att man får avsätta viss tid för att lära sig detta. Med samma logik borde vi sluta lära barnen i skolan att läsa och skriva, för det är såååå nördigt och jobbigt. Det borde räcka med att man tittar på stora enkla bilder utan text. Samma sak med mat som är sååå jobbig att tugga och äta, bättre att leva på flytande föda så man slipper tugga.

Kunskap är makt och kunskap är inte tung att bära. Däremot kostar det att införskaffa kunskap i form av tid, problemlösning och en hel del egna misstag under tiden. Belöningen kommer i form av en personlig tillfredställelse över att ha lärt sig något nytt.

Finns det inget intresse av att lära sig något nytt, utan man vill få allt serverat på silverfat, då är Linux inget alternativ. Jag minns själv, då jag provade Ubuntu för första gången och hur kasst jag tyckte det var, beroende på att jag förväntade mig att det skulle bete sig och fungera på samma sätt som Windows. Det tog tid och det krävdes en insats från min egen sida, men sedan när jag började lära mig mer om hur det hela fungerade, desto roligare blev det.

Att Linux överlag inte har mycket mer än runt 1,3 % av marknaden tror jag inte främst beror på att Terminalen finns eller att lösningsförslag baseras på att skriva några Terminalkommandon. Skulle snarare säga att det beror på MS dominerande ställning samt den stora mängd pengar som läggs på marknadsföring. Om i princip alla datorer som finns i butiker kommer förinstallerade med Windows, är det inte heller så konstigt att de flesta fortsätter köra Windows. Utöver detta är dessutom Windows allergiskt mot alla andra OS på disken, vilket ofta resulterar i en massa extra arbete för att kunna ha Windows och Linux parallellt.

Här hemma kör vi ren Linux miljö i form av Kubuntu på våra datorer. Varken min fru eller mina barn är inne något i Terminalen och rotar, för de behöver inte det för det dagliga bruket. Dock finns Terminalen där och går att använda för den som vill och tar sig tid att lära sig den.

Terminalen ser jag som en styrka i Linux. Jag kan t.ex. installera program via Programhanteraren eller via Pakethanteraren eller via Terminalen. Inget av de 3 är mer rätt eller fel, utan användaren kan fritt välja det sätt som passar han eller hon bäst.

Dessutom glömmer du några viktiga saker i din kritik av Ubuntu.

1) Operativsystemet är fritt att använda och får installeras på valfritt antal maskiner utan någon licensnyckel eller produktaktivering
2) Operativsystemet finns till tack vare att det finns människor som avsätter tid och energi oavlönat för att åstadkomma det bästa OS:et
3) De personer som ger support och svarar på frågor gör detta oavlönat och på sin egen fritid. Jag tycker det är ganska fräckt att ha mage att kritisera lösningsförslag som baseras på att man öppnar Terminalen och skriver några kommandon.
4) Du behöver inte lära dig Terminalen om du inte vill det. Du behöver inte heller lära dig Ubuntu om du inte vill det, men kom då inte och klaga, när någon avsätter tid och energi på att hjälpa dig.

Grundproblemet idag är att många människor är så pass lata att de orkar inte ens starta upp hjärnan i huvudet och försöka tänka logiskt och problemlösande. De vill få allt serverat på silverfat, men vill inte betala något för det. Att tänka själv är för jobbigt och att dessutom lära sig nya saker som att skriva kommandon i Terminalen är också för jobbigt. Men då är det bara att sitta kvar med sitt olösta problem. Ansvaret ligger ytterst hos individen själv att ta reda på och lära sig det han eller hon arbetar med. Finns inget intresse av detta spelar det ingen som helst roll om problemet går att lösa via ett grafiskt verktyg eller via Terminalen. Jag ser inte Terminalen som mer nördig än att lära sig skriva och läsa text. Bägge kräver en insats av individen för att lära sig, men när man väl har lärt sig är kunskapen inte tung att bära.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Äsch Nemo, det du säger är gallimatias.
Jag har åtskilliga gånger i mina inlägg i denna tråd sagt att jag tycker Ubuntu är bästa alternativet. Menar du verkligen att man inte får diskutera varför Ubuntu är så litet? Skall jag kräla i stoftet av tacksamhet för att folk lägger ner obetalt arbete?
Ingen använder väl Ubuntu för att det är gratis? Så fattig är väl ingen i Sverige att han inte skulle kunna betala ett antal hundringar? Vi bidrager väl alla på det sätt och med det vi kan? Jag hoppas och tror att åtminstone någon kan dra sig till minnes när jag, för ett antal år sedan lyckades få en halvsida redaktionell text i Sydsvenskan om Ubuntu? Då var det ett fasligt liv här på forumet med beröm och "jävligt bra gjort Lasseroth". Jag har hela tiden försökt hålla detta lugnt och sakligt
utan påhopp.Det tycker jag alla gjort htills. Där tycker jag nog du lyckas lite sämre Nemo. Mycket väsen för lite ull, sa kärringen, klippte grisen. Din text är likadan, lång och mycket väsen men lite innehåll. Ditt inlägg går enkelt att sammanfatta " är Ni så lata att ni inte orkar lära er terminalskrivande kan Ni dra åt h-vete" 98,7% har följt ditt råd.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

lasseroth skrev:Äsch Nemo, det du säger är gallimatias.
Jag har åtskilliga gånger i mina inlägg i denna tråd sagt att jag tycker Ubuntu är bästa alternativet. Menar du verkligen att man inte får diskutera varför Ubuntu är så litet? Skall jag kräla i stoftet av tacksamhet för att folk lägger ner obetalt arbete?
lasseroth, jag uppfattar dina inlägg som aggresiva, otrevliga och osympatiska. Ingen har bett dig att kräla i stoftet eller ens visa en uns tacksamhet. Du startar en tråd i ett diskussionsforum och när någon vill ta diskussionen så avvisar du dem på ett väldigt otrevligt och stundtals skrämmande sätt.
Jag börjar förstå, du har rätt och de som inte tycker som du har fel. Varför ens påbörja en diskussion när du inte är beredd att disskutera?

Dessutom tycker jag du är otrevlig, orättvis och felaktig när du sammanställer Nemo's inlägg med
lasseroth skrev:Ditt inlägg går enkelt att sammanfatta " är Ni så lata att ni inte orkar lära er terminalskrivande kan Ni dra åt h-vete" 98,7% har följt ditt råd.
Jag ber dig att hålla tonen och försöka vara lite ödmjuk annars riskerar denna diskussion att bli en tråd bestående av ett flamewar.
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Man läser mellan raderna vad man vill.
det kanske är så att det inte gör något att Ubuntu är litet?
Det är väl klart att du Barre tycker så. Vi är ju inte överens på någon punkt.
Tyvärr är det ju så att skrivna diskussioner på internet är så mycket besvärligare än muntliga. Det blir gärna en massa utdragna oväsentligheter. Sedan.. Lite högt i tak får det väl vara i en diskussion. Dock jag anser att både Barre och Nemo inte klarar att hålla sig till sakfrågan.. Det måste jag väl ha rätt att påpeka? Ditt inlägg känns väldigt "fint i kanten". Lite krut får man väl tåla här precis som i den politiska debatten? Jag har inte gjort några personangrepp och ingen på mig. Dock tror jag inte att det hela kommer längre nu. Det hela var ett ärligt försök att diskutera.
Facit, det lyckades så där. När Barre säger SKRÄMMANDE SÄTT, menar du då seriemördarskrämmande eller skrämmande dåligt? Avslutningsvis,
ingen kan väl påstå att man som van Ubuntuanvändare INTE stött på en avoghet
mot detta os och att ett antal säger att det är för krångligt. Hela frågan gällde detta. Jag påstår att det beror på nerdigheten. Har jag fel, kanske. Ett antal andra goda argument har framförts här som förklarar Ubuntus litenhet. Någon har självrannsakande sagt att mer kan göras via gui. Får jag sedan säga att det är väl bara bra om det händer lite på forumet, det är ju ganska lugnt nu. Det kan ju bero på färre och/eller mindre aktiva medlemmar. Förklaringen kan ju också vara att Ubuntu nu blivit så bra att mindre forumsupport behövs. Själv tror jag inte att denna diskussion kommer längre så finge jag råda kan tråden gärna låsas
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

lasseroth skrev: Det är väl klart att du Barre tycker så. Vi är ju inte överens på någon punkt.
Fast nu far du med osanning eller okunskap. Jag tar detta som ett tecken på att du inte läser inlägg som misstänks frångå från dina egna tankar och ideer, ett exempel:
Barre skrev:
lasseroth skrev: Mitt förslag var därför ett "right click Ubuntu" som verkligen skapats av pedagoger och poängterar enkelhet.
absolut, här håller jag med dig. Fler pedagoger och humanister in i datorbranchen. IT-världen är allt för ofta "av tekniker för tekniker".

Jag valde att hoppa in i denna diskussion för att jag anser att ämnet är både intressant och viktigt, jag gjorde det i ett försök att belysa om varför jag tror det är så mycket hänvisningar till terminalen. Du tog genast ett otrevlig och konstig attityd och på något konstigt sätt fick för dig att jag angrep dig och/eller dina åsikter.
Det är (enligt mig) viktigt att förstå varför ett beteende existerar innan man eventuellt kan/ska korrigera det.
Jag förstår att du inte anser att det är viktigt att förstå beteendet du vill korrigera, jag uppfattar det som att du sitter inne med svaren¨och alla som inte håller med har fel. Jag tycker att det beteendet är skrämmande.
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Nej Barre,
Jag kände det inte som ett angrepp.
Jag tycker inte terminalen skall försvaras.
Den uppfattas skrämmande av många. Andra operativsystem klarar sig utan.
Titta bara på Android och appar. Jag har norstedts stora franska lexikon på telefonen.
Helt otroligt hur enkelt att installera. Ett par klick= klart. Det är klart att android har helt andra resurser, men också ett annat användarvänligt tänk.
Att bli ovänner här över en diskussion, skall vi inte bli.
Dagens i-landsproblem
Sedan... är Ubuntu så litet? en dryg procent av alla användare, det är jäkligt många i antal. Hoppas dock att alla som hämtar på Ubuntus sida och som inte deltar på annat sätt ser till att donera lite pengar.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

lasseroth skrev:Titta bara på Android och appar. Jag har norstedts stora franska lexikon på telefonen.
Helt otroligt hur enkelt att installera. Ett par klick= klart. Det är klart att android har helt andra resurser, men också ett annat användarvänligt tänk.
Det är lika enkelt att installera i Ubuntu, ett par klick. Dock tillkommer att du måste ange lösenord, då deb-paketen har ett maintainer-script som körs som root. Med de nya Click-paketen försvinner detta, och installation blir då enklare (inget lösenord) och säkrare (ej root). Click används i Unity 8.

Om du måste använda terminalen för att installera ett program är det inte Ubuntus fel (om man nu inte anser att det är fel att det går att göra något via kommandon), utan programutvecklarens, som inte har skapat ett installationspaket för Ubuntu.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

lasseroth skrev: Jag tycker inte terminalen skall försvaras.
Den uppfattas skrämmande av många. Andra operativsystem klarar sig utan.
Här har vi olika åsikter och insikter, inget annat OS klarar sig utan terminal, faktum är att exempelvis windows jobbar hårdare och hårdare för att få en kraftfull terminal (detta i form av powershell). Dessutom så får de en helt egen pakethanterare i och med nästa version.
lasseroth skrev: Titta bara på Android och appar. Jag har norstedts stora franska lexikon på telefonen.
Du jämför en dator med en smartphone igen, jag tycker inte den jämförelsen är bra eller relevant. En smartphone är inte en dator och har inte lika stor flexibilitet som en dator. En smartphone är en device (och det är inget fel med det).
Men jag utmanar dig :) Byt grafikkort på din smartphone eller uppgradera med ytterligare några GB ram.

Jag tror (som jag tidigare skrivit om du bemödar dig att läsa) att vi skall ha fler och specialicerade devices istället för datorer. Just för (precis som du skriver) att de är enklare att hantera då de inte har samma flexibilitet som en dator.

Återgå till "Ubuntu Café"