Har haft ubuntu några år och trivs bra med det. Men är ett jävla meck att det inte finns versioner av adobes program som funkar. Behöver jobba en del med indesign nu, så har försökt mig på att formatera om, installera windows xp (hade inget nyare windows och just nu orkar jag inte bry mig) och sen ubuntu 14.10, och delade platsen mellan dem. Gick bra alltihop, och datorn går automatiskt in i ubuntu, och när jag är där kan jag se windows-delen. Och när jag startat datorn kommer jag till en grub-lista där jag ska kunna välja att gå till windows istället. Problemet är bara att när jag är i just den listan kommunicerar inte datorn med tangentbordet, så i praktiken kan jag inte välja.
Kan nån försöka hjälpa mig med vad jag ska göra? Eller hur jag annars kan komma in i windows? Har försökt ta bort och installera om grub, gjorde ingen skillnad.
Är inte så jättebra på såna här saker, så ni får gärna svara på ett sätt som går att förstå om man inte vet nästan nåt.
(löst) Grub-problem
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
(löst) Grub-problem
Senast redigerad av 1 korpdotter, redigerad totalt 7 gånger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Grub-problem
Vad har du för tangentbord?
-
Eh.. Vet inte exakt. Det är ett vanligt usb-anslutet av märket plexgear. Är en stationär dator alltså.
- johanre
- Serveradmin
Hhhmm, jag *gissar* på att det behövs en BIOS inställning ang att aktivera USB enheter vid boot (eller något i den stilen).
-
Aha. Får kolla om jag kan reda upp det utifrån den gissningen.
tack

-
Löste sig just så.
- johanre
- Serveradmin
Re: (löst) Grub-problem
Gött!