Jag har mobilt bredband. Det är Tele2 4G 5-10Mb/sek. De senaste dagarna har bredbandet plötsligt kopplat ifrån mitt under internetsufningen eller när jag håller på med E-postklienten Thunderbird.
För några år sedan, när jag hade Windows Vista och Tele2 3G upp till 5Mb/sek, hade jag samma problem. Då fick jag hjälp att ändra inställningarna i någon sorts verktygshanterare. Nu har jag försökt att gå in i Systeminställningar under nätverk, men jag kommer ingen stans. Finns det någon som har något tips på hur jag kan gå vidare? Jag önskar alltså att kunna stabilisera internetuppkopplingen så att den inte kopplar från spontant.
Mobilt bredband kopplar ifrån
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Mobilt bredband kopplar ifrån
Har du kvar Windows på din dator? I så fall; testa där och jämför hur det beter sig. Är det lika illa i både Windows och Linux är det problem med Tele2s nät i ditt närområde och då är det läge för ett samtal till Tele2. Skulle det fungera bättre på Windows och sämre på Linux då är det något i Linux installationen som måste justeras.
Re: Mobilt bredband kopplar ifrån
Hej Johanre!
Tack för inlägget. Tyvärr har jag inte Windows kvar i datorn, det var så sopigt. Däremot så har faktiskt inte det mobila bredbandet kopplat ifrån sedan jag öppnade tråden. Så din teori om att det var problem med Tele2:s mobila bredband i mitt närområde, kan mycket väl stämma.
Än en gång tack.
Hälsningar Solen
Tack för inlägget. Tyvärr har jag inte Windows kvar i datorn, det var så sopigt. Däremot så har faktiskt inte det mobila bredbandet kopplat ifrån sedan jag öppnade tråden. Så din teori om att det var problem med Tele2:s mobila bredband i mitt närområde, kan mycket väl stämma.
Än en gång tack.
Hälsningar Solen