Sämre video- och bildkvalitet och bara analog stereo duplex

Problem med att spela musik, film osv.
dave
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Sämre video- och bildkvalitet och bara analog stereo duplex

Inlägg av dave »

Jag har en Toshiba bärbar dator med Ubuntu 14-04 nyligen installerat. Ubuntu fungerar väldigt bra men jag har märkt att såväl video- som bildkvaliteten är sämre i Ubuntu 14-04 än med Windows 8. Ljudet verkar inte heller vara på topp eftersom jag i PulseAudio volymkontroll bara kan använda mig av analog stereo duplex. Om jag aktiverar Digital stereo (HDMI) Output så slutar ljudet att fungera. Jag vore tacksam för hjälp.

dave.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Sämre video- och bildkvalitet och bara analog stereo dup

Inlägg av johanre »

Installera gärna - följande paket:

alsa-base
alsamixergui
gnome-alsamixer
alsa-utils
alsa-tools-gui

När de är installerade borde du kunna starta "gnome-alsamixer" - den är lite bättre på att avslöja om någon av dina ljudenheter är för lågt inställda.
dave

Inlägg av dave »

Jag provade alla dessa kommandon som du föreslagit men inget fungerade. Vissa gick inte att installera och vissa fick jag svar kommandot inte hittades. Visst menade du att jag skulle använda terminalen?

Har du några fler tips?

dave.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Du kan installera via Programcentral för Ubuntu.

Skriv namnen i sökrutan, så ser du om paketen är installerade, och du kan installera de paket som inte är installerade.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
dave

Inlägg av dave »

Nu har jag installerat bl.a. GNOME ALSA Mixer. När jag öppnar GNOME ALSA Mixer så är det två flikar. Den första till vänster står det ATI R6xx HDMI. Det händer inget när jag trycker på fliken och det är helt tomt nedanför förutom en liten rödaktigruta med en bock i där det står IEC958.

Den andra fliken till höger står det Realtek ALC269VC. Om jag trycker på denna flik så får jag fram en massa volymstaplar och det verkar vara OK.

Min spontana tanke är att eftersom det är helt tomt under fliken ATI R6xx HDMI så verkar det saknas någon drivrutin för HDMI. Detsamma verkar även gälla för video och bilder eftersom det inte är lika bra video- och bildkvalitet som i mitt gamla operativsystem (Windows 8). Det verkar som att det är något som fattas för såväl ljud/video och bild. Eftersom det är en Toshiba bärbar dator jag har så kanske inte går att göra något åt detta eller har någon något tips.

dave.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

HDMI är en kontakt för digital överföring av ljud och bild, till t.ex. en förstärkare eller bildskärm. Att döma av din andra tråd är det inte aktuellt för ditt ljud. Har du en HDMI-ansluten bildskärm? Om inte, kan du ignorera HDMI.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
dave

Inlägg av dave »

OK. Men nu har återigen ljudet försvunnit. Jag startar en ny tråd.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"