Hej! Jag är ny användare av Ubuntu 14-04 LTS. Jag har en Toshiba bärbar dator och allt fungerade jättebra tills jag gjorde de uppdateringar som fanns tillgängliga i fliken "Om denna dator". Uppdateringarna gick bra och jag ombads att starta om datorn men nu fungerar inte ljudet!
Jag har googlat lite och ljudproblem i Ubuntu och fick tips om kommandot alsamixer. Jag testade alsamixer och det är en liten fyrkant där det står 00 och under den står det S/PDIF. Jag tryckte f6 och fick fram en meny och kunde välja 1 HD audio Generic. När jag gjorde det så fick jag fram flera staplar. Staplarna hade lite olika värden. Den första till vänster 40, den andra 100, den tredje 97 och de tre övriga 0. De tre första staplarna till vänster hade också en liten ruta med vit text och grön bakgrund där det stod 00. Även om jag ändrar till 1 HD audio Generic så är det alltid bara en liten fyrkant där det står 00 om jag startar om alsamixer eller startar om datorn.
Jag har också varit inne i systeminställningar och ljud och där står det: "Spela ljud genom HDMI/DisplayPort
Built-in audio
Speakers
Built-in audio.
Jag gjorde ljudtest på HDMI/DisplayPort Built in audio men det var helt tyst. Men när jag gjorde ljudtest på Speakers Built-in audio så funkade det! Men jag kan inte hör något ljud i svt play eller youtube.
Jag hoppas någon begriper vad jag skrivit, det är inte så enkelt att förklara skriftligen! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig!
Dave.
Inget ljud efter uppgraderingar i Ubuntu 14-04 LTS
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Inget ljud efter uppgraderingar i Ubuntu 14-04 LTS
Hej och välkommen. 
Är det specifikt SVT Play och YouTube som är ljudlösa (vilken webbläsare?), eller även andra program?
Installera PulseAudio volymkontroll (pavucontrol) öppna volymkontrollen via startmenyn. Fliken Uppspelning. Om du spelar upp ljud i ett program, dyker programmet upp i den fliken, och är ljud aktiverat i volymkontrollen för det programmet? Klicka på högtalarikonen för att slå av/på ljud för det programmet.

Är det specifikt SVT Play och YouTube som är ljudlösa (vilken webbläsare?), eller även andra program?
Installera PulseAudio volymkontroll (pavucontrol) öppna volymkontrollen via startmenyn. Fliken Uppspelning. Om du spelar upp ljud i ett program, dyker programmet upp i den fliken, och är ljud aktiverat i volymkontrollen för det programmet? Klicka på högtalarikonen för att slå av/på ljud för det programmet.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Jag har installerat PropulseAudio volymkontroll och volymen är på men det är ändå inget ljud! Det är inget ljud på svt play, youtube eller videoklipp på facebook. Om jag håller muspekaren på volymknappen står det inget ljud, även om jag trycker på knappen flera gånger. Om jag trycker på knappen ser det ut som att jag först avaktiverar ljudet och det blir en röd ring runt högtalarknappen. Trycker jag igen ser det ut som ljudet aktiveras eftersom det blir rött där det står högtalare vänster fram och högtalare höger fram. Ljudet fungerar ändå inte! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ska man bli tvungen att installera om allt igen? I så fall kommer man aldrig att våga uppdatera igen!
Dave.
Dave.
Det är inget ljud i vare sig Chromium eller Firefox.
Dave.
Dave.
Nu har jag fått ljudet att fungera! Jag avaktiverade digital stereo (HDMI) Output och kör analog stereo duplex. Jag provade också att göra tvärt om, dvs att avaktivera analog stereo duplex och bara köra digital stereo (HDMI) Output men då fungerade inte ljudet. Så jag avaktiverade återigen digital stereo (HDMI) Output och aktiverade analog stereo duplex och ljudet kom tillbaks. Vad jag har märkt är att kvaliteten på t.ex. svt play är sämre när jag nu har Ubuntu, både innan och efter uppgraderingarna jag gjorde i Ubuntu. Jag hade alltså bättre videokvalitet men också bättre bildkvalitet i mitt gamla operativsystem (Windows
. Jag startar en ny tråd om video- och bildkvalitet.
dave

dave
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Gött att du lyckades lösa det själv!