ZTE MF820D 4G

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
cKlas
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

ZTE MF820D 4G

Inlägg av cKlas »

Om jag tittar på min uppkopling mot Telia så visas Connection name : Telia Telia 3 G1
Lite längre ner i Advanced så kan man läsa Any;3G(UMTS/HSPA);2G(GPRS/EDGE);Prefer 3G;Prefer 2G.Jag tolkar detta som att modemet hittat 3G men INTE 4G.Det som presenteras i advanced är då nät som finns under uppkopplingen med olika signalöverföringshastigheter.
I mitt moden har aldrig annat än blått ljus lyst men i Teliabutiken fanns grönt ljus.I morgon skall jag ut och se om jag kan få 4G-koppling(grönt ljus) men anta att jag fortfarande inte får
koppling till 4G-nätverk.Hur gör jag då?Jag har nu testat internet ute och datorn visar endast Telia 3G.Misstänker att det inte letar efter 4G och jag tänker försöka skapa ett 4G-länk
med hjälp av editorn till mobilt bredband där 3G-nätet redan finns.Den frågar då efter data som i mitt fall gäller Telia och det är APN(Accesspoint name).Någon som vet vad det är?
Jag har Ubuntu 12.04 LTS
Kolade idag i Nätverkshanteraren för att skapa ett nytt anslutning till Telia Mobila Bredband och den hanterar endast 3G och nämner inte alls 4G

Återgå till "Internet"