Ubuntu på Easynote ENT G71BM

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu på Easynote ENT G71BM

Inlägg av bbauto »

Hallå i stugan! Jag har precis inhandlat en PB Easynote ENT G71BM, men får inte igång Ubuntu på den. Jag brukar köra från en USB-sticka 2.0 med Ubuntu 10.04 eller en USB-sticka 3.0 med Ubuntu 13.10, ingen av dom vill ens gå igång via recovery starten och felsäkert grafiskt läge. Någon som har en susning, innan jag grottar ner mig!?

Är lite förvånad eftersom jag kunnat starta från alla datorer utom en MacPPC (vilket ifs var väntat) genom åren.
Detta är en Intel Celeron CPU N2840 2,16GHz, 8GB Ram x64-proc.

Mvh Bengt
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu på Easynote ENT G71BM

Inlägg av Broder Tuck »

;D Kul att se dig . . ..
det var allt ett tag sedan.
Jag ville bara säga att det gladde mig att se dig här inne.

Svar på din fråga, det kan jag dessvärre inte bidra med. ::)
Hoppas att det flödar in konstruktiva råd... :D

Ha det gott /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Inga felmeddelanden, inga meddelenaden alls som kan hjälpa oss felsöka?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Broder Tuck skrev:;D Kul att se dig . . ..
det var allt ett tag sedan.
Jag ville bara säga att det gladde mig att se dig här inne.

Svar på din fråga, det kan jag dessvärre inte bidra med. ::)
Hoppas att det flödar in konstruktiva råd... :D

Ha det gott /tukken
Ja men tjänare! :) Kul att se gamla trotjänare -s- Jag har inte haft tid att engagera mig så mycket om Linux senaste åren, och det mesta har ju fungerat
"Out of the box" dock inte så förtjust i Unity, så installerar ffe Gnome som tillval.
Men det är ju en del av tjusningen, att välja själv. Är tyvärr tvungen att köra windows mer än önskvärt i jobbet, då många CAD/PLC program ffe bara finns för Win, det har dock börjat dyka upp ett o annat linux alternativ ex. Draftsight.

Jag har klarat mig bra länge med min Dell Latitude D620 WinXP, men skulle installera ett Siemens PLC program "TIA portal v13" som krävde senaste Win7 eller Win8.1, samt minimumkrav 4GB RAM och 6GB HD. Den jag köpte har 8GB RAM och 1TB HD ändå känns det segt som sirap!? När jag utvecklade CAD-program på 80-90-talet så la vi nog hälften av tiden på att optimera kod, detta verkar vara ett helt utdött område nuförtiden. >:(
Det CAD-program vi utvecklade hade som minimumkrav en 286a med matteprocessor, och är fortfarande lika vasst som dom allra senaste inom området. Jag har slitit ut åtskilliga hårddiskar, men programmet har aldrig krashat för mig, med dagens alternativ sparar jag vart 10e minut eftersom jag VET att det krashar mellan varven, och det ska man vara nöjd med? -hehe-
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

johanre skrev:Inga felmeddelanden, inga meddelenaden alls som kan hjälpa oss felsöka?
Hej! felmeddelande hela sidan upp och ner när jag startar i felsäkertläge, svårt att utläsa något speciellt. Har som sagt inte grottat ned mig i problemet ännu, utan ville bara fiska lite innan, om någon känner till problemet.
8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Aha, ok :)
Det *brukar* vara de första raderna som är intressanta
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"