klistra in fungerar inte i 14.04
klistra in fungerar inte i 14.04
Av någon anledning fungerar det inte att klistra in i terminalen med varken Ctrl+V eller Shift+insert. Det fungerar förvisso att klicka på mittenknappen på musen, men för mig är det viktigt att jag kan göra dem de tangentbordet. Är det någon som vet varför och hur jag kan fixa detta. Det har aldrig varit så här i någon annan version.
Re: klistra in fungerar inte i 14.04
ctrl+shift+v är väl klistra i terminalen?
blogg @ Gargamel.NU
har alltid varit shift +insert eller ctrl+v tidigare för mig. Är det annorlunda i just 14.04 ?
Jag har alltid användt ctrl+shif+v (det är möjligt att andra kombinationer också fungerat).
Ctrl+shift+v har alltid varit den officiella kombinationen för gnome-terminal (och här antar jag att gnome-terminal är standard terminalen i ubuntu)
https://help.gnome.org/users/gnome-term ... te.html.en
Ctrl+shift+v har alltid varit den officiella kombinationen för gnome-terminal (och här antar jag att gnome-terminal är standard terminalen i ubuntu)

https://help.gnome.org/users/gnome-term ... te.html.en
blogg @ Gargamel.NU
Ok, man lär sig något nytt varje dag. 

- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tryck och håll nere "windows tangenten", även kallad "Super" så får du fram en lista med tangentbordskombinationer.
Men där finns inget om att kopiera och klistra. 

- johanre
- Serveradmin
Sorry, du har rätt. Jag svarade i all hast lite för generellt.
Vad gäller terminalen får du gärna berätta vilken terminal du kör - detta fungerar annorlunda beroende på vilken du kör. Default i ubuntu 14.04 är ju Gnome terminal. I gnome terminal hittar du tangentbordskombinationer under : Edit -> Kerboard Shortcuts. Shift-CTRL-C och Shift-CTRL-V har varit standard i många år nu, vill jag minnas.
Vad gäller terminalen får du gärna berätta vilken terminal du kör - detta fungerar annorlunda beroende på vilken du kör. Default i ubuntu 14.04 är ju Gnome terminal. I gnome terminal hittar du tangentbordskombinationer under : Edit -> Kerboard Shortcuts. Shift-CTRL-C och Shift-CTRL-V har varit standard i många år nu, vill jag minnas.
- Gunnar Hjalmarsson
Annars kan man högerklicka med musen (vilket jag har gjort, eftersom jag inte kände till Shift+Ctrl+C osv.).
- skalman65
Det där lät intressant, gäller det bara 14.04 o uppåt, använder 12.04 och alltid undrat vadjohanre skrev:Tryck och håll nere "windows tangenten", även kallad "Super" så får du fram en lista med tangentbordskombinationer.
"flaggtangenten" är till för.
Nej, det har funnits tidigare, åtminstone från 12.04.