Ubuntu 14.04 AMD 64 bit startar inte efter uppgradering

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu 14.04 AMD 64 bit startar inte efter uppgradering

Inlägg av Tjadden »

Hej,
Min Ubuntu vill inte starta upp jag kommer till Ubuntu med de röda prickarna sedan blir skärmen svart och tvångssläcker ner.
Jag har testat grub uppstart och där hittar jag inte något fel.
jag har även testat filsystemet som glimtar till och slocknar.
Reparera trasiga paket, blir ingenting som hittas.
Körde även i felsäkert läge som jag inte förstår mig på, att välja något kommando som fixar eventuellt till felet.
Alltså vad ska man göra i denna situation? Jag har inte någon lust att göra en ominstallation igen av Ubuntu.
Allt detta elände för att Sudo gjorde en markant uppgraderin förmodligen till 14.10 som jag inte hann se? När jag hade fått uppgraderingen så tyckte jag att det var dags att starta om datorn som nu inte öppnar ubuntu och kommer fram till skrivbordet bara nästan!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ubuntu 14.04 AMD 64 bit startar inte efter uppgradering

Inlägg av Osprey »

Låter som om det är en grafikdrivrutin som inte funkar, vad har du för grafikkort på den...?
Tjadden skrev:jag har även testat filsystemet som glimtar till och slocknar.
Vad betyder att "filsystemet som glimtar till och slocknar"..?
Tjadden skrev:Reparera trasiga paket, blir ingenting som hittas.
Hur reparerar du trasiga paket..?

[Edit] Vad får du ut med "cat /etc/X11/default-display-manager"..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Starta i felsäkert läge, och skriv följande kommande:

Kod: Markera allt

lsb_release -a
Vad visas då?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

jag har ATI som grafik.
I det här fallet när jag ska in och skriva något i felsäkert läge så vill jag ha en utförlig beskrivning vad jag exakt ska göra.
Det här problemet har jag aldrig varit med om förut, det ni säger är ryska för mig.
Det enda som fungerar är de olika kommandona om att repare trasiga paket m.fl som är ok det funkar. även att kolla filsystemet som bara flämatade till första gången och sedan hände ingentig. Nu kollar den utan anmärkning av de kontrollerade filerna.

"cat /etc/X11/default-display-manager"..? det här säger mig ingenting, vad ska jag göra med det här? I en svart ruta?
Felsäkert läge går inte att skriva in något, här blir det bara en massa alternativ att välja på! Vad ska jag göra sen i nästa steg när jag inte längre kan skriva i markerad sökruta?
jag fick en sökruta första gången där jag kunde skriva någonting.
Det blev" lsb_release -a" och det hände ingenting.
Och den sökrutan fick jag inte fram senare, alltså var tydlig och skriv exakt vilket tillvägagångssätt jag ska använda mig av och namn på alternativen jag har att välja på.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Jag har gjort en ominstallation av UBUNTU 14.04 64 bit.
Men jag har behållit den föregående som jag inte kan öppna. Jag har viktigt material där som jag inte får förlora, som jag dumt nog skulle ha säkrat upp, som ligger ca 16 timmars tid bakom. Dessvärre har vissa delar som finns med, som jag omöjligt kan komma ihåg, som är viktiga länkar för helheten.

Skulle inte någon kunna vara så hygglig och beskriva hur kommandona används när man startar upp i felsäkert läge. Inte vet jag vad jag ska konfigurera när jag inte kan komma in någonstans utan får bara titta på vita menyer om att gör de och detta som alternativ utan att kunna skriva en rad någonstans.

Jag fick en idé om att Linux skulle fixa till att man har tillgång till Terminalen i alla lägen som i mitt fall nu.
Ponera t.ex att swap inte fungerar och mig veterligt så är det omöjligt att starta upp datorn, så det är bara att göra en ominstallation. Tänk då om man hade tillgång till något program så att man kan fixa till hopplösa error. Går det förresten att via Bios hjälp, att komma bakvägen in i datorn?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Mitt råd skulle vara att först kopiera över de filer du är angelägen om att spara på t.ex. ett USB minne. Det kan du göra genom att t.ex. starta med Ubuntu CD:n och endast testköra Ubuntu, inte starta installation.

När du vill har kopierat dina viktiga filer så börjar du om med en helt ren installation inkl formatering av disken.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, idén är nog bra när jag eventuellt kommer in i datorn, de n stannar precis innan de ska visa upp skrivbordet, alltså sekunder ifrån så får jag en svart ruta! Orsak 11 stycken uppgraderingar misslyckade och i princip där stannade datorn och ingenting mer hände!
Just för närvarande kommer jag in på skrivbordet men är utan paneler och kommer inte åt några program. Visst jag kommer in på systeminställningar och där kan jag se det material jag vill komma åt men hur? när det inte finns någon möjlighet för några kommandon utan bara att titta och inte röra!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nu har det hänt igen ska starta upp datorn och strax den ska visa upp skrivbordet så stannar allt upp och har en svart ruta att titta på!
Det borde finnas något sätt att komma in i datorn. Kan jag få ett sudo kommando som ger starta datorn, har ett vagt minne om detta förra gången jag hade samma problem? Datorn startade om och allt gick sin gilla gång som sig bör och nu står jag inför samma problem igen, men vad för kommando ska skrivas?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"