Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Återigen, tack till er som har jobbat, och jobbar, med att hitta lösningar på den bedrövliga situation som vi har försatts i.

Vad gäller Telias e-legitimation så är det naturligtvis bra om det finns några alternativ alls över huvud taget till Finansiell ID-Tekniks annars fullständiga monopol på utgivande av elektroniska ID-handlingar åt svenska medborgare. (Jag noterar att det finns aktörer som jobbar på att skjuta även detta alternativ i sank.)

Att skaffa denna e-legitimation via byte till ICA-banken och deras kort känns dock inte helt lyckat för just mig. Hade det varit för ett drygt år sedan, då hade det varit en helt annan sak. Då var min enda bank Skandiabanken, en av Finansiell ID-Tekniks ägare. Så då hade det nog känts ganska perfekt, föreställer jag mig, att gå direkt till ICA-banken från Skandiabanken – med en rejäl smäll i dörren på vägen ut. Men sedan dess har jag redan mer eller mindre lämnat Skandiabanken (utan dörrsmäll) och bytt till i första hand Forex, som jag känner mig nöjd med, och som funkar lika bra med Linux som något annat eftersom jag har loggat in med kodkort och nu dosa. (Deras funktionalitet är kanske lite begränsad men räcker för mig, och deras bankkort är gratis.)

Att å andra sidan betala en tusenlapp (tydligen) för e-legitimationen direkt från Telia känns inget vidare heller, då det bara handlar om att ersätta en tjänst – om ens det – som användare av MS Windows och Mac får gratis. (Jag förstår naturligtvis att Telia på det ena eller andra sättet måste ta in pengar för sin tjänst, och från bankkartellen som äger "FID", eller deras kumpaner, lär de ju inte få några. Men det tar emot ändå.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Något som jag hade med i vågskålen, när jag skaffade kort hos ICA Banken, är den bonus (1%) jag får när jag handlar hos ICA (gör mycket av mina inköp där). Om man väljer det lite dyrare kortet (27:- per månad i stället för 20:-), får man dessutom 0,5% bonus när man handlar på andra ställen.

Men jag hade bytt ändå som en markering mot att min gamla bank medverkar till att försämra Linux-användarnas tillgänglighet till myndigheters och kommuners webbtjänster.

Vill påminna om vägledningen E-legitimation, som är ett koncentrat av de möjligheter vi har. Tanken är att uppdatera vägledningen efter hand.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

För 14.10? :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:
För 14.10? :)
Laddat upp nu, men det tar nog sin lilla tid innan paketen byggs, eftersom maskinerna är fullt upptagna med att bygga ISOer.

Tack för påminnelsen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

I artikeln "Telia spärrar Telia E-legitimation som utfärdats under 2014" skriver Telia självt om de bedrägerier som lett till att flera banker de senaste dagarna har stängt av möjligheten till säker inloggning via Telia e-legitimation.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Laddat upp nu, men det tar nog sin lilla tid innan paketen byggs, eftersom maskinerna är fullt upptagna med att bygga ISOer.
Tack, uppdaterat till ~ppa21. :) Och snart ~ppa22, ser jag på sidan. ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Tack, uppdaterat till ~ppa21. :) Och snart ~ppa22, ser jag på sidan. ;)
De är identiska. Det handlar om en teknikalitet för att försöka få Launchpad att bygga paketet i precise också. Vi får se hur det går.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

En liten uppdatering möjligen till Gunnars eminenta informationssida: Det verkar som om Telia nu definitivt har kastat in handduken vad gäller att sälja sin e-legitimation direkt. Så den vägen finns inte längre.

Sedan är väl kanske inte vägen via Skatteverkets id-kort så intressant för de flesta (med körkort). Men för dem som ev. ändå funderar på den undrar jag om inte lite mera info vore bra. Såvitt jag förstår den, innebär den att man betalar 400 kr för ett id-kort som gäller fem år, d.v.s. 80 kr/år. Det är precis samma pris som för polisens id-kort, men en nackdel är att man inte kan använda Skatteverkets kort i stället för pass inom Schengenområdet, vilket man kan med polisens. Har man pass (för att resa utanför Schengenområdet), eller ändå inte reser utanför Norden, inom vilken inget pass behövs, spelar det ju ingen roll dock.

Sedan gäller det förstås att man kan ta sig till ett skattekontor som utfärdar id-kort. (Listan över dem är något kortare än den över polisens passexpeditioner.) En lite udda grej i Skatteverkets förfarande är också att man måste betala ansökningsavgiften 400 kronor på plusgiro 50 40 62-1 eller bankgiro 389-0100, innan man besöker skattekontoret. (De kan uppenbarligen inte hantera betalningar där.) Självfallet måste man väl där kunna styrka sin identitet, men det gäller ju hos polisen också.

Till sist behöver man med den lösningen en kortläsare godkänd av Telia. (Ansluts via USB till datorn.) Denna kan man beställa direkt från Telia, men priset är då relativt saftigt: 345 kr för läsaren + 135:60 kr postförskott = 480:60 kr totalt, om jag har fattat rätt. (Rätta mig om jag har fel.) Precis samma läsare verkar dock alternativt gå att beställa betydligt billigare från Dustin. (Går naturligtvis att hitta ännu billigare på ebay men det vore kanske att snåla väl mycket.) Åtminstone ser bild, namn och tillverkare ut att stämma mellan de läsare man ser i guiden från Telia och dem man kan beställa från Dustin: Gemalto PC USB TR (205 kr + 59 kr frakt = 264 kr) eller Gemalto PC USB SL (215 kr + 59 kr frakt = 274 kr). (Ska möjligen verifieras med Telia.) Inom parentes sagt verkar Gemalto själva ha döpt om dessa modeller, och kallar numera PC USB TR för IDBridge CT30, och PC USB SL för IDBridge CT40.

Drivare till läsaren får man (enligt Gemalto) genom att installera paketet libccid (vilket finns i programkällan "universe" hos Ubuntu).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:En liten uppdatering möjligen till Gunnars eminenta informationssida: Det verkar som om Telia nu definitivt har kastat in handduken vad gäller att sälja sin e-legitimation direkt. Så den vägen finns inte längre.
Ja, det verkar så. Kanske tog man det beslutet för att snabbt försöka återvinna det förtoende för säkerheten som naggades i kanten genom ett par bedrägerier när legitimationer och lösenord hämtats hos postens utlämningsställen.
Ratatosk skrev:Sedan är väl kanske inte vägen via Skatteverkets id-kort så intressant för de flesta (med körkort).
E-legitimationen gör Skatteverkets id-kort intressant, och de som inte har körkort får på köpet en fysisk identitetshandling, till skillnad från när man skaffade Telias kort (som dessutom var några kronor dyrare.)
Ratatosk skrev:Men för dem som ev. ändå funderar på den undrar jag om inte lite mera info vore bra.
Sidan e-legitimation behöver absolut revideras. Jag undrar om Telia e-legitimation finns på Polisens nationellla id-kort? Möjligheten till billigare kortläsare är också värd att undersöka. Har någon måhända erfarenhet av det?

Låt oss samtidigt komma ihåg att ICA Banken fortfarande erbjuder det smidigaste sättet att skaffa en Telia e-legitimation (på fil).
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:E-legitimationen gör Skatteverkets id-kort intressant, och de som inte har körkort får på köpet en fysisk identitetshandling, till skillnad från när man skaffade Telias kort (som dessutom var några kronor dyrare.)
...
Låt oss samtidigt komma ihåg att ICA Banken fortfarande erbjuder det smidigaste sättet att skaffa en Telia e-legitimation (på fil).
Jovisst. Mitt inlägg var nog väl snävt formulerat ur min egen synpunkt kanske – till stor del mig själv tänkandes högt. D.v.s. själv har jag ju nu, å ena sidan, en fungerande reservlösning (den virtuella "androiden"), och bank har jag redan ganska nyligen bytt till en som (vad jag vet) inte särbehandlar Linuxanvändare. Å andra sidan mår jag lite illa över att jag fortfarande använder storbankernas id och skulle ju egentligen, som principsak, föredra att använda deras konkurrents. (Några tioöringar mer i bankernas kassakistor varje gång jag använder deras (mobila) BankID gör naturligtvis ingen som helst skillnad i praktiken, men känns ju inte bra.) Därav min tendens till detaljgranskningar och jämförelser då jag ska försvara för mig själv att ev. spendera pengar på ett ytterligare alternativ.

För den som inte vill krångla med VirtualBox, eller kanske inte har kraftfull dator nog för att det ska fungera bra, eller fungera alls, blir det ju en annan sak. (Själv hade jag nog "tur i oturen" här, såtillvida att jag hur som helst tvingades till datorbyte strax innan jag blev medveten om detta problem, och då dessutom kostade på mig lite extra.) Om valet står mellan att spendera pengar på endera en fysisk "smart" telefon, för mobilt BankID, eller spendera dem på Skatteverkets id-kort + kortläsare, då är ju det senare valet enormt mycket bättre. (Och är man, som jag var för ett drygt år sedan, kund hos någon av Finansiell ID-Tekniks sju ägare, då sitter naturligtvis ett byte till ICA-banken perfekt.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:E-legitimationen gör Skatteverkets id-kort intressant, och de som inte har körkort får på köpet en fysisk identitetshandling, till skillnad från när man skaffade Telias kort (som dessutom var några kronor dyrare.)
...
Jovisst. Mitt inlägg var nog väl snävt formulerat ur min egen synpunkt kanske – till stor del mig själv tänkandes högt.
;)

Du har gjort ett jättejobb med handledningen angående Android-x86, och jag har spenderat en del tid på att göra Telia e-legitimation lättillgänglig. Det finns alltid en risk att man omedvetet favoriserar den lösning man är mest involverad i. Låt oss enas om att det är bra att vi för närvarande kan peka på två alternativ till BankID för att identifiera sig från ett Linux-skrivbord, och låt oss fortsätta jobba på att göra båda alternativen så bra som möjligt.
Ratatosk skrev:D.v.s. själv har jag ju nu, å ena sidan, en fungerande reservlösning (den virtuella "androiden"), och bank har jag redan ganska nyligen bytt till en som (vad jag vet) inte särbehandlar Linuxanvändare. Å andra sidan mår jag lite illa över att jag fortfarande använder storbankernas id och skulle ju egentligen, som principsak, föredra att använda deras konkurrents. (Några tioöringar mer i bankernas kassakistor varje gång jag använder deras (mobila) BankID gör naturligtvis ingen som helst skillnad i praktiken, men känns ju inte bra.) Därav min tendens till detaljgranskningar och jämförelser då jag ska försvara för mig själv att ev. spendera pengar på ett ytterligare alternativ.

För den som inte vill krångla med VirtualBox, eller kanske inte har kraftfull dator nog för att det ska fungera bra, eller fungera alls, blir det ju en annan sak. (Själv hade jag nog "tur i oturen" här, såtillvida att jag hur som helst tvingades till datorbyte strax innan jag blev medveten om detta problem, och då dessutom kostade på mig lite extra.) Om valet står mellan att spendera pengar på endera en fysisk "smart" telefon, för mobilt BankID, eller spendera dem på Skatteverkets id-kort + kortläsare, då är ju det senare valet enormt mycket bättre. (Och är man, som jag var för ett drygt år sedan, kund hos någon av Finansiell ID-Tekniks sju ägare, då sitter naturligtvis ett byte till ICA-banken perfekt.)
Du pekar på flera faktorer som är lämpliga att betänka innan man bestämmer sig.

Själv har jag valt spåret Telia + ICA Banken. Men jag har en del sparpengar hos SBAB, som för några veckor sedan stängde av möjligheten att logga in med Telia e-legitimation utan att erbjuda någon annan Linux-vänlig inloggningsmetod. Jag har bestämt mig för att be dem avsluta kontot och skicka pengarna till ett nyöppnat konto i Landshypotek Bank (som dessutom ger lite bättre ränta). Bättre att sparka någon på lämplig kroppsdel än att känna sig trampad på!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Har uppdaterat avnittet om Telia e-leg. på kort på sidan E-legitimation.
Ratatosk skrev:Till sist behöver man med den lösningen en kortläsare godkänd av Telia. (Ansluts via USB till datorn.) Denna kan man beställa direkt från Telia, men priset är då relativt saftigt: 345 kr för läsaren + 135:60 kr postförskott = 480:60 kr totalt, om jag har fattat rätt. (Rätta mig om jag har fel.) Precis samma läsare verkar dock alternativt gå att beställa betydligt billigare från Dustin. (Går naturligtvis att hitta ännu billigare på ebay men det vore kanske att snåla väl mycket.) Åtminstone ser bild, namn och tillverkare ut att stämma mellan de läsare man ser i guiden från Telia och dem man kan beställa från Dustin: Gemalto PC USB TR (205 kr + 59 kr frakt = 264 kr) eller Gemalto PC USB SL (215 kr + 59 kr frakt = 274 kr). (Ska möjligen verifieras med Telia.) Inom parentes sagt verkar Gemalto själva ha döpt om dessa modeller, och kallar numera PC USB TR för IDBridge CT30, och PC USB SL för IDBridge CT40.
Telia använder uttrycket validerade kortläsare, och "rekommenderar" att man beställer någon av dem. Å andra sidan har de tagit bort den PDF-fil där privatpersoner kunde beställa...

Jag valde att nämna de där två läsarna, men egentligen tror jag att många andra kortläsare funkar lika bra. Från Skatteverkets webbplats:
Skatteverket skrev:För att använda e-legitimationen behöver du en kortläsare kopplad till en dator. Kortläsare finns på de flesta elektronikkedjor.
Jag gjorde förresten en annan tolkning än du av vilket det nya produktnamnet är på den dyrare av de "rekommenderade" kortläsarna.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

ICA Bankkort kostar från och med 1 januari 2015 25 kr/månad, d.v.s. 300 kr per år. https://www.icabanken.se/kort-och-konto ... vara-kort/
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:ICA Bankkort kostar från och med 1 januari 2015 25 kr/månad, d.v.s. 300 kr per år. https://www.icabanken.se/kort-och-konto ... vara-kort/
Tack för info - ändrade just på sidan.

Då borde man nog uppgradera till Bankkort Plus, som bara kostar 2 kr mer och ger 0,5% bonus på det man handlar utanför ICA.

2 / 0,005 = 400

Jo, mer än 400 kr per månad utanför ICA blir det allt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

När jag försöker logga in på Telias egna tjänst Mina Sidor med Telia e-legitimation, får jag följande felmeddelande:
Ett fel uppstod under anslutning till eleg3.tewss.telia.se. Den andra parten känner inte igen och betror den CA som utfärdade ditt certifikat. (Felkod: ssl_error_unknown_ca_alert)
Det finns en pågående diskussion med Telia Kundservice, som hittills har varit på goddag yxskaft-nivå.

Det vore bra om någon annan som använder Telia e-legitimation kunde testa. Då får vi veta om det bara är jag...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Inga problem här. Testade både https://www.telia.se/privat/minasidor/ och https://eleg3.tewss.telia.se/

Testade även med Chrome med samma resultat.
Bilagor
eleg3.tewss.telia.png
eleg3.tewss.telia.png (20.27 KiB) Visad 5870 gånger
Telia_Mina_sidor.png
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Inga problem här. Testade både https://www.telia.se/privat/minasidor/ och https://eleg3.tewss.telia.se/
Tack, JoWa. Då skall jag gå vidare och testa med en mer 'ren' installation än den jag använder till vardags.

Tanken slog mig att det möjligen kunde vara något med paketet jag gjorde, men eftersom jag vet att du kör med en paket-installation, kan vi utesluta den förklaringen.
JoWa skrev:Testade även med Chrome med samma resultat.
Funkar det med Chrome igen? I så fall bör ju sidan E-legitimation modifieras. ( Du får gärna göra det så att det blir rätt. ;) )
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det fungerar med Chrome där Net iD inte används, som på dessa Telia-sidor.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Du får väl fel direkt vid anslutning till https://eleg3.tewss.telia.se/ ? Så förstår jag ”Felkod: ssl_error_unknown_ca_alert”. Inget som har med e-leg att göra, utan webbläsaren som inte gillar serverns certifikat.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

JoWa skrev:Det fungerar med Chrome där Net iD inte används, som på dessa Telia-sidor.
Ok, då förstår jag (fast inte helt...).
JoWa skrev:Du får väl fel direkt vid anslutning till https://eleg3.tewss.telia.se/ ? Så förstår jag ”Felkod: ssl_error_unknown_ca_alert”.
Ja, det stämmer.
JoWa skrev:Inget som har med e-leg att göra, utan webbläsaren som inte gillar serverns certifikat.
Kan det vara så att jag saknar något rot-certifikat som skall finnas i webbläsaren?
Skriv svar

Återgå till "Internet"