Enligt Linuxvoice är Arch Linux "Best Distro 2014"
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Enligt Linuxvoice är Arch Linux "Best Distro 2014"
Linuxvoice, ( Linux Voice is an independent GNU/Linux and Free Software magazine, http://www.linuxvoice.com/about-2/ ) är en oberoende tidning om GNU/Linux/Öppen Källkod. Linuxvoice väljer ut Arch Linux som "Best Distro 2014". Jag har ett stort problem med deras val. Hur lyckas en nybörjare att installera Arch Linux? Såvida användaren inte väljer alternativet Manjaro Linux. Annars en helt utmärkt artikel som täcker upp det mesta, bäst för nybörjare, bäst utseende, bäst pakethanterare/mest mjukvara, bäst hjälp för nybörjare och dokumentation, bäst säkerhet för användaren, bäst prestanda och slutligen "Final results" med en förklaring och motivering till deras val av "Best Distro 2014"
"It needs that certain X factor to make it stand out. It should be a distro people want to install; a distro that people get passionate about; a distro that makes you remember why you love Linux".
Källa: http://www.linuxvoice.com/linux-distros/
"It needs that certain X factor to make it stand out. It should be a distro people want to install; a distro that people get passionate about; a distro that makes you remember why you love Linux".
Källa: http://www.linuxvoice.com/linux-distros/
Re: Enligt Linuxvoice är Arch Linux "Best Distro 2014"
Som du själv nämner så är en utav kategorinerna "Bäst för nybörjare", vilket förhoppningsvis på en nybörjare välja att lägga lite större vikt vid :-)
I övrigt så ser jag inte riktigt varför du ondgör dig här, istället för att kontakta tidningen direkt, ifall du nu känner så starkt kring testresultatet.
För egen del känner jag mig rätt bekväm med faktumet att olika distributioner passar sig olika bra för olika andamål såväl som preferenser. Ska man nu ändå utse någon distribution som är "bäst" så tycker jag nog att den motiveringen Linuxvoice kom med är minst lika bra som någon annan.
I övrigt så ser jag inte riktigt varför du ondgör dig här, istället för att kontakta tidningen direkt, ifall du nu känner så starkt kring testresultatet.
För egen del känner jag mig rätt bekväm med faktumet att olika distributioner passar sig olika bra för olika andamål såväl som preferenser. Ska man nu ändå utse någon distribution som är "bäst" så tycker jag nog att den motiveringen Linuxvoice kom med är minst lika bra som någon annan.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svar till "andol"
Att du tycker så det respekterar jag.
Du skriver att jag "känner så starkt kring testresultatet" inte jag.
Du skriver att Linuxvoice artikel inte är något att delge medlemmarna i forumet eller "du ondgör dig här". Men är det här forumet en skyddad verkstad för några få som bestämmer dagordningen, inget annat får dryftas under ordnade förhållande utan deras medgivande. Då förstår jag jag varför det är totalt stiltje i rörelsen/forumet för Ubuntu Linux i Sverige förutom ett fåtal/sällsynta hjälpfrågor.
Du skriver att Linuxvoice motivering är korrekt. Jag har endast ifrågasatt motiveringen i form av en fråga.
Men är du intresserad kan du få min åsikt. Jag anser inte att man ska utse en dist till "Best Distro 2014" som inte alla användare kan få glädje och bruka i sin vardag.
Att du tycker så det respekterar jag.
Du skriver att jag "känner så starkt kring testresultatet" inte jag.
Du skriver att Linuxvoice artikel inte är något att delge medlemmarna i forumet eller "du ondgör dig här". Men är det här forumet en skyddad verkstad för några få som bestämmer dagordningen, inget annat får dryftas under ordnade förhållande utan deras medgivande. Då förstår jag jag varför det är totalt stiltje i rörelsen/forumet för Ubuntu Linux i Sverige förutom ett fåtal/sällsynta hjälpfrågor.
Du skriver att Linuxvoice motivering är korrekt. Jag har endast ifrågasatt motiveringen i form av en fråga.
Men är du intresserad kan du få min åsikt. Jag anser inte att man ska utse en dist till "Best Distro 2014" som inte alla användare kan få glädje och bruka i sin vardag.
Du missförstår mig. Jag tycker det är en alldeles utmärkt artikel, och som dessutom passar väl att tipsa om i Nyhets-delen utav forumet.Pink Panther skrev: Du skriver att Linuxvoice artikel inte är något att delge medlemmarna i forumet eller "du ondgör dig här".
Däremot förstod jag inte riktigt vitsen med att posta en artikel du inte verkade hålla med om, och sen lägga huvuddelen utav inlägget på att argumentera emot den. Jag menar, finns ju nästan ett oändligt utbud utav artiklar som publicerar på Internet som man inte håller med om.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En sak, som jag tror är särskilt viktig för mindre erfarna användare, men som normalt negligeras i engelskspråkiga publikationer, är översättning. Även om mycket översätts uppströms, misstänker jag att distributionerna skiljer sig åt på den här punkten.
Ubuntu är väl översatt till många språk, och Sverige spelar i högsta divisionen tack vare morpa och övriga svenska översättare:
Ubuntu är väl översatt till många språk, och Sverige spelar i högsta divisionen tack vare morpa och övriga svenska översättare:
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Linus Torvalds Awarded Arch Linux As The Most Consumer Friendly Distribution (Muktware, Damn-O-Crazy) 

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
Vad menar han?Linus Torvalds skrev:The reason I never liked or used Ubuntu was that you have to compile everything from scratch.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Misstänker att du missade detta:
Muktware skrev:Note: This is the 3rd post under our humor section c2050. Under this section our journalists travel to the future to report how the world will be. He sets his time machine randomly so we can’t predict where he will go next, maybe he will visit the past too. If you like the story, post a comment to encourage the time traveler.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
Äh, kunde du inte ha sparat den länken till 1 april? 

Det var ju "Best distro 2014" och inte "Best beginner distro 2014".
Har man använt Arch så förstår man varför dom anser att det är den bästa distron.
~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
Har man använt Arch så förstår man varför dom anser att det är den bästa distron.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!