Har nyligen installerat ubuntu, först mest som ett test men numera som en seriös utmanare till windows.
Mitt problem är att jag "bara" gav 30gb till Linux, varav ca 13 till /home. Nu när jag bestämt mig för att behålla linux vill jag så klart ha en större /home än ynka 13gb. Jag har nästan 200gb ledigt och minskade min windowspartiton med 120gb och vill nu alltså öka min /home med detta utrymme.
Har testat att starta via live-cd men kunde inte göra annat än att minska homepartitionen, däremot så skapade jag en egen partition av det lösa utrymmet för att iaf kunna använda det.
Det känns som om nästa lösning blir att ta bort hela linuxpartitionen och installera igen vilket jag helst inte vill göra eftersom jag äntligen fått ordning överföring mellan min Garmin och datorn samt fixat till skrivaren.
Finns det något annat sätt?
Hur gör jag för att utöka /home?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hur gör jag för att utöka /home?
Gjorde du verkligen det? "inte allokerat" är ju av försumbar storlek. Glömde du möjligen att verkställa åtgärden?victor_ skrev:... minskade min windowspartiton med 120gb ...
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Möjligen kan /dev/sda10 förklara var dom försvunna 120GB blev av, /dev/sda10 är på 117GB och oanvänd / ej monterad.
victor_ : du skulle förmodligen kunna använda /dev/sda10 för att skapa dig en större /home men det kommer kräva lite jobb och jag har lite tidsnöd just nu. Kan försöka återkomma ikväll.
victor_ : du skulle förmodligen kunna använda /dev/sda10 för att skapa dig en större /home men det kommer kräva lite jobb och jag har lite tidsnöd just nu. Kan försöka återkomma ikväll.
Min ursprungliga tanke var att utöka /home lite i taget i takt med att behovet av Windows minskade. I första steget tänkte jag köra med just dessa 120gb vilket tyvärr verkar vara betydligt svårare än jag trodde. När det inte gick så gjorde jag en egen partition av utrymmet istället så att jag iaf skulle kunna använda det.
Det kanske får bli en ominstallation i alla fall, det verkar ju smidigare:-(
Det kanske får bli en ominstallation i alla fall, det verkar ju smidigare:-(