För Er info:
Även här har -37 installerats automatiskt.
Uppdatering av kärna stannat vid 3.13.0-30-generic. Hjälp!
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Uppdatering av kärna stannat vid 3.13.0-30-generic. Hjäl
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Sorry, det hade jag kunnat förklara tidigare. I.o.m att du endast har "linux-headers-generic" kommer du inte få buggfixar av kärnan. För det måste du ha "linux-image-generic".Gunnar Hjalmarsson skrev:Då kan jag meddela att det har jag också.
Edit:
Jag var för snabb; har tydligen fortfarande 3.13.0-36. Vilket då innebär att min uppdatering kommer lite senare (för mig oklart när) då jag bara har linux-headers-generic.
- Gunnar Hjalmarsson
Verkar som att jag får ge mig.
Vilket då betyder att jag också drabbats av att linux-image-generic avinstallerats nyligen utan att jag var medveten om det.
Vilket då betyder att jag också drabbats av att linux-image-generic avinstallerats nyligen utan att jag var medveten om det.

- johanre
- Serveradmin
Funderar på om du inte har fått säkerhetsuppdateringar av kärnan ändå via beroenden mot linux-headers-generic...
Men visst, det förklarar inte varför linux-image-generic försvann...
Men visst, det förklarar inte varför linux-image-generic försvann...
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Gunnar och nilleb:
För mig var det installation av den proprietära drivrutinen till grafikkortet som avinstallerade linux-generic.
Skulle det kunna vara det för er också? Har ni installerat en proprietär drivrutin?
När väl linux-generic är borta så tar man lätt av misstag bort linux-image-generic med autoremove.
Grafikkortet är ett Amd Radeon HD 7470M
För mig var det installation av den proprietära drivrutinen till grafikkortet som avinstallerade linux-generic.
Skulle det kunna vara det för er också? Har ni installerat en proprietär drivrutin?
När väl linux-generic är borta så tar man lätt av misstag bort linux-image-generic med autoremove.
- Gunnar Hjalmarsson
Inte för mig. Har inte grejat med sådant på ett bra tag.Ganymedes skrev:För mig var det installation av den proprietära drivrutinen till grafikkortet som avinstallerade linux-generic.
Skulle det kunna vara det för er också?
För ett ögonblick misstänkte jag Johans one-liner för att ta bort gamla kärnor (vilken jag också körde), men sedan såg jag att den bara tar med paket vars namn innehåller siffror.
Å andra sidan gör jag 'ovanliga' saker mest hela tiden. Har gett upp tanken på att försöka utröna vad som hände.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Samma här som för Gunnar, inte grejat med grafik drivis. Det funkade utan handpåläggning.Ganymedes skrev:Gunnar och nilleb:
autoremove har jag dock använt vid något tillfälle.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE