Inställningsrutor som inte går att minska så man kan spara
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Inställningsrutor som inte går att minska så man kan spara
Tror eller ej men genom åren har jag på olika datorer råkat ut för samma sak. Skärmen är för liten och jag kommer inte åt spara, längst ner, i inställningar. Hjälper inte att ändra upplösning, tabba eller dra som fasiken med musen. Har för mig att det ändå finns något sätt att minska dialogrutorna som inte går att förminska.

I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
Re: Inställningsrutor som inte går att minska så man kan spa
Löste sig med att dra ner reglaget i bildskärminställningar. Länge sedan jag använde Ubuntu, men vad har hänt med Ubuntu? Går det byta till en fönstermiljö man kan navigera i och hitta saker i. Bar en sak som att man enkelt inte hittar inställningar att kunna se hela sökvägen i namnlisten är borta gör ju att man tuggar fragma.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du har tydligen inte använt Unity förut. 
Visst, det finns ett antal alternativa skrivbordsmiljöer med mer klassiskt snitt. När Unity var nytt, var jag för min del skeptisk, men jag har vant mig. Tycker allt du bör ge det en chans. Vad som framför allt skiljer Unity från andra miljöer är Dash, där man enkelt kan söka efter program eller filer.

Visst, det finns ett antal alternativa skrivbordsmiljöer med mer klassiskt snitt. När Unity var nytt, var jag för min del skeptisk, men jag har vant mig. Tycker allt du bör ge det en chans. Vad som framför allt skiljer Unity från andra miljöer är Dash, där man enkelt kan söka efter program eller filer.
Okej, man får vänja sig och ska leta efter en bättre filhanterare. Rätt konstigt bara att fast man bockar i att tillåta dela sitt skrivbord går det inte komma åt genom VNC. Har Ubuntu något eget nytt?
Installerar VNC och VNC, olika versioner men får alltid detta:

Installerar VNC och VNC, olika versioner men får alltid detta:

Ska testa xbunti istället.
Gick inte alls med Xubuntu för där fanns inget reglaget i bildskärminställningar så man kan göra fönsterna mindre. Går tillbaka till Windows 7 eftersom jag inte kan göra några inställningar och spara. Vafaskiken, var nog 8 år sedan jag föll på detta och ännu inga rullgardiner i listfönstrena i Linux. Patenfråga eller?
Du får nog inte mycket hjälp så länge du inte skriver vad du har för dator, det är ett måste att veta det.idgforum skrev:Gick inte alls med Xubuntu för där fanns inget reglaget i bildskärminställningar så man kan göra fönsterna mindre. Går tillbaka till Windows 7 eftersom jag inte kan göra några inställningar och spara. Vafaskiken, var nog 8 år sedan jag föll på detta och ännu inga rullgardiner i listfönstrena i Linux. Patenfråga eller?
Typsnittsstorlek och DPI m m påverkar även fönsterstorlekar.
Vissa fönsterhanterare tillåter att man drar fönstret uppåt utanför bild med hjälp av alt tangenten. jag har detta problem jämt på min TV med abnormal DPI och abnorma typsnittsstorlekar.
Dessutom är ofta "Spara" knappen aktiverad så det räcker med retur.
Vissa fönsterhanterare tillåter att man drar fönstret uppåt utanför bild med hjälp av alt tangenten. jag har detta problem jämt på min TV med abnormal DPI och abnorma typsnittsstorlekar.
Dessutom är ofta "Spara" knappen aktiverad så det räcker med retur.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.