Köra ett kommando vid uppstart
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Blåbär
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Köra ett kommando vid uppstart
Jag har frågat min fadder, men han svarar ju aldrig, så då frågar jag här:
Ibland fungerar inte det svenska tangentbordet. Detta åtgärdas med att köra kommandot "setxkbmap se", men eftersom problemet återkommer vill jag köra det i uppstarten.
Därför ändrade jag i etc/rc.local med hjälp av LibreOffice (gedit fungerade inte av någon anledning) och sparade som text-fil.
Slutet av filen blev
# By default this script does nothing.
setxkbmap se
exit 0
Men när jag startar om återkommer problemet ändå och jag tvingas öppna terminalen för att åtgärda det.
Ibland fungerar inte det svenska tangentbordet. Detta åtgärdas med att köra kommandot "setxkbmap se", men eftersom problemet återkommer vill jag köra det i uppstarten.
Därför ändrade jag i etc/rc.local med hjälp av LibreOffice (gedit fungerade inte av någon anledning) och sparade som text-fil.
Slutet av filen blev
# By default this script does nothing.
setxkbmap se
exit 0
Men när jag startar om återkommer problemet ändå och jag tvingas öppna terminalen för att åtgärda det.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Köra ett kommando vid uppstart
Hur ser listan över inmatningsmetoder ut i Systeminställningar -> Textinmatning? Svensk skall vara överst i listan.
Jag brukar även ha Engelsk (USA) som ett andra alternativ, och markera "Visa nuvarande inmatningskälla i menyfältet". Om det då blir fel emellanåt (händer mig väldigt sällan), kan jag fixa det utan att öppna terminalen genom att klicka på inmatningsindikatorn och ändra till Engelska och tillbaka till Svenska.
Jag brukar även ha Engelsk (USA) som ett andra alternativ, och markera "Visa nuvarande inmatningskälla i menyfältet". Om det då blir fel emellanåt (händer mig väldigt sällan), kan jag fixa det utan att öppna terminalen genom att klicka på inmatningsindikatorn och ändra till Engelska och tillbaka till Svenska.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Du skall få ett svar från mig.
Det blir inte på det som du direkt frågar om (detta om att lägga in kommando för att starta med uppstarten), men kanske att mitt svar kan lösa ditt problem i första läget. Att nåǵon annan sedan svarar dig direkt på din fråga ovan.
Bild: Markering_002.png
När du har ubuntus skrivbord uppe, så skall du börja med att kolla om du har Sv i den lilla svarta rutan. Se pilen till vänster.
Har du inte det, så bör du gå in på "systeminställningar", högst upp, till höger. Se pilen till höger.
Bild: Markering_003.png
Här har du språkstödet. Kontrollera att det är rätt här.
Notera att du har två flikar under "språk". En som heter språk och den andra "regionala format".
I båda flikarna skall du ha markerat rätt språk samt att det skall gälla för 'hela systemet', enligt pilarna i Bild: Markering_004.png
Ser, när jag är färdig, att ordningsföljden på bilderna blev omvänt. Men kör på 2, 3 och 4, så blir det som jag avsåg.

Förhoppningsvis skall detta hjälpa dig tillrätta.
Det kan kanske vara bra att antingen logga ut först och sedan in, alternativt starta om datorn.
Jag hoppas att detta skall lösa det för dig.
Om inte, så kanske andra kommer in och hjälper dig tillrätta i ditt ursprungliga tankesätt på lösning. Lycka till /tukken
- Bilagor
-
- Markering_004.png (43.14 KiB) Visad 5524 gånger
-
- Markering_003.png (25.92 KiB) Visad 5524 gånger
-
- Markering_002.png (22.37 KiB) Visad 5524 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Blåbär
Tack för hjälp. Jag trodde verkligen att det var löst, men jag hade tyvärr fel.
Jag provade att göra som Gunnar sa och startade om datorn två gånger, utan att det blev engelskt tangentbord. Då var jag hoppfull. Sen startade jag språkstöd och där sa man att jag inte hade installerat allt, så jag installerade och följde sedan Broder Tucks instruktioner. Nu kände jag mig helgarderad. Men när jag sedan startade om var det fel igen. Och när jag gjorde Gunnartricket ånyo så fungerade inte det heller (efter omstart).
Så kanske enda sättet trots allt är att köra ett kommando vid uppstarten?
Jag provade att göra som Gunnar sa och startade om datorn två gånger, utan att det blev engelskt tangentbord. Då var jag hoppfull. Sen startade jag språkstöd och där sa man att jag inte hade installerat allt, så jag installerade och följde sedan Broder Tucks instruktioner. Nu kände jag mig helgarderad. Men när jag sedan startade om var det fel igen. Och när jag gjorde Gunnartricket ånyo så fungerade inte det heller (efter omstart).
Så kanske enda sättet trots allt är att köra ett kommando vid uppstarten?
- Ganymedes
Prova med att lägga till "setxkbmap se" i Uppstartsprogram. Då körs kommandot vid inloggningen.
- Gunnar Hjalmarsson
Ett kommando vid uppstarten vore ett sätt att kompensera för felaktiga inställningar. Om det överhuvudtaget skall fungera, måste det köras efter det att de felaktiga inställningarna appliceras. Möjligen skulle förslaget som Ganymedes just postade fungera.
Men bättre är förstås att försöka åtgärda det som är fel.
Inställningarna man gör i Språkstöd har inget med tangentbordslayouten att göra, så jag tror att det bara är en tillfällighet att det blev annorlunda efter att du hade joxat där.
Vad får du för svar om du kör:
cat /etc/default/keyboard | grep ^X
Men bättre är förstås att försöka åtgärda det som är fel.
Inställningarna man gör i Språkstöd har inget med tangentbordslayouten att göra, så jag tror att det bara är en tillfällighet att det blev annorlunda efter att du hade joxat där.
Vad får du för svar om du kör:
- Blåbär
Jag får (oavsett om jag efter slumpen loggar in med svenskt eller engelskt tangentbord):Gunnar Hjalmarsson skrev: Vad får du för svar om du kör:
XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="se"
XKBVARIANT=""
XKBOPTIONS=""
- Ganymedes
Kan det här vara något att prova:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... omments/19Here's an easy fix:
1) open terminal
2) run ibus-setup
3) open the extra settings (the last tab)
4) check the "use system keyboard layout" checkbox
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ja, en bug kan det nog vara.
Jag själv råkar ut för att tangentbordet ändras från sv till engelskt och att jag förlorar å, ä, ö.
Men jag fixar till det i systeminställningar och kontrollerar att det har tagit, genom att klicka på den mörka rutan (pilen till vänster, i bild nr 2) och där välja tangentbodsschema. Att den är svensk.
Så löser jag det.
Även om att jag får gå tillbaks ibland och köra det hela ännu en vända. (Talar för att det är en bug.) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Blåbär
Jag förstår inte steg 3. Är det i systeminställningar? Där hittar jag ingenting.Ganymedes skrev:Kan det här vara något att prova:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... omments/19Here's an easy fix:
1) open terminal
2) run ibus-setup
3) open the extra settings (the last tab)
4) check the "use system keyboard layout" checkbox
- Ganymedes
När du öppnat "ibus-setup" har du tre flikar. Den tredje heter "Avancerat". Klicka på den och markera "Använd systemets tangentbordslayout"
- Gunnar Hjalmarsson
Ok, samma som jag. Det är "systemets tangentbordslayout", så ändringen i ibus-setup skulle alltså kunna fungera.Blåbär skrev:Jag får (oavsett om jag efter slumpen loggar in med svenskt eller engelskt tangentbord):Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad får du för svar om du kör:
XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="se"
XKBVARIANT=""
XKBOPTIONS=""
Vill bara säga, som en allmän varning, att om man behöver använda ibus för mer avancerade språk (kinesiska, arabiska...), så bör man tänka sig för innan man ändrar en sådan inställning på måfå. Sedan version 13.10 är ibus integrerat med resten av systemet, och i princip skall man normalt inte behöva peta direkt i ibus-setup över huvud taget.
Själv löser jag det så som tukken beskrev i sin senaste kommentar.

- Blåbär
Ok, jag förstår bara inte varför jag installerade och använde ibus som jag gjorde nyss. Räcker det inte med att lägga till ett kommando vid uppstarten (vilket jag nu förstår kan göras på enklare sätt än etc/rc.local). Jag funderar på att ta bort ibus och köra på det istället.
- Gunnar Hjalmarsson
Du installerade inte ibus; det fanns där från början. Om du försöker ta bort det, följer andra väsentliga paket med, och det vore ju dumt. 
Så låt ibus vara, men försök gärna köra kommandot som ett Uppstartsprogram.

Så låt ibus vara, men försök gärna köra kommandot som ett Uppstartsprogram.