Ikoner ser inte rätt ut

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Swedish Berserk

Ikoner ser inte rätt ut

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej!

Hade haft Moka ikonerna ett längre tag och ville testa Numix så jag tog hem zip filen och placerade den uppackade mappen i .icons där det ska vara.

Jag testade då Numix och såg att ikonerna i Unity till vänster såg rätt ut men ikonerna upp i övre panelen såg ut som GNOME ikonerna.

Ubuntu bild

När jag sen prövade Moka fick jag samma konstiga GNOME ikoner i den övre panelen igen så nu funkar bara original iikonerna. Vad har gått fel här?

Tacksam för svar.
Swedish Berserk

Re: Ikoner ser inte rätt ut

Inlägg av Swedish Berserk »

Följde detta:

Press ALT+F2 and type "gksu nautilus /usr/share/icons".
Make a copy of the "ubuntu-mono-dark" or "ubuntu-mono-light" folder.
Rename the folder to a new name.
Open the index.theme file
Change the "Name" field to a new name ("Name=Ubuntu-Mono-Dark" to "Name=My-New-Icons")
Change "Inherits" field to the name of the icon theme you want to use ‘Inherits=Humanity-Dark,gnome,hicolor’ to the name of the folder of the icons you want to use.(This folder may be in ~/.icons or in /usr/share/icons)
Save the file and go to appearance preferences to set the new icon theme.

Och nu ser ingenting rätt ut. Ikonerna till vänser ändrar sig inte längre. Att det ska vara så komplicerat och ändra lite ikoner det är inte sant alltså.

Är det bara till att installera om hela Ubuntu som gäller?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ikoner ser inte rätt ut

Inlägg av johanre »

Nja, installera om behöver du inte!

Däremot; de ändringar du har gjort i /usr/share/icons (inkl rättigheter på filer!) borde du återställa. Sedan kan du alltid "nollställa" din grafiska inloggning så att allt återgår till ordinarie inställningar. Jag skriver en kort instruktion om du uttryckligen säger att du vill återställa dina grafiska inställningar.

/Johan

PS. OBS! Nu pratar jag i väldigt generella termer, och inte nödvändigtvis gällande din fråga: samtidigt kan jag säga att många problem man råkar ut för med datorer (oavsett om det är Linux, Windows, MacOSX) skulle lösas mycket snabbare genom en ominstallation som numera oftast inte tar mer än 1-2 timmar och sedan är man igång! Problem kan oftast leda till många timmars - om inte dagars - felsökande. Då betalar sig besväret med en ominstallation ganska snabbt....
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"