Datorn har blivit trög efter senast uppdateringen

Problem med att spela musik, film osv.
Solen

Datorn har blivit trög efter senast uppdateringen

Inlägg av Solen »

I mitten av augusti 2014 installerade jag Ubuntu 14.04 LTS. efter diverse problem i samband med detta, som jag för övrigt fick hjälp med att lösa på detta forum, tycker jag det har fungerat bra. Men efter senaste uppdateringen, har datorn blivit väldigt seg. Min dator är en laptop LG E500. Rahmminnet är på 2 Gb och hårddisken på 250 Gb.

När vi går in på vissa sajter, som till exempel internetbanken, misslyckas flera försök i rad, och när det till sist lyckas tar det en väldig tid.

Jag inbillar mig att det behöver göras en upprensning av hårddisken. Är det någon som har något bra tips!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Datorn har blivit trög efter senast uppdateringen

Inlägg av Broder Tuck »

Solen skrev:. . . . Rahmminnet är på 2 Gb och hårddisken på 250 Gb.
Jag själv har en laptop på 3 Gb. Det funkar . . . Men är lite mer segt än på en dator med mer ramminne. Jag kör både 32- och 64-bits Ubuntu även på laptopen. Ingen märkbar skillnad mellan de båda.
Solen skrev:När vi går in på vissa sajter, som till exempel internetbanken, misslyckas flera försök i rad, och när det till sist lyckas tar det en väldig tid.
Något sådant har inte jag märkt hos mig i min gamla laptop. Jag kan förstå om det känns enerverande att behöva ha det på det sättet och det är knappast rätt.
Solen skrev:Jag inbillar mig att det behöver göras en upprensning av hårddisken. Är det någon som har något bra tips!
Linux är i sig, inte lika "nersmutsande" som äldre MS-windowssystem. Linux är litet annat uppbyggt och växer inte till sig, av sig självt, som det gamla MS-registret gjorde.

Du skall få två tips på din senaste fråga.
Jag börjar med ett kommando. Det är långt. Du kopierar allt och klistrar in hela i en terminal. Kommandot uppdaterar, fixar eventuella trasiga beroenden, uppdaterar och uppgraderar installerade delar och avslutar med att ta bort överflödigt.

Kod: Markera allt

sudo apt-get update ; sudo dpkg --configure -a ; sudo apt-get -f install ; sudo apt-get --fix-missing install ; sudo apt-get clean ; sudo apt-get update ; sudo apt-get dist-upgrade ; sudo apt-get clean ; sudo apt-get autoremove
Det här kommandot kan vara bra att ha tillhands.

Har du en gång lagt in det i terminalen, kan du bläddra med piltangent uppåt i terminalen, för att hitta det igen. Alternativt att du skriver in kommandot " history " i terminalen. Då får du upp alla kommandon du redan har skrivit och kört i terminalen och du kan enkelt markera önskad kommandorad/rader och klistra in i terminalen igen. På sista raden, för nytt kommando.

Ett program som förmodligen städar upp än bättre/mer än autoremove, är Ubuntu-Tweak. Det finns inte i förråden, men via denna länksida kan du få tag i det. Du kan även titta på det hos webupd8.org på den här sidan.

Autoremove är inte helt 100%. Ubuntu-Tweak känns som ett mer djupgående komplement.

Du har inget att förlora på dessa två tips.
Däremot måste jag låta det vara osagt att felet med den onödigt sega datorn kan bli avhjälpt med något av dem.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Solen

Re: Datorn har blivit trög efter senast uppdateringen

Inlägg av Solen »

Tack för tipsen "tukken"!

Jag har nu provat den första åtgärden du föreslog, så får jag se om datorn har blivit mindre seg innan jag går vidare och testar andra åtgärden. Vad gäller de svåråtkomliga sajterna, började de plötsligt fungera sent på eftemiddagen. Antingen var det fel på dessa sajter, eller också var det mitt mobila bredband som strulade.

Hälsningar Solen.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"