Hittar inget windows att installera ubuntu bredvid.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hittar inget windows att installera ubuntu bredvid.
Halloj!
Köpte igår en dator med Windows 8 förinstallerat. Något av det första jag vill göra är ju såklart att installera Ubuntu. Jag skapade en usbsticka med Ubuntu (i windows och jag använde Universal-USB-Installer-1.9.4.9) och slängde i. När jag startade från stickan så brukar det ju komma ett par val innan installationen. Ett brukar vara att man kan installera Ubuntu bredvid existerande os. Nu står det att den inte hittar något redan installerat operativsystem och därmed vill antingen radera hela hårddisken eller att jag ska ställa in partionerna själv. Då jag (tyvärr) behöver windows i mitt arbete så vill jag inte riskera att förlora det bara för att jag själv leker runt, så därför är det så smidigt med den där knappen där jag installerar bredvid Windows automatiskt.
Hur gör jag för att få fram det alternativet?
Edit: Har testat med både 12.04 och 13.10
Mvh,
Bob
Köpte igår en dator med Windows 8 förinstallerat. Något av det första jag vill göra är ju såklart att installera Ubuntu. Jag skapade en usbsticka med Ubuntu (i windows och jag använde Universal-USB-Installer-1.9.4.9) och slängde i. När jag startade från stickan så brukar det ju komma ett par val innan installationen. Ett brukar vara att man kan installera Ubuntu bredvid existerande os. Nu står det att den inte hittar något redan installerat operativsystem och därmed vill antingen radera hela hårddisken eller att jag ska ställa in partionerna själv. Då jag (tyvärr) behöver windows i mitt arbete så vill jag inte riskera att förlora det bara för att jag själv leker runt, så därför är det så smidigt med den där knappen där jag installerar bredvid Windows automatiskt.
Mvh,
Bob
Liberty: One of Imagination's most precious possessions.
Re: Hittar inget windows att installera ubuntu bredvid.
Har du flera partitioner på hdd'n? Oftast brukar det finnas en "återställnings"-partition. Installationsprogrammet kanske bara kollar på den på nåt sätt...
Hej!
I denna kommer du att kunna se vilka partitioner som finns på hårddisken. Troligen är det ganska många partitioner, då datorn har W8 förinstallerad.
OBS! Så länge du bara tittar utan att ändra på någon partitions storlek eller annan inställning ska det inte vara någon fara. Då du väljer Manuell Inställning vid installationen kommer ingenting att ändras förrän du själv aktivt går in och ändrar storlek eller tar bort någon partition.
Jag skulle dock gissa att hårddisken är rejält uppdelad för att göra det så svårt som möjligt att installera något brevid W8. Sedan är frågan om hur pass bra det kommer att fungera med Secure Boot. W8 är betydligt mer allergisk mot andra OS, då det av någon anledning verkar tro att det är det enda OS som ska existera på HD:n.
Men börja med att kolla vilka partitoner som finns på HD:n utan att göra några ändringar.
Mvh Nemo
Om du välje alternativet "Något annat" eller "Ange partitionerna själv" (Minns inte exakta formuleringen), då ska partitionsredigeraren starta upp.bobthesob skrev:Nu står det att den inte hittar något redan installerat operativsystem och därmed vill antingen radera hela hårddisken eller att jag ska ställa in partionerna själv.
I denna kommer du att kunna se vilka partitioner som finns på hårddisken. Troligen är det ganska många partitioner, då datorn har W8 förinstallerad.
OBS! Så länge du bara tittar utan att ändra på någon partitions storlek eller annan inställning ska det inte vara någon fara. Då du väljer Manuell Inställning vid installationen kommer ingenting att ändras förrän du själv aktivt går in och ändrar storlek eller tar bort någon partition.
Jag skulle dock gissa att hårddisken är rejält uppdelad för att göra det så svårt som möjligt att installera något brevid W8. Sedan är frågan om hur pass bra det kommer att fungera med Secure Boot. W8 är betydligt mer allergisk mot andra OS, då det av någon anledning verkar tro att det är det enda OS som ska existera på HD:n.
Men börja med att kolla vilka partitoner som finns på HD:n utan att göra några ändringar.
Mvh Nemo
- Osprey
- Kontakt:
Vid en hastig titt så verkar det som om Win8 som standard består av 3-5 partitioner, vilket kan ställa till med klara problem eftersom det maximala antalet primära partitioner på en disk är 4, samtidigt som Linux behöver/bör ha minst 2.
Så jag skulle tro att det som Ubuntu installationsdisken menar när den säger att "den inte hittar något redan installerat operativsystem" i själva verket är att "den inte hittar något redan installerat operativsystem som den kan installera ett nytt OS vid sidan om"...
Börja med att bränna ut en CD med GParted Live.
Starta sedan upp från denna CD för att se hur disken egentligen ser ut. Om Win8 bara består av högst 2 partitioner så borde Ubuntu kunna installera sig vid sidan om och då är det något annat problem...
Om Windows däremot består av 3 eller fler (högst 4) primära partitioner så behöver du minska detta till 2. När jag kikar lite snabbt på nätet så verkar det vara fullt möjligt att rensa bort en partition som heter "System Reserved" eller något liknande. Se mer på nätet om hur du gör detta och när det är klart så borde det gå att installera Ubuntu bredvid Win8.
Här har jag nu förutsatt att Ubuntu behöver minst 2 partitioner (root+swap) trots att den rent tekniskt och under vissa förutsättningar kan klara sig med bara en (root).
Så jag skulle tro att det som Ubuntu installationsdisken menar när den säger att "den inte hittar något redan installerat operativsystem" i själva verket är att "den inte hittar något redan installerat operativsystem som den kan installera ett nytt OS vid sidan om"...
Börja med att bränna ut en CD med GParted Live.
Starta sedan upp från denna CD för att se hur disken egentligen ser ut. Om Win8 bara består av högst 2 partitioner så borde Ubuntu kunna installera sig vid sidan om och då är det något annat problem...
Om Windows däremot består av 3 eller fler (högst 4) primära partitioner så behöver du minska detta till 2. När jag kikar lite snabbt på nätet så verkar det vara fullt möjligt att rensa bort en partition som heter "System Reserved" eller något liknande. Se mer på nätet om hur du gör detta och när det är klart så borde det gå att installera Ubuntu bredvid Win8.
Här har jag nu förutsatt att Ubuntu behöver minst 2 partitioner (root+swap) trots att den rent tekniskt och under vissa förutsättningar kan klara sig med bara en (root).
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Hej igen.
Tack för alla svar! Men jäklar vad windows ska göra livet svårt ibland..
Jag ska kika på hur partionerna ser ut när jag kommer hem senare i veckan.
Återkommer med update!
Tack igen!
/Bob
Tack för alla svar! Men jäklar vad windows ska göra livet svårt ibland..
Jag ska kika på hur partionerna ser ut när jag kommer hem senare i veckan.
Återkommer med update!
Tack igen!
/Bob
Detta beror på att när du installerade Windows och den i sin tur laddader bootloader så händer det en del fel som Windows ignonerade. Dessa fel borde finnas i någon GPT format. Linux fungerar inte på samma sätt! Den ignonerar inte fel! därför så skall den bort och konverteras till någon nyare ,mer vanligare format. Då jag inte orkar förklara mer så går vi direkt till lösningen:bobthesob skrev:Halloj!
Mvh,
Bob
- 1. Kör din live CD , USB stick eller whatever (ubuntu självklart)
2. Öppna en terminal ( Ctrl+Alt + T ) i vanliga ubuntu eller (Windows key + t) i Xubuntu
3. Kopiera och klistra in : sudo fixparts /dev/sda Där 'a' i 'sda' står för disknumret. a= 1, b=2 c =3 osv. Om du har en disk så borde a fungera!
4. Du får något i form av http://paste.ubuntu.com/6430715/ när du skrivit 'Y'.
5. Tryck på tangenten 'w' bredvid MBR command (? for help):
6. Skriv 'exit'
- 1. nu öppnar du Gparted: $ sudo gparted
2. Du ser dina partitioner!
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
-
Efter väldigt lång tid så ska jag ta tag i detta...
Osprey: Jag har 4 partitioner. Men ingen som heter "System Reserved"

Peyam: Men windows var förinstallerat. Vad kan det ha inträffat för fel?
Mvh,
Bob
Osprey: Jag har 4 partitioner. Men ingen som heter "System Reserved"

Peyam: Men windows var förinstallerat. Vad kan det ha inträffat för fel?
Mvh,
Bob
-
Fuck it. Installerade och skrev över Windows. Ubuntu ftw.
/Bob
/Bob
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Aj, aj, aj . . . . .
jag har suttit i samma båt som du nu gör.
Mycket trist att se, att även du nu har gjort denna smärtsamma erfarenhet.
Det är detta med efi som ställer till det.
Jag såg ditt inlägg före det sista och tänkte, att jag hinner ge dig några tips i morgon. Några bra länksidor som jag har funnit. I efterhand . . .
Tyvärr hann jag inte agera, innan jag fick se ditt sista inlägg.
Jag lider med dig och är ledsen över att jag inte hann in i tid.
Såg att windows fanns på en jobbdator. Så tråkigt.
Ja du, nu finns inget att göra åt att det blev så illa för dig. Jag kan känna din besvikelse. Hoppas ändå, att jobbdelen löser sig för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Tack ändå Broder Tuck!