Firefox ikon ligger inte kvar på unitys programstartare

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Firefox ikon ligger inte kvar på unitys programstartare

Inlägg av Broder Tuck »

Sedan några veckor har jag problem med just Firefox ikon i programstartaren. Den försvinner från ena uppstarten till den andra.

Nu får jag alltid börja en ny session med att starta Firefox via terminalen.
Firefox ikon lägger sig på unitys programfält. Jag högerklickar på den och väljer 'fäst på programstartaren'. Där ligger den sedan under aktuell session.

Vid nästa uppstart av datorn är Firefoxloggan borta och jag får återigen använda mig av terminalen för att få igång Firefox.

Alla övriga ikoner på dashen ligger kvar från gång till annan, men inte Firefox. . .

Något enerverande. Jag har googlat på detta, men finner inget som kan hjälpa mig. Jag har försökt med att ominstallera Firefox. Hjälper inte.

Jag har Ubuntu 14.04, både 32- och 64-bits.
Problemet gäller samtliga varianter. Förmodligen ett lokalt fel i min dator gissar jag. /tukken

*edit*
Terminalen ligger kvar, uppstartad och Firefox är öppnad.
I terminalen finns följande felmeddelande:
"(process:2538): GLib-CRITICAL **: g_slice_set_config: assertion 'sys_page_size == 0' failed
Failed to open VDPAU backend libvdpau_r600.so: kan inte öppna delad objektfil: Filen eller katalogen finns inte".

Stänger jag terminalen, stängs även firefox. Men ikonen ligger kvar på dashen och det går att klicka upp firefox. Det är vid nästa omstart av datorn som firefoxikonen är borta.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Firefox ikon ligger inte kvar på unitys programstartare

Inlägg av JoWa »

Sök efter Firefox i Dash, och dra ikonen till programstartaren. Starta om datorn och hoppas på en överraskning… ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Du anar inte hur många gånger jag har gjort det,

Skrev detta tidigare och i första inlägget:
Firefox ikon lägger sig på unitys programfält. Jag högerklickar på den och väljer 'fäst på programstartaren'. Där ligger den sedan under aktuell session.

Vid nästa uppstart av datorn är Firefoxloggan borta och jag får återigen använda mig av terminalen för att få igång Firefox.

och hoppats på Herrens . . . .
i vart fall
Canonicals . . .
. . . under . . .

Men, nej. . . .
ingen av dem,
varken eller,
ser ut att bönhöra mina önskningar/förhoppningar. ??? :'( :o

Jag försökte nu, efter en omstart, att försöka att installera Ksnapshot via programcentralen, för att kunna ta just det, en snapshot och visa dig vad som kommer fram då, här hos mig, om jag söker på 'firefox' i dashen.

Ingenting . . .
om någon webbläsare vid namn Firefox . . .

Inte ens det gick.
Att hitta ett program.
Att få fram något om jag söker på 'firefox'.

För att installera snapshot. Eller något annat,
what so ever.
Jag saknar behörighet för installation säger systemet. ??? 8) >:D

Ingen Firefox synes än . . .
stjärnorna de ej blänka . . ..
som det nu kan liknas vid en julsång. ;)

Enda sättet för mig, just nu, är att starta firefox via terminal.
Det funkar. För sessionen. Efter avslutad session blir det samma elände igen.

Ja, jag har kört kommandot "sudo chown -R xxxx /home/xxxx/", men jag är fortfarande inte behörig att installera något från programcentralen till min egen hemmapp.

Det är just nu fyra delar av Ubuntu som kör samma hantering och
beter sig likadant . . . . .

Förmodligen är det i min fysiska dator som något är fel.
Jag börjar ikväll med att göra en ominstallation på endera av nuvarande delar, så får jag se om där blir någon förändring.

Tack ändå, för att du har engagerat dig.
Jag behöver alla råd som jag kan få.

Hitintills, i Linuxvärlden, har jag aldrig råkat ut för något liknande.

;D :kram: /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du kan ju autostarta Firefox vid inloggning.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Jag skulle testat med ett annat konto. Beter det sig inte på samma sätt så har dina Gnome inställningar havererat.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Tack för era råd.

Jag har en känsla av att Johan har prickat rätt. Det är nog ngt med mina gnomeinställningar, gissar jag. Det går inte att öppna upp ett annat användarkonto. Där finns bara mitt eget och att lägga till ett annat visar sig omöjligt. Testar "lås upp" fram och tillbaks, men jag får ingen möjlighet till att lägga till ett nytt.

När jag däremot testar att öppna "gästsession" får jag dock upp ett skrivbord med Firefoxloggan på och det går att surfa. Är inne på ett av problemsessionerna nu och kan läsa denna tråd. Däremot skriver jag från en av laptopparna.

Nu bryter jag här och inväntar förslag på lämpliga gnomedelar att ta bort.

Alternativet för mig är annars att göra en nyinstallation på samtliga. Men det tar jag i morgon eftermiddag. Kvällen idag och förmiddagen i morgon har jag andra aktiviteter.

Det är jäktigt att vara panchis . . . ;D

Tack så länge /tukken
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Innan jag drar iväg för kvällen, tror jag att jag skall göra så här:
På laptopen fungerar firefox och övrigt, som det skall. Inte på desktopen.

Jag startar upp Synaptic på båda datorerna. Söker på Gnom* i inställningarna. Det som saknas av installerade gnomeprogram i laptopen, men finns installerat på desktopen, det avinstallerar jag tvekslöst via Synaptic.

Med lite tur kan det komma att lösa mitt problem.
Det kan vara ett alternativ så gott som något. Skiter det sig ändå, så har jag ändock kvar möjligheten till ominstallation.

Tips o råd är fortsatt välkomna.
Nu dags för en repa ner till den stora staden Södertälje /tukken
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om gästsessioner funkar som de skall, finns de felaktiga inställningarna i din hemkatalog, och i så fall är en nyinstallation inte någon egentlig lösning.

Vet inte vad du skulle behöva ta bort. Om du inte får några förslag, kan du ju pröva dig fram genom att flytta undan (inte ta bort) misstänkta underkataloger i din hemkatalog.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

jag har för mig att jag läst om liknande problem i tidigare versioner av Unity och då har det handlat om att personer som ändrat ikon-storleken har haft fått problem med ikoner som försvunnit.

vad händer om du (efter omstart och Fx-ikonen är borta) kör följande kommando i terminalen, detta för att köra en reset på ikon-rendreringen

Kod: Markera allt

unity --reset-icons
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Tack för råd och tips.
Jag försökte att rädda det hela, utan att lyckas. Felet hann jag inte bli varse i tid, så det har även gått över till mina backuper på extern dator. Därifrån har jag synbarligen 'smittat' övriga ubuntuversioner som jag har, i samband med synkronisering.

Jag kör med ubuntu 32- och 64-bits. En LTSversion och en vanlig (till kommande uppgraderinar till 14.10, 15.04 o 15.10) på ett par datorer. Så jag har kört nyinstallationer rätt av. Nu städar jag /home och prövar mig fram med en /home i taget för en 32- och en 64-bits. Kollar att felet inte dyker upp. Sparar och för efter hand över till motsvarande home för respektive.

Funkar. Men det är tidsödande. :P :-\ ;)
/tukken
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"