Organisationsnummer för gemenskapen?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

Osprey skrev:
HakanS skrev:
Osprey skrev:Så den som har organisationsnumret får gärna lägga ut det här eller skicka det som PM.
Mig veterligen har vi inget organisationsnummer.
Vi borde haft ett, iallafall om vi ska kunna agera som en förening i juridisk mening och kunna komma med några uttalanden eller krav som vi gemensamt står för...

Finns det några protokoll från konstituerande möte..?
;D Du verkar vara bönhörd. . . . Se detta. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Broder Tuck skrev: ;D Du verkar vara bönhörd. . . . Se detta. ;)
Kanske så... frågan är då vem det nu är som är i färd med att dra igång något.... ;)

Domänen registrerades mycket snabbt efter det att Peter Forsbergs gamla registrering gick ut för ett par månader sedan... men Tamburin..?!?? ::)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Re: Organisationsnummer för gemenskapen?

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Ja du, när jag läste texten första gången, fick jag läsa om. Det känns som om det har blivit skrivet rätt upp och ner. Därtill tycker jag att man borde ha satt ut ett datum för publiceringen på första sidan. Om man nu vill fånga uppmärksamhet till sig. Datumet plus någon form av kontaktmöjlighet skulle nog ha varit passande.

Men blir det som det ser ut att kunna bli, så önskar jag dem lycka till.
Det finns ett behov av en förening också, gissar jag. Som för ditt projekt med BankID t.ex.. Det skall bli trevligt att följa dem och se hur det utvecklar sig.

Du och övriga läsare önskas en fortsatt trevlig helg. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Lite stelbent och omtändligt språk på den sidan. Ger inte heller intryck av att det kommer att handla om ubuntu.

Kollade upp vem som äger domänadressenoch det verkar vara ett företag som heter Rymdweb AB i Malmö. Tydligen tillhandahåller det företaget bla webbadresser. Hmm... Tydligen jobbar de med snapback på utgångna webbadresser och om innehavaren är privatperson syns inte det namnet utan Rymdwebs.... hmmm...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:Lite stelbent och omtändligt språk på den sidan. Ger inte heller intryck av att det kommer att handla om ubuntu.

Kollade upp vem som äger domänadressenoch det verkar vara ett företag som heter Rymdweb AB i Malmö. Tydligen tillhandahåller det företaget bla webbadresser. Hmm... Tydligen jobbar de med snapback på utgångna webbadresser och om innehavaren är privatperson syns inte det namnet utan Rymdwebs.... hmmm...
Jag har också funderat lite kring det där och en annan möjlighet är att denne någon, som kallar sig för Tamburin-någonting på Whois, har köpt sidan och platsen av Rymdweb eller helt enkelt bara registrerat domänen via dem. Rymdweb är tydligen också någon form av ISP, som i sin tur går via Oderland...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

johanre skrev:
HakanS skrev:Detta organisationsnummer är inte vårt, utan har registrerats av Johan Lundmark som i samband med detta även registrerade domänen ubuntu.se
Jo, precis. Avsikten *då* gällde att förvalta organisationsnummer och domännamn för ubuntu-se.org's räkning - det är väl inte riktigt så det ser ut idag.
Rätt.
Den registrering som gjordes senare av Barre, Peter F och mig, avsåg att gälla för en ubuntuförening som skulle sälja diverse ubunturelaterade produkter. CD/DVDskivor, böcker, ubuntumärken och annat med koppling till Ubuntu och Linux.

Intresset för och kundtillströmningen till föreningen avtog under ett års tid. Föreningen 'somnade in' sakta och stilla när de sista entusiasterna inte orkade dra allt för egen hand.

Vill du söka vidare på det organisationsnummer som du har hittat, bör det finnas registreringsansökan, protokoll från konstituerande möte samt ett registreringsbevis hos Bolagsverket. Gissningsvis finns det minst två andra namn än Johan Lundmark på dessa handlingar, som är öppna handlingar och med stor sannolikhet finns arkiverade. Du kan nog fråga vikingen också. Han var ju närvarande och i forumledningen under den aktuella tiden.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hej

Min minnesbild är följande:
Föreningen reggade "sebastean" under tiden han var ledare här. Den har alltså INGET att med "ubuntu.se" att göra och det är jag 100% säker på.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev: . . . . Vill du söka vidare på det organisationsnummer som du har hittat, bör det finnas registreringsansökan, protokoll från konstituerande möte samt ett registreringsbevis hos Bolagsverket. Gissningsvis finns det minst två andra namn än Johan Lundmark på dessa handlingar, som är öppna handlingar och med stor sannolikhet finns arkiverade. . . .
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"