Märkligt - det måste väl finnas även för Ubuntu som det finns på Windows att man kan ändra upplösningen? Nu har jag letat igen och inte hittar

Ja, och var hittar jag sökfunktionen?sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
fattar nu - jag ska installera det först - trodde det redan fanns - märkligtnobbens skrev:Ja, och var hittar jag sökfunktionen?sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
Jag är inte säker, men jag misstänker att sunkn syftade på en panel i Unitys Systeminställningar som heter Skärmar. Det är i så fall inte ett separat program, utan en del i paketet unity-control-center som finns i Ubuntu men inte i Xubuntu.nobbens skrev:fattar nu - jag ska installera det först - trodde det redan fanns - märkligtnobbens skrev:Ja, och var hittar jag sökfunktionen?sunkn skrev:Hej, programmet du använder för att ändra upplösning heter skärmar. Använd sökfunktionen så hittar du det.
Googlade du kanske med svenska söktermer? Det är vanligen mycket enklare att finna vad man söker om man använder engelska söktermer. Om jag minns rätt, sökte jag på Xubuntu screen resolution.nobbens skrev:jag försökte minsann googla jag också men se nähä.
Ja, jag tänkte också på det sen. Det var precis det jag gjorde och hittade inget. Nu vågar jag inte avinstallera programmet skärmar ifall det var rätt att installera det. Jag vet ju inte med säkerhet eftersom jag inte fann var man ändrade upplösningen förrän efter det att jag hade installerat. Lite synd för det tog en faslig tid att installera programmet + att nystart även behövdes. Tyckte datorn blev lite segare efteråt men det kan vara en inbillning också.Gunnar Hjalmarsson skrev:Googlade du kanske med svenska söktermer? Det är vanligen mycket enklare att finna vad man söker om man använder engelska söktermer. Om jag minns rätt, sökte jag på Xubuntu screen resolution.nobbens skrev:jag försökte minsann googla jag också men se nähä.
Tack, men tyvärr finns inget att hämta där (uppdatering - ytterligare drivrutiner). Dessutom då jag öppnar fönstret "skärmar, är underdelen nedanför skärmen, och på just det fönstret finns tyvärr ingen scrollist, så jag kommer tyvärr inte åt knapparna längre ner (identifiera skärmar, bl a)JoWa skrev:Hej och välkommen.
Öppna Program och uppdateringar, fliken Ytterligare drivrutiner. Där kan det finnas proprietära drivrutiner för din grafikkrets.