Efter uppgrad till 14.04 fr 12.04 hänger sig vid start
Efter uppgrad till 14.04 fr 12.04 hänger sig vid start
Hej! Jag uppgraderade till 14-04 från 12 Allt gick bra men vid omstarten hänger sig den och visar till
slut en anvisning att skriva help för att få en lista med olika kommandon...
Vad skall jag göra för att kunna fortsätta?
slut en anvisning att skriva help för att få en lista med olika kommandon...
Vad skall jag göra för att kunna fortsätta?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Efter uppgrad till 14.04 fr 12.04 hänger sig vid start
tyvärr gick uppgraderingen nog inte så bra som det verkade. Det du har hamnat i är GRUB / Busybox, och datorn hittar förmodligen inte boot partitionen. Det står inget felmeddelande precis när du startar?
Nej inga felmeddelande! Då är det kört alltså??
Finns det något man kan göra för att reparera eller installera om?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Trist att det gick så här för dig.
Jag ser att du har väntat på fler svar. Det här är inget som jag själv vet något bra
svar på, men innan du börjar med en nyinstallation (vilket kan vara nog så bra) vill
jag försöka att ge dig några råd. Jag är dessvärre inte helt säker på om det kan hjälpa dig. De stjälper dig inte. De kan inte skada dig. Låt oss hoppas att de hjälper dig.
Får du upp någon terminal från där datorn stannar upp?
I så fall, prova med detta kommando:
Lycka till! /tukken
Jag ser att du har väntat på fler svar. Det här är inget som jag själv vet något bra
svar på, men innan du börjar med en nyinstallation (vilket kan vara nog så bra) vill
jag försöka att ge dig några råd. Jag är dessvärre inte helt säker på om det kan hjälpa dig. De stjälper dig inte. De kan inte skada dig. Låt oss hoppas att de hjälper dig.
Får du upp någon terminal från där datorn stannar upp?
I så fall, prova med detta kommando:
Kod: Markera allt
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get -f install
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo update-grub
sudo apt-get update
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ah, förlåt, har missat att svara!
Hur som helst; du är i ett läge från vilket det är ganska jobbigt att återvända till ett väl fungerande system igen. Klart enklast är att installera om datorn MEN, det beror rätt så mycket på om du har information på hårddisken som du vill spara eller om du har backup?
Om du inte har något du måste spara är det enklaste rådet att installera om med en 14.04 skiva,

Hur som helst; du är i ett läge från vilket det är ganska jobbigt att återvända till ett väl fungerande system igen. Klart enklast är att installera om datorn MEN, det beror rätt så mycket på om du har information på hårddisken som du vill spara eller om du har backup?
Om du inte har något du måste spara är det enklaste rådet att installera om med en 14.04 skiva,