Efter GRUB-menyn och svart skärm
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Efter GRUB-menyn och svart skärm
Hejsan!
Jag har en gammal dator med Lubuntu 14.04. Den har funkat utmärkt i flera månader, men nu efter att man startar datorn visar den upp plötsligt GRUB-menyn, och överst står "Ubuntu" som enda operativsystemsalternativ. Men Ubuntu är inte installerad på denna datorn utan Lubuntu.
Om jag då ändå väljer "Ubuntu" i GRUB-menyn, så låter det som att datorn startar upp något system, men skärmen förblir svart. Det visas ingen inloggningssida överhuvudtaget.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon lösning på problemet, och alternativet att trycka på "e" i GRUB-menyn för en konsol vet jag inte riktigt vad man kan göra med.
Hårddisken innehåller en del som ännu inte backats upp, tyvärr. Om någon har en idé om en lösning, så säg till.
Jag har en gammal dator med Lubuntu 14.04. Den har funkat utmärkt i flera månader, men nu efter att man startar datorn visar den upp plötsligt GRUB-menyn, och överst står "Ubuntu" som enda operativsystemsalternativ. Men Ubuntu är inte installerad på denna datorn utan Lubuntu.
Om jag då ändå väljer "Ubuntu" i GRUB-menyn, så låter det som att datorn startar upp något system, men skärmen förblir svart. Det visas ingen inloggningssida överhuvudtaget.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon lösning på problemet, och alternativet att trycka på "e" i GRUB-menyn för en konsol vet jag inte riktigt vad man kan göra med.
Hårddisken innehåller en del som ännu inte backats upp, tyvärr. Om någon har en idé om en lösning, så säg till.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Efter GRUB-menyn och svart skärm
Om du väntar tills datorn har startat upp och därefter samtidigt trycker tangenterna:
Får du upp en inloggningsprompt då?
Kod: Markera allt
CTRL-ALT-F1
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Oj, jag har samma problem fast med Xubuntu och ännu har inte jag prövat att göra något - värst är att texten är ofullständig också: eller "c" för.....och så står det inge mer. Skit också jag som började trivas med mitt Xubuntu 

-
Någon som vet hur texten fortsätter...eller skulle göra det?
-
Eftersom inga goda råd eller anvisningar dykt upp tog jag mod till mig och startade alternativet Xubuntu och vips satte datorn igång att rulla fram en massa för mig obegripligt och efter ens stund kom det fram en promt och så till slut ja då satte Xubuntut igång :-)
Hoppas nu bara att detta var en gång och inga fler.
Hoppas nu bara att detta var en gång och inga fler.
- Gunnar Hjalmarsson
Då är din situation inte så besvärlig som för nixy. Men egentligen borde inte grub-menyn dyka upp alls, eftersom du bara har ett operativsystem installerat. Prova med att köra kommandot:nobbens skrev:... till slut ja då satte Xubuntut igång :-)
sudo update-grub
-
Oj, ska jag verkligen våga mig på det. Det funkade bra nu när jag ånyo satte på min dator. Säker inget tok kan hända då av att köra sudo update-grub?Gunnar Hjalmarsson skrev:Då är din situation inte så besvärlig som för nixy. Men egentligen borde inte grub-menyn dyka upp alls, eftersom du bara har ett operativsystem installerat. Prova med att köra kommandot:nobbens skrev:... till slut ja då satte Xubuntut igång :-)
sudo update-grub
- Gunnar Hjalmarsson
Hoppade den alltså över grub-menyn igen? I så fall är det ju ingen mening att göra något.nobbens skrev:Oj, ska jag verkligen våga mig på det. Det funkade bra nu när jag ånyo satte på min dator.Gunnar Hjalmarsson skrev:Prova med att köra kommandot:
sudo update-grub
Förstår att du är försiktig nu, men just det kommandot är inte särskilt farligt.nobbens skrev:Säker inget tok kan hända då av att köra sudo update-grub?

-
Ja nu funkar det bra varje gång (hoppar över GRUB-menyn) så jag avvaktar med att köra det där kommandot. Kanske var det en uppdatering som satte igång då där det rullade iväg och promten till slut kom upp för att sedan försvinna med automatik.
Det hela hände efter att jag gjort en uppdatering som krävde omstart (glömde säga det innan)
Det hela hände efter att jag gjort en uppdatering som krävde omstart (glömde säga det innan)

Tack för respons
Efter att jag kopplat ur sladdarna, flyttat hem datorn för att meka med den, och kopplat upp den mot en annan skärm, tangentbord mm, så startade systemet upp som vanligt, utan att fastna i en Grub-meny.
Så tyvärr vet jag inte vad som orsakade felet (kanske hårdvarurelaterat, då datorn är över 10 år gammal). Nu har jag lyckats göra en backup, och beställt en ny modern dator.

Efter att jag kopplat ur sladdarna, flyttat hem datorn för att meka med den, och kopplat upp den mot en annan skärm, tangentbord mm, så startade systemet upp som vanligt, utan att fastna i en Grub-meny.
Så tyvärr vet jag inte vad som orsakade felet (kanske hårdvarurelaterat, då datorn är över 10 år gammal). Nu har jag lyckats göra en backup, och beställt en ny modern dator.