BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Mumintroll skrev:
Skatteverket skrev:Skatteverket utfärdar inte e-legitimationer och kan inte påverka e-legetimationens utförmning och funktionalitet. Det är E-legitimationsnämnden som ansvarar för statens och kommunernas hantering av metoder och tjänster för elektronisk identifiering och signering.
Låt oss jämföra det med brevet som serafim fick från Näringsdepartementet:
Näringsdepartementet skrev:Enligt lagen (2013:311) om valfrihetssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering kan myndigheter välja att inrätta valfrihets-system. Lagen ger förutsättningar för offentlig sektor att upphandla flera leverantörer så att den enskilde kan välja e-legitimation. Lagen är inte tvingande men ger myndigheterna möjlighet att använda modellen som ger den enskilde rätt att välja leverantör av e-legitimation. Myndigheterna ska kunna köpa tjänster för elektronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden.
Jag för min del tycker nog inte att de två utsagorna är helt kompatibla. Som jag uppfattar det avser E-legitimationsnämnden att tillhandahålla (ej på plats ännu) ett ramverk för upphandling. Eftersom myndigheterna själva väljer om de vill ansluta sig, ligger rimligen ansvaret ytterst på respektive myndighet.

Du avgör förstås själv om du vill fullfölja din begäran att avsluta den elektroniska brevlådan. ;)
Mumintroll skrev:2. Av ekonomiska skäl har jag inte för stunden möjlighet att använda mig av Telias E-leg ...
Kan vara värt att nämna att man genom att skaffa ICA-kort kan få Telia e-leg gratis.
Mumintroll
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Mumintroll »

Tack Gunnar!

Noterat ! Redan haft lite funderingar över dessa punkter...användbart!

I de användarvillkor som finns hänvisar till de en mängd lagar och detta har bidragit till att jag hamnat i förvaltningslagen(1986:223), förordning(2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsbyte, (2003:870) etc etc..

Skratt så länge jag känner att jag inte blir lidande av att de skickar papperskopior..så tänker jag hålla mig till denna approach. Går ju alltid att elda med:)

Jag är medveten om att det finns alternativ:) men inte det alternativ jag vill ha!
Det är valår i år och jag tror på valfrihet!!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det var ett litet tag sedan man var i denna tråden så checkar av lägesrapport.

Nåt nytt?

???
Mumintroll

Inlägg av Mumintroll »

Det är semestertider vilket gör att svar kan dras ut på såsom mitt till Skatteverket:o)
Förlåt mig att jag har kopierat lite här och där av Era inlägg i brist på egen tankeverksamhet. Här kommer mitt svar:

Hej Victoria!

Tack för ditt brev . Som svar på ditt brev vill jag bara hänvisa till vad näringsdepartementet har gett Ubuntu Sverige till svar gällande e-legitmationsnämndens funktion i ett brev som inkom i juni månad 2014:

Näringsdepartementet skrev:
Enligt lagen (2013:311) om valfrihetssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering kan myndigheter välja att inrätta valfrihets-system. Lagen ger förutsättningar för offentlig sektor att upphandla flera leverantörer så att den enskilde kan välja e-legitimation. Lagen är inte tvingande men ger myndigheterna möjlighet att använda modellen som ger den enskilde rätt att välja leverantör av e-legitimation. Myndigheterna ska kunna köpa tjänster för elektronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden.

Som jag uppfattar det avser E-legitimationsnämnden att tillhandahålla (ej på plats ännu) ett ramverk för upphandling. Eftersom myndigheterna själva väljer om de vill ansluta sig, ligger rimligen ansvaret ytterst på respektive myndighet.

Ubuntu Sverige som jobbar aktivt med denna fråga beskriver denna frågas komplexitet i en pressrelease:

Ubuntu Sverige går nu vidare ytterligare ett steg i kampen om BankID för Linux genom att gå ut i Europa. Det grundläggande problemet är att uppskattningsvis 120 000 Linuxanvändare riskerar att hamna utanför hela det digitala systemet för banker, skatteverk, försäkringskassa, arbetsförmedling, CSN och så vidare.

Det förefaller varken rimligt eller modernt i en demokrati, att en såpass stor samhällsgrupp ska kunna särbehandlas och uteslutas från alla dessa tjänster, enbart på grund av en enkel teknikfråga. Inte heller är det rimligt att denna grupp ska särbehandlas och ensidigt tvingas köpa nya datorer, när det nu handlar om såpass många.

Ekonomiskt och miljömässigt skulle så många datorer med eventuell skrotning av gamla, innebära en ganska stor inverkan. Hur mycket utsläpp krävs det till exempel för att tillverka 120 000 datorer?

Tidigare har anmälan gjorts till Post- och Telestyrelsen och Konkurrensverket, men tyvärr har ingen av dem haft möjlighet eller befogenhet att agera och någon annan statlig myndighet har ännu inte heller fått det ansvaret. Den statliga myndighet som befinner sig närmast i det avseendet är E-legitimationsnämnden som lyder under Näringsdepartementet.

Ser man till det grundläggande problemet så är det dock inte det att Finansiell ID-Teknik ska avsluta stödet för Linux som är ett problem, utan det att det inte finns några alternativ, säger Magnus Ewert på Ubuntu Sverige. Att det ska komma och uppstå sådana alternativ är en del av E-legitimationsnämndens plan inför framtiden, men tills detta kommer så anser Ubuntu Sverige att Finansiell ID-teknik borde åläggas att fullgöra det samhällsansvar som uppstått genom att de i stort sett har monopol på elektroniska legitimationer i Sverige.

Mitt i denna soppa då det för tillfället saknas ett riktigt ramavtal så kan jag bara som medborgare och Linuxanvändare bara tolka det på ett sätt att Skatteverket som en mycket stor kund kan påverka Finansiell ID-teknik att ompröva sitt beslut om att utesluta Linuxanvändare. De har i princip en monopolliknande ställning då alternativen är knapphändiga. Vi är för en stor skara för att diskrimineras. På Ubuntu Sveriges Forum kan man följa den tråd där diskussioner har förts och sedan maj månad har vi haft mer än 22 000 besökare som följt denna tråd.

Då det för tillfället inte finns något "ramavtal" utan det gamla förmodligen ligger fortfarande till grund vill jag referera till vad
E-legitimations-nämnden skriver i sitt utlåtande (http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... c79ddf.pdf), bilaga 17, paragraf 5 (Krav):

"Följande kravlista har utgjort grunden för utformning av en signeringstjänst. Kravlistan är utarbetad inom ramen för utredningen om bildandet av en e-legitimationsnämnd och är resultatet av såväl diskussioner inom utredningen som diskussioner med representanter från myndigheter och offentlig verksamhet.
• Användarna ska kunna signera dokument med en standard dator och en standard webbläsare som kör under marknadens vanligt förekommande operativsystem (Windows, Mac OSX, Linux, Symbian, Android, iPhone, Blackberry, m.m.)

De övriga punkterna 5.1 samt 6.1 du tar upp i ditt brev godtar jag men gällande e-legitimation har ni som myndighet ett stort samhällsansvar. Ni vill undvika papperstrassel, jag vill undvika papperstrassel det tar tid och kostar och är inte ett direkt miljövänligt alternativt. Vi är många som inte har råd att byta till kommersiella operativsystem som Windows och Mac med dessa dyra licenser. Linux är gratis och betydligt säkrare och stabilare. Vi kan köra med gamla datorer på ett driftsäkert sätt. BankID har i dagsläget monopol och ni har som kund all rätt att ställa krav speciellt när det rör sig om över 100 000 Linuxanvändare.

Har idag skickat in min postala uppsägning av min myndighetspost/mina meddelanden.

Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Bra skrivelse, Mumintroll. Hoppas att hon vidarebefordrar brevet till rätt person/nivå inom myndigheten.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Bara en liten varning om statistik:
Mumintroll skrev:På Ubuntu Sveriges Forum kan man följa den tråd där diskussioner har förts och sedan maj månad har vi haft mer än 22 000 besökare som följt denna tråd.
22 000 är inte *unika* besökare. 22 000 är antal gånger någon har läst tråden. Alltså, det innefattar även alla oss som har besökt tråden flera gånger...
Mumintroll

Inlägg av Mumintroll »

Förlåt mig Johanre.... du har så rätt så rätt :) Det blev ett litet felslag på tangenten besökare skulle givetvis varit besök men jag ville med detta bara betona för dem att det är inte bara lilla jag som har reagerat...

Nu är det dags att vässa pennan igen och då jag vet att det finns flera kloka huvuden på denna tråd som kan hjälpa en aningen ivrig men inte alltid så noggrann brevskrivare ber jag om hjälp. Jag har idag fått svar från Skatteverket. Brev följer här nedan:

Från: forslag.minameddelanden@skatteverket.se
Datum: 2014-07-22 15:42
Till: Anna.Grane@enargo.com

Hej Anna och tack för ditt mejl!

Självklart ska alla myndigheter kunna upphandla tjänster för elekronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden så fort ett ramverk för upphandling är på plats.

Anna, jag saknar information om vilka leverantörer av eID-tjänster är godkända av E-legitimationsnämnden i dagsläget dessutom är jag inte insatt i Skatteverkets strategisk planering kring framtida upphandling av dessa leverantörer. För att skicka din synpunkt vidare till rätt person behöver jag svar på följande frågor:

1) Vilka leverantörer av eID-tjänster levererar lösningar till Linux-användare och är godkända av E-legitimationsnämnden i dagsläget?
2) Vilka utfärdare av svensk e-legitimation erbjuder e-leg för Linux-användare i dagsläget?

Hoppas att du kan hjälpa mig med svar på dessa frågor.

Med vänlig hälsning

Victoria Nilsson
Mina meddelanden

Skatteverket
Telefon: 010-5723579
www.skatteverket.se

Har ni några förslag hur jag skall besvara detta brev?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Svaret på den andra frågan är Finansiell ID Teknik och Telia, men det visste du förmodligen... Möjligen FriBID också, men jag är inte säker på att det är lämpligt att lyfta fram det alternativet i det här sammanhanget.

Huruvida e-legitimationsnämnden överhuvud taget har godkänt någon leverantör ännu vet jag inte. Misstänker att de inte har det.

I alla händelser tycker jag det är mycket bra att hon är positiv till att vidarebefordra ärendet till "rätt person" på den stora myndighet som Skatteverket är, så jag skulle föreslå dig att ge fler tillfälle att kommentera här innan du svarar.
Mumintroll

Inlägg av Mumintroll »

Tack Gunnar! :)
I hasten tog jag hjälp av Osprey och kunde inte stilla mig då inga mer kommentarer kom in under gårdagen. Hoppas att det duger?

Hej Victoria,

De enda leverantörerna av eID tjänster som finns är Finansiell ID-teknik och Telia, där Finansiell ID-teknik ägs av bankerna och står bakom BankID. Ingen av dessa är godkända av E-legitimationsnämnden, eftersom E-legitimationsnämnden helt enkelt inte har denna funktion eller detta mandat. Det finns i dagsläget ingen statlig institution som godkänner eller har möjlighet att godkänna de som utvecklar eID tjänster. Post & Telestyrelsen har däremot till uppgift att granska och godkänna de som utfärdar certifikat för E-legitimation, det vill säga bankerna och till exempel Skatteverket.

Av de två utfärdare av E-legitimation som finns, så har Telia ett visst stöd för Linux om än inte helt fullvärdigt. Finansiell ID-teknik har däremot av någon anledning beslutat sig för att avsluta stödet för Linux, trots att det i dagsläget finns mellan 100 000 och 250 000 användare enligt statistik från räknare på Internet. En märklig sak i sammanhanget är att Finansiell ID-teknik samtidigt har stöd för Android som är baserat på Linux och MacOS som är mycket närbesläktat med Linux. De skulle alltså mycket enkelt och utan nämnvärt arbete kunna behålla och vidmakthålla stödet även för Linux. I sammanhanget kan nämnas att Finansiell ID-teknik själva nämner en siffra om bara 5000 användare, men denna siffra är inte alls representativ, utan resultatet av att de under flera års tid har behandlat Linux styvmoderligt.

Något ramverk för upphandling av tjänster för elektronisk identifiering finns vad jag vet inte i dagsläget. Det fanns fram till 2012 ett ramavtal utformat av Kammarkollegiet som styrde detta, men det upphörde 2012 och på rekommendation från E-legitimationsnämnden upprättades inget nytt avtal.

Med vänlig hälsning.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Alltså, det innefattar även alla oss som har besökt tråden flera gånger...
Sånt går väl att ställa in via nån inställning?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Mumintroll skrev:Ingen av dessa är godkända av E-legitimationsnämnden, eftersom E-legitimationsnämnden helt enkelt inte har denna funktion eller detta mandat. Det finns i dagsläget ingen statlig institution som godkänner eller har möjlighet att godkänna de som utvecklar eID tjänster.
Blev lite förvånad över den formuleringen. Trodde att det är en av E-legitimationsnämndens uppgifter att godkänna leverantörer. Eller syftar du på att systemet inte har sjösatts ännu i praktiken?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Mumintroll skrev:Ingen av dessa är godkända av E-legitimationsnämnden, eftersom E-legitimationsnämnden helt enkelt inte har denna funktion eller detta mandat. Det finns i dagsläget ingen statlig institution som godkänner eller har möjlighet att godkänna de som utvecklar eID tjänster.
Blev lite förvånad över den formuleringen. Trodde att det är en av E-legitimationsnämndens uppgifter att godkänna leverantörer. Eller syftar du på att systemet inte har sjösatts ännu i praktiken?
Vad jag har sett hittills så har E-legitimationsnämnden ingen uppgift eller befogenhet att godkänna leverantörer. Däremot har de tagit fram ett regelverk som leverantörerna ska uppfylla för att därmed implicit vara godkända. Regelverket är alltså inte direkt regler för var en leverantör ska uppfylla, utan snarare regler för vad statliga myndigheter och verk ska kräva, förvänta sig, vilja ha eller drömma om...

Skulle det vara någon leverantör som inte uppfyller kraven i regelverket, så kan E-legitimationsnämnden inte göra något åt det, mer än att i princip avråda statliga myndigheter och verk från att använda den leverantörens tjänster. När det å andra sidan gäller certifikaten och därmed till stor del säkerheten, så är det PTS som hanterar godkännandet av leverantörer. Leverantören av certifikatet och eID-tjänster behöver dock inte alls vara densamma och är det ofta inte heller, jfr. t.ex situationen där bankerna utfärdar certifikaten och FID levererar eID-tjänsten.

När det gäller nuvarande system och systemet som sjösatts men ännu inte lyckats avsegla/kommit i luften, så har E-legitimationsnämnden givetvis inget alls att göra med det nuvarande, eftersom de inte ens fanns när det upphandlades. Då det gäller det framtida systemet så gäller det jag skrivit om ovan och E-legitimationsnämnden har alltså inte egentligen någon godkännande funktion.

Det hela drivs ytterligare till sin spets nu när det i stort sett bara finns en leverantör av eID-tjänster att välja på (FID). Den leverantören är ett privat affärsdrivande företag och har som sådant rätt att göra som de själva vill, det enda som statliga myndigheter och verk kan göra då ifall de inte uppfyller kraven, är att välja en annan leverantör. Problemet är bara att det i princip inte finns någon annan leverantör....

Så det finns ingen som av staten är satt att godkänna något, statliga myndigheter och verk sitter helt i bankernas händer och bankerna kan bestämma vilka som ska få tillgång till allmännyttiga tjänster... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det hela drivs ytterligare till sin spets nu när det i stort sett bara finns en leverantör av eID-tjänster att välja på (FID). Den leverantören är ett privat affärsdrivande företag och har som sådant rätt att göra som de själva vill, det enda som statliga myndigheter och verk kan göra då ifall de inte uppfyller kraven, är att välja en annan leverantör. Problemet är bara att det i princip inte finns någon annan leverantör....

Så det finns ingen som av staten är satt att godkänna något, statliga myndigheter och verk sitter helt i bankernas händer och bankerna kan bestämma vilka som ska få tillgång till allmännyttiga tjänster... :-\

Ett ord: Herregud!

PS: Vad säger Konkurrensverket om detta?
Mumintroll

Inlägg av Mumintroll »

Gunnar,
Osprey är snabbare med pennan än vad jag är, se hans svar som mitt.

Harlequine,
Herregud skulle jag vilja ersätta med:
Herrans röra till statsmakter utan kontroll!

Gällande konkurrensverket, det kan inte göra något åt situationen och där har vi fått ett svar.

Det enda som just nu gäller är att väcka opinion för det är ingen för stunden som har något ansvar, och innan polletten trillar ner om den nu trillar ner så krävs det en kraftansträngning som kräver att fler engagerar sig.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:PS: Vad säger Konkurrensverket om detta?
Konkurrensverket kan inte säga någonting alls eftersom det inte förekommer någon otillåten konkurrens, problemet är just att det inte förekommer någon konkurrens alls...

Att det blir en snedvriden konkurrens mellan Linux och Windows kan de inte göra något åt, eftersom det enbart beror på "marknadskrafter", varken FID eller Windows/Microsoft gör något otillåtet. Att det uppstår en situation som ensidigt gynnar Microsoft är rent juridiskt inte konstigare än om det i en liten by bara finns en bilverkstad som enbart reparerar Volvo.

När det gäller eID och operativsystem så borde det finnas en konkurrens, men Konkurrensverket kan inte tvinga fram det. Vad det sedan gäller konspirationsteorierna och Microsofts eventuella inblandning, så kommer vi aldrig att kunna bevisa något, så vi måste fortsätta andra vägar...

Här uppenbarar sig då också problem nummer två - frågan om varför det inte har uppstått eller uppstår någon konkurrens?? I denna fråga finns också E-legitimationsnämndens ståndpunkt/önskedröm med, den om att de hoppas att det ska uppstå ett "ekosystem av konkurrerande e-legitimationer som tillsammans uppfyller alla krav och behov".

Det som är problemet här, är att det inte går att tjäna några pengar på e-legitimationer. Se till exempel på Telia som har ett e-leg som skulle kunna vara en konkurrent till BankID, men det blir det inte just därför att Telias e-leg kostar pengar (~1000 sek). Att vissa banker sedan i dagsläget inte stödjer Telias e-leg är en sekundär fråga liksom den om ifall Telia verkligen har rätt prissättning, de bitarna går alltid att fixa till.

Att det inte går att tjäna några pengar på e-legitimationer gör att någon konkurrens aldrig kommer att uppstå. Varför i herrans namn skulle någon starta ett företag som redan från början är dömt att gå i konkurs? Samhällsmedborgare kommer aldrig att acceptera att det kostar mer än något fåtal ören att använda en e-legitimation, varför i herrans namn ska man betala för att visa upp sin legitimation?? Som om om man skulle bli stoppad av polisen när men är ute och körde bilen och när de frågar efter körkort så kostar det 5 kronor att visa upp det. Jag undrar vad de skulle säga om man svarade att -Nä tyvärr, jag har inte råd att visa upp det.

BankID (FID) finansieras av de avgifter och förtjänster som bankerna gör på de pengar som vi sätter in där, så de har inte alls den problematiken. Här får man tänka på att det är inte alls något fel i att bankerna finansierar BankID, det är helt i sin ordning och jättebra att de gör det. Dessutom betalar antagligen Skatteverket, Försäkringskassan och övriga myndigheter en avgift till FID också, vilket även det är helt i sin ordning.

Det problem som då uppstår är att FID är ett privat affärsdrivande företag som inte har varken vilja, möjlighet eller tillstånd att ta något samhällsansvar.

Så det grundläggande problemet är att att det inte finns någon konkurrens och sannolikt inte heller kommer att uppstå någon.

I detta läget är det enda vettiga att skapa en statlig Svensk E-legitimation, som ska vara giltig på alla ställen. På precis samma sätt som Körkort och Pass är idag och även de är utfärdade av staten.

Att skapa en statlig Svensk E-legitimation bör lämpligen ske genom att staten köper upp FID, eller om man så vill exproprierar det. Om det uppstår en statlig Svensk E-legitimation som bankerna är tvungna att godkänna, så kommer de ändå inte ha något intresse av att ha kvar FID. Därmed borde FID bli en del av E-legitimationsnämnden (eller vad det nu kommer att kallas) och det handlar om mycket små summor i statsfinanserna.

Första steget mot en lösning är alltså en statlig Svensk E-legitimation.

Sedan följer i ett längre perspektiv att den Svenska E-legitimationen bör anpassas till Europa, så att den (åtminstone) går att använda även i alla andra EU-länder. Att kunna legitimera sig elektroniskt även i andra länder kan vara guld värt vid många tillfällen.

Jag återkommer med en utläggning om detta och hur det ser ut i Europa i övrigt, det här problemet i helhet är inget specifikt svenskt problem utan det är minst lika rörigt i större delen av Europa...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Osprey skrev:Vad jag har sett hittills så har E-legitimationsnämnden ingen uppgift eller befogenhet att godkänna leverantörer.
Vet inte om vi möjligen pratar förbi varandra. Ur brevet som serafim fick från Näringsdepartementet:
Näringsdepartementet skrev:Myndigheterna ska kunna köpa tjänster för elektronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden.
Osprey skrev:Det hela drivs ytterligare till sin spets nu när det i stort sett bara finns en leverantör av eID-tjänster att välja på (FID).
Varför ignorerar du Telia? Myndigheterna använder för närvarande både BankID och Telia e-leg (och även Nordea, fast den senare är väl på väg att försvinna).

Annars håller jag förstås med om att situationen är väldigt oklar.

(skrivet innan Ospreys senaste inlägg)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Osprey skrev:Vad jag har sett hittills så har E-legitimationsnämnden ingen uppgift eller befogenhet att godkänna leverantörer.
Vet inte om vi möjligen pratar förbi varandra. Ur brevet som serafim fick från Näringsdepartementet:
Näringsdepartementet skrev:Myndigheterna ska kunna köpa tjänster för elektronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden.
Jo, vi pratar nog lite förbi varandra. Skillnaden är just de att E-legitimationsnämnden har ingen objektiv rätt att godkänna leverantörer, utan endast en subjektiv möjlighet att avgöra vilka leverantörer som myndigheterna ska få köpa tjänster ifrån.

Detta gör att de är helt passiva och alltså inte kan sätta någon press på eller tvinga en viss leverantör att uppfylla vissa krav, de kan bara (vända sig bakåt och) säga till myndigheterna att de får välja ett annat alternativ. Och det är jättesvårt för myndigheterna att välja ett annat alternativ när det i princip inte finns något annat eller bättre alternativ...
Gunnar Hjalmarsson skrev:Varför ignorerar du Telia? Myndigheterna använder för närvarande både BankID och Telia e-leg (och även Nordea, fast den senare är väl på väg att försvinna).
Jag ignorerar inte Telia, men ser dem inte som en likvärdig konkurrent så länge BankID är gratis och Telias E-leg kostar ~1000 kr.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Så det grundläggande problemet är att att det inte finns någon konkurrens och sannolikt inte heller kommer att uppstå någon.

I detta läget är det enda vettiga att skapa en statlig Svensk E-legitimation, som ska vara giltig på alla ställen. På precis samma sätt som Körkort och Pass är idag och även de är utfärdade av staten.

Att skapa en statlig Svensk E-legitimation bör lämpligen ske genom att staten köper upp FID, eller om man så vill exproprierar det. Om det uppstår en statlig Svensk E-legitimation som bankerna är tvungna att godkänna, så kommer de ändå inte ha något intresse av att ha kvar FID. Därmed borde FID bli en del av E-legitimationsnämnden (eller vad det nu kommer att kallas) och det handlar om mycket små summor i statsfinanserna.

Första steget mot en lösning är alltså en statlig Svensk E-legitimation.

Sedan följer i ett längre perspektiv att den Svenska E-legitimationen bör anpassas till Europa, så att den (åtminstone) går att använda även i alla andra EU-länder. Att kunna legitimera sig elektroniskt även i andra länder kan vara guld värt vid många tillfällen.
Jag ser nu direkt att detta är numera en politisk fråga.

Då blir nästa fråga om det med statlig E-legimitation om hur det skall gå till och vem/vilka som vi/ni måste vända oss till för att så snabbt som möjligt föra upp frågan på dagordningen.

Den andra delen är ju den om EU-legitimationen och som du helt riktigt säger så måste ju den Statliga Svenska E-legitimationen skapas på det sättet att den sen också går att anpassa så att den kan avändas i hela EU. Men man måste också sen kunna tänka vice versa att EU-legitimationen måste kunnas användas i Sverige för dom som kommer till Sverige.

(Spänningen stiger)

8)
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Varför ignorerar du Telia? Myndigheterna använder för närvarande både BankID och Telia e-leg (och även Nordea, fast den senare är väl på väg att försvinna).
Jag ignorerar inte Telia, men ser dem inte som en likvärdig konkurrent så länge BankID är gratis och Telias E-leg kostar ~1000 kr.
Tycker den beskrivningen bör modifieras en smula.

För att skaffa BankID, måste du vara kund i en BankID-ansluten bank, och det är gratis.

Telia e-leg kan du skaffa som kund i en ansluten bank (endast ICA Banken numera), och då är det gratis.

Alternativt kan du skaffa Telia e-leg på kort direkt hos Telia, men då kostar det.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Osprey skrev:
Tycker den beskrivningen bör modifieras en smula.

För att skaffa BankID, måste du vara kund i en BankID-ansluten bank, och det är gratis.

Telia e-leg kan du skaffa som kund i en ansluten bank (endast ICA Banken numera), och då är det gratis.

Alternativt kan du skaffa Telia e-leg på kort direkt hos Telia, men då kostar det.
Det här saknar egentligen betydelse och det där är ingen beskrivning, utan endast min personliga reflektion över varför jag inte anser det särskilt viktigt att framhålla att även Telia har en (bristfällig) E-legitimation...

Telia anger Ubuntu 12.04 LTS eller 13.10 som krav och 1. Vi är framme vid 14.4 nu, snart 14.10. Sedan ser jag inte att det står någonting alls om t.ex Fedora eller SUSE där, vilket jag tycker är ett minimum ihop med Ubuntu för att det ska kunna kallas för linuxstöd.

Men hur som helst så är det grundläggande problemet egentligen det att statliga, allmänna och samhällsnyttiga funktioner är beroende av privata affärsdrivande företag. När det gäller Telia så får även de räknas dit numera, även om staten faktiskt äger c:a ⅓. Kanske borde staten ta över och vidareutveckla Telias E-legitimation därvidlag, istället för att expropriera FID, men detta beslut överlåter jag emellertid till berörda myndigheter...

Men som sagt, vi kan väl nämna att även Telia har en bristfällig lösning som kan vara gratis under vissa förutsättningar...
Skriv svar

Återgå till "Internet"