Dual boot funkar ej eller är jag bara kass?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Kinasyndrom

Dual boot funkar ej eller är jag bara kass?

Inlägg av Kinasyndrom »

Hejsan, tar tacksamt emot tips på mitt problem.
Har en vista maskin som jag bestämde mig för att installera Ubuntu 14.04 lts på.
Gjorde allt som installations guiden sa och installerade tillsammans med vista. Men när jag startar om datorn så får jag aldrig möjligheten att välja mellan vista eller Ubuntu. Vista startar och den ända skillnaden är att jag har blivit av med ca 30gb på hårddisken som jag inte kan hitta.

Som sagt kan vara jag som är kass men djupt tacksam om någon kan sprida lite ljus på detta.
/Fredrik
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dual boot funkar ej eller är jag bara kass?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det blir nog lättare för någon att hjälpa till om du berättar vilken installationsguide du följde.
Kinasyndrom

Inlägg av Kinasyndrom »

Jag installerade ifrån USB med den guiden som fanns. Jag valde installera och följde stegen. Jag är inte säker på om det är den som kallas wubi?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok, om jag förstår dig rätt, syftar du på instruktionerna i själva installationsprogrammet. Som här:

http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... tu-desktop

Jag är nog inte den rätte att hjälpa dig lösa problemet, men det kan vara bra för någon som är det att veta lite mer.
  • Gjorde du några förberedelser innan du startade installationsprogrammet från USB-pinnen, såsom att skapa en ny partition för Ubuntu, eller valde du bara "Install Ubuntu alongside Windows Vista" och lät installationsprogrammet sköta den detaljen?
  • Kördes hela installationsprogrammet utan felmeddelanden, och avslutades med den här dialogen:
    image-installdesktoplongtermsupport-10.jpg
    image-installdesktoplongtermsupport-10.jpg (20.81 KiB) Visad 4350 gånger
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Kinasyndrom skrev:Hejsan, tar tacksamt emot tips på mitt problem.
Har en vista maskin som jag bestämde mig för att installera Ubuntu 14.04 lts på.
Gjorde allt som installations guiden sa och installerade tillsammans med vista. Men när jag startar om datorn så får jag aldrig möjligheten att välja mellan vista eller Ubuntu. Vista startar och den ända skillnaden är att jag har blivit av med ca 30gb på hårddisken som jag inte kan hitta.

Som sagt kan vara jag som är kass men djupt tacksam om någon kan sprida lite ljus på detta.
/Fredrik
Du ger väldigt lite information om din dator så är det en bärbar eller en stationär och hur många hårddiskar har du ? Det kan vara att din bothaterare (grub) som har hamnat fel.
Kinasyndrom

Inlägg av Kinasyndrom »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ok, om jag förstår dig rätt, syftar du på instruktionerna i själva installationsprogrammet. Som här:

http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... tu-desktop.
Ja precis så gjorde jag

Jag är nog inte den rätte att hjälpa dig lösa problemet, men det kan vara bra för någon som är det att veta lite mer.

Tack ändå!
  • Gjorde du några förberedelser innan du startade installationsprogrammet från USB-pinnen, såsom att skapa en ny partition för Ubuntu, eller valde du bara "Install Ubuntu alongside Windows Vista" och lät installationsprogrammet sköta den detaljen?

Valde "Install Ubuntu alongside Windows Vista" och gjorde inget själv.
  • Kördes hela installationsprogrammet utan felmeddelanden, och avslutades med den här dialogen:
    image-installdesktoplongtermsupport-10.jpg
Inga fel och valde att starta om.
Kinasyndrom

Inlägg av Kinasyndrom »

Du ger väldigt lite information om din dator så är det en bärbar eller en stationär och hur många hårddiskar har du ? Det kan vara att din bothaterare (grub) som har hamnat fel.

Stationär dator med två hårddiskar. Jag ville installera på den utan Windows och bara ändra prioriteten i bios och slippa sånt här. Men nu ligger vista och Ubuntu på samma disk men installations programmet partitionerade åt mig.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Kinasyndrom skrev:Du ger väldigt lite information om din dator så är det en bärbar eller en stationär och hur många hårddiskar har du ? Det kan vara att din bothaterare (grub) som har hamnat fel.

Stationär dator med två hårddiskar. Jag ville installera på den utan Windows och bara ändra prioriteten i bios och slippa sånt här. Men nu ligger vista och Ubuntu på samma disk men installations programmet partitionerade åt mig.
Låt inte installationsprogrammet sköta partioneringen när du har 2 hårddiskar då måste du göra en manuell partionering och se till att starthanteraren kommer på rätt hårddisk. Du kan nu prova på att bota från hårddisk 2 har du tur kan den starta Ubuntu om grub ligger på sda och inte på sda1
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

norhager skrev: Låt inte installationsprogrammet sköta partioneringen när du har 2 hårddiskar då måste du göra en manuell partionering och se till att starthanteraren kommer på rätt hårddisk. Du kan nu prova på att bota från hårddisk 2 har du tur kan den starta Ubuntu om grub ligger på sda och inte på sda1
Bra förklaring av norhager, vill bara tillägga att hårddisk 2 i så fall heter sdb
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

johanre skrev:
norhager skrev: Låt inte installationsprogrammet sköta partioneringen när du har 2 hårddiskar då måste du göra en manuell partionering och se till att starthanteraren kommer på rätt hårddisk. Du kan nu prova på att bota från hårddisk 2 har du tur kan den starta Ubuntu om grub ligger på sda och inte på sda1
Bra förklaring av norhager, vill bara tillägga att hårddisk 2 i så fall heter sdb
Exakt hårddisk 1 heter sda och hårddisk 2 heter sdb så vill han bota från sda måste grub ligga på den och den ska ligga i mbr och inte i någon partion typ sda1 utan sda därför är det säkras att göra en manuell partionering så att man se till att starthanteraren (grub) hamnar rätt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Kinasyndrom skrev:Hejsan, tar tacksamt emot tips på mitt problem. . . . Vista startar och den ända skillnaden är att jag har blivit av med ca 30gb på hårddisken som jag inte kan hitta. /Fredrik
Att du har "blivit av med", är inte riktigt rätt. ;)

Förmodligen är det bara så, att vid installationen av Ubuntu gick något snett och att den automatiska installationen misslyckades med att installera 'grub' under uppstartsdelen. MBR.
Hade det blivit rätt, så hade du kunnat få din dualboot.

Microsofts operativ är inte skapat för att du skall kunna se något på någon hårddisk om där ligger något annat operativsystem än deras eget.
Så, även om du kommer att lyckas med att installera ett Linuxsystem, så kommer MS-win inte att kännas vid den delen av din hårddisk.
Just nu, det som blev ditt Ubuntu på de 30 gigen.

Från Linux däremot, kommer du att kunna se även din Vistapartition och du kan också komma åt filer och mappar från den, så snart du får till en fungerande installation.

På grund av att uppstartshanteraren för Ubuntu 'har försvunnit', så är det bara tillfälligt som du inte kan se de 30 gig som du saknar.

Du har en separat hårddisk kvar, så det är ingen skada skedd.
Gör om. Gör det på din andra hårddisk.

Här kommer två adresser som du kan vinna tid på att ha läst igenom, innan du gör ett nytt försök att installera Ubuntu. Det är åldriga sidor, men i stort är de fortfarande ett värdefullt underlag.

Börja med att 1) starta upp med ubuntumediet, välja 'pröva' och därefter väljer du att 2) 'partitionera'. Därefter är det läge att välja 3) 'installera'.

Installation

Efter genomläsningen, starta upp installationsmediat (CDskiva eller USBsticka), välj vid uppstarten "Pröva Ubuntu". Det är viktigt. Du behöver starta ett program här, som heter GParted. Med det programmet går du till din andra hårddisk, där du skall förbereda disken inför installationen.

Jag är osäker på om Gparted finns med på installtionsmediet som ett redan installerat program, eller om du måste installera det från programförrådet. Det visar sig. . . .

Med "pröva Ubuntu" uppstartat och med programmet Gparted likaså, fixar du till hårddisken så som du själv vill ha den. Först därefter går du tillbaks till skrivbordet där du har 'pröva Ubuntu' och väljer där, att installera.

Du behöver inte göra alltsamman vid ett och samma tillfälle.
Det går mkt bra att fixa till hårddisken för sig och vid ett senare tillfälle göra installationen.
Partitionera den i lugn och ro.
Efter det att det är gjort, väljer du att installera.

Lägg ner tiden på att läsa igenom och förbereda dig, så kan du spara en massa tid för dig själv.

Lycka till
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Sök på trådar här inne, så får du mer detaljerad information. Både om installation och partitionering. Det har anvhandlats ett antal gånger.

lycka till

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kinasyndrom

Inlägg av Kinasyndrom »

Tack för all hjälp här inne. Ledsen om jag inte svarat er men haft fullt upp några dagar. Jag prövade att boota från den andra hårddisken och då funkade det. Så tack allihopa för hjälpen!
/Fredrik
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Härligt att se att du är "uppe på banan igen".
Välkommen in i "den fria" världen. Med Linux.
Jag hoppas att du skall komma att trivas här.

tukken
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"