Jag instämmer i era slutsatser.
Jag har haft åtskilliga distar på ett antal datorer under mina år med Linux. I huvudsak har jag kört med Debianbaserade distributioner och då blir det enklare för mig.
En sak som jag har funnit helt odiskutabel oavsett distar, det är, att du behöver bara installera 'swap' en enda gång per dator/hårddiskar. Har du en gång gjort det för en distribution, så kommer nästa installation av en Linuxdist att finna att det finns en swap på disken/datorn.
Med 'home' blir det ibland litet annorlunda, känner jag det som.
Närstående distar (debiandistar som en familj) och 32-/ 64bitsgemensamma, har nog inga problem med varandra. Det är ju ./configfilerna där, som kan vara ngt olika.
Men betänk hur enkelt det är att
FRÅN ett Linux-datasystem, finna andra mappar, filer, i ett annat dataroperativ och dess olika partitioner.
Från Linux kan du gå in i andra system, även MS-Windows och gå in i gemensamma skrivbord, hemfiler/dokument, etc..
Från ett ms-win skulle detta vara helt omöjligt . . . . .
Därmed är delar av din ursprungliga fråga och detta med att dela en homepartition, besvarat . . ..
Jag gör ofta så, att jag tar en mindre del till en ny /homepartition om jag installerar ytterligare en testdist. Då föranlett av att jag tror att skillnaderna mellan distarna . k a n . vara stora. Dit för jag (kopierar) sedan enkelt över filer som t.ex. mozillas dolda filer för gemensamma program.
Dropbox, LastPass, Lucky Backup, för att nämna några enskilda program. Varefter den homepartitionen, i den nya disten, får leva 'sitt' liv. För sin tid.
Det jag i övrigt har på en ursprunglig '/home', klickar jag mig därefter med lätthet in till och använder mig av, de gånger som det blir aktuellt. Dokument. Bilder. Videos, etc..
Jag öppnar upp det ursprungliga 'home', klickar på, startar upp och arbetar med önskad fil/mapp. När jag är klar, så stänger jag av och då ligger/hamnar även filen/filerna kvar på den ursprungliga homekatalogen. Inga dubletter.
Blir det ett återkommande arbete, drar jag över mapp/fil, gör det jag vill under den tid jag vill och kan sedan föra tillbaks det hela till den originaldist där jag hämtade materialet och där jag vill ha det kvar, oavsett vilka andra distar som jag sedan vill ersätta en tillfällig dist med.
Gemensamma data för olika distar, får ligga på EN plats.
Frekvent använda data, kopierar jag över till den dist som för stunden är mest aktuell och lägger tillbaks när testperioden är över.
Så, slösa inte onödigtvis med hårddiskutrymme när du använder dig av ett Linuxsystem. Det är helt onödigt. Om man inte vill/behöver.
Har man inte det behovet, så gör man ändå så, som man själv vill.
Friheten med öppen mjukvara. I vårt fall, Linux. . . .
Jmfr med propetiära system. Minimjuk, t.ex..
tukken