Flygande filer?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Flygande filer?

Inlägg av Lao Tzu »

Då och då uppstår ett fenomen på skärmen, som jag inte kan förklara. Det ser ut ungefär som ikonen för ett textdokument som flyger över skärmen. Den far dock aldrig över hela skärmen utan bara en bit. Den kan komma när jag har Writer öppet eller när jag surfar eller som nu senast, utan program öppna.

Eftersom det går fort, aldrig längre än en sekund och högst oregelbundet även om det ofta kommer ett antal i rad när det väl händer, har jag först nu lyckats fånga händelsen med en skärmdump.

På bilden har jag suddat ut namnen på alla filer och mappar, utom just där ikonen råkar komma förbi en fil. Värt att notera är kanske att jag just då inte höll på med den filen och att ikonen har åkt runt på andra ställen tidigare. Jag har ringat in ikonen med en väldigt fin gul "cirkel", för tydlighetens skull. :)

Nån som har en bra gissning på vad min dator håller på med?
Bilagor
Flygande_fil.jpg
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Flygande filer?

Inlägg av johanre »

Ingen gissning överhuvudtaget, tyvärr. Men det låter som en kraftig bugg i fönsterhanteraren.... vilken kör du?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det finns ju ett antal "skojprogram" med grodor och lite allt möjligt som kan springa omkring på rutan och hoppa mellan fönster och allt möjligt. Så rent tekniskt är det varken konstigt eller särskilt svårt att åstadkomma, frågan är bara varför det uppstår mer eller mindre skenbarligen spontant?

Som johanre säger så verkar det ju nästan som någon form av bugg och som bara uppstår vid väldigt speciella tillfällen (eftersom inte fler har detta problemet)...

Kanske skulle man kunna lägga en kontroll på den ikonen (ikonfilen) som flyger över skrivbordet med "inotifywatch"..? På så sätt skulle man kanske kunna spåra vilket program och vilken process som åstadkommer det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

johanre skrev:Ingen gissning överhuvudtaget, tyvärr. Men det låter som en kraftig bugg i fönsterhanteraren.... vilken kör du?
Nä, jag anade att ingen skulle känna igen problemet... jag kör med Lubuntu 13.10 så det är Open Box (vilken version vet jag inte).
Osprey skrev:Kanske skulle man kunna lägga en kontroll på den ikonen (ikonfilen) som flyger över skrivbordet med "inotifywatch"..? På så sätt skulle man kanske kunna spåra vilket program och vilken process som åstadkommer det...
Hur gör man det? Jag menar, jag vet ju inte namnet på filen...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"