Installation av ubuntu på asus dator
Installation av ubuntu på asus dator
Hej på er! Jag har ett problem som verkar lite udda. I alla fall så hittar jag inget om detta problem.
När jag försöker ladda OS så stannar uppstarten på en rad, där det står:
[ 6.564353] IMA: No TPM chip found, activating TPM-bypass!
Sen händer inget mer, förutom att markören står och blinkar.
Den dator jag försöker ladda in "ubuntu-14.04-desktop-i386" på är en
notebook asus x71sl
Hoppas att någon här, har något tips, för jag är så sugen att prova Linux.
MVH LEE
När jag försöker ladda OS så stannar uppstarten på en rad, där det står:
Sen händer inget mer, förutom att markören står och blinkar.
Den dator jag försöker ladda in "ubuntu-14.04-desktop-i386" på är en
notebook asus x71sl
Hoppas att någon här, har något tips, för jag är så sugen att prova Linux.
MVH LEE
Senast redigerad av 2 LEE57, redigerad totalt 29 gång.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installation
Hej och välkommen!
Tror du behöver förklara lite bättre vad det är du har gjort och försöker göra. Det är inte helt uppenbart vad som menas med "ladda OS".
Har du skapat en uppstartningsbar DVD eller USB-pinne utifrån ISO-filen? Hur gjorde du då?
Tror du behöver förklara lite bättre vad det är du har gjort och försöker göra. Det är inte helt uppenbart vad som menas med "ladda OS".

Har du skapat en uppstartningsbar DVD eller USB-pinne utifrån ISO-filen? Hur gjorde du då?
Hej Gunnar
Jag hämtade iso-filen "ubuntu-14.04-desktop-i386" och brände den till en dvd-r, genom att med win 8.1 högerklicka på iso-filen och välj "bränn skivavbildningen". Bränningen gick bra och verifieringen lyckades också.
Sedan stoppade jag denna skiva i min gamla notebook asus x71sl, och startade om datorn med dvd-skivan. Efter att den jobbade mot skivan ett tag så stannade allt upp och markören stod och blinkade.
Jag fick tvinga datorn att starta om, genom att hålla startknappen nere en stund. När den startat upp win vista, som jag har i den burken, så snurra jag igång dvd:n igen och då valde jag kör wubi.exe "såg ut som ubuntu-loggan", fick jag en meny med valet "Demo och fullständig installation" Eftersom det inte gick att starta om med skiva , valde jag detta alternativ. Jag fick upp en minst sagt förvirrande meny, med tre val, se bifogad fil "Ubuntumeny2"
Jag tyckte att dom två första valen gick bort. så jag valde det sista, "Hjälp mig starta från cd-skivan". Den börjar nu att vad det verkar att kopiera programvaran från skivan, det tar en stund och när detta är klart, så provar jag på nytt att starta om datorn utan dvd:n.
Den har nu installerat en MBR, så jag får välja mellan win och ubuntu. Jag väljer ubuntu, och hela historien upprepar sig. det slutar med att en markör står och blinkar. Jag provar alla olika uppstartsvarianter, men alla sluta på samma sätt. En blinkande markör. Det var vid startalternativen felsäkert läge och verbose någonting, som jag såg att det hängde sig vid raden.
Hoppas detta var tillräckligt utförligt beskrivet.
Jag kanske får göra om installationen nu när jag har rensat den och kört en recovery från HD. I sånt fall får jag väl dokumentera noggrant allt som händer, och vad den knorrar över.
Ha de / LEE
Jag hämtade iso-filen "ubuntu-14.04-desktop-i386" och brände den till en dvd-r, genom att med win 8.1 högerklicka på iso-filen och välj "bränn skivavbildningen". Bränningen gick bra och verifieringen lyckades också.
Sedan stoppade jag denna skiva i min gamla notebook asus x71sl, och startade om datorn med dvd-skivan. Efter att den jobbade mot skivan ett tag så stannade allt upp och markören stod och blinkade.
Jag fick tvinga datorn att starta om, genom att hålla startknappen nere en stund. När den startat upp win vista, som jag har i den burken, så snurra jag igång dvd:n igen och då valde jag kör wubi.exe "såg ut som ubuntu-loggan", fick jag en meny med valet "Demo och fullständig installation" Eftersom det inte gick att starta om med skiva , valde jag detta alternativ. Jag fick upp en minst sagt förvirrande meny, med tre val, se bifogad fil "Ubuntumeny2"
Jag tyckte att dom två första valen gick bort. så jag valde det sista, "Hjälp mig starta från cd-skivan". Den börjar nu att vad det verkar att kopiera programvaran från skivan, det tar en stund och när detta är klart, så provar jag på nytt att starta om datorn utan dvd:n.
Den har nu installerat en MBR, så jag får välja mellan win och ubuntu. Jag väljer ubuntu, och hela historien upprepar sig. det slutar med att en markör står och blinkar. Jag provar alla olika uppstartsvarianter, men alla sluta på samma sätt. En blinkande markör. Det var vid startalternativen felsäkert läge och verbose någonting, som jag såg att det hängde sig vid raden.
Hoppas detta var tillräckligt utförligt beskrivet.
Jag kanske får göra om installationen nu när jag har rensat den och kört en recovery från HD. I sånt fall får jag väl dokumentera noggrant allt som händer, och vad den knorrar över.
Ha de / LEE
- Bilagor
-
- Ubuntumeny2.jpg (57.92 KiB) Visad 3453 gånger
- Gunnar Hjalmarsson
Ja, nu blev det klarare. 
Jag har ingen egen erfarenhet av dual boot-installationer tillsammans med Windows, utan bara en del fragmentariska kunskaper.
Två saker:
http://itsfoss.com/install-ubuntu-1404- ... 8-81-uefi/
Andra här kan säkert komplettera om det behövs.

Jag har ingen egen erfarenhet av dual boot-installationer tillsammans med Windows, utan bara en del fragmentariska kunskaper.
Två saker:
- wubi är inte en rekommenderad metod, åtminstone inte med senare Ubuntu-versioner.
- Det lär vara viktigt att avaktivera något som kallas "secure boot" i Windows innan installationen.
http://itsfoss.com/install-ubuntu-1404- ... 8-81-uefi/
Andra här kan säkert komplettera om det behövs.
Har varit iväg och ätit en riktig brakmiddag nyss, så ikväll blir det inga mer försök.
Men för tydlighetens skull, så är det en dualboot installation på min gamla asus, som det handlar om. Där finns win vista, inte win 8/8.1
Det kan ju vara märkesspecifikt detta problem! Jag gjorde en sökning med raden "TPM chip found, activating TPM-bypass!". Då får jag några träffar, som t.ex. denna http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=243133
När man läser denna tråd, så börjar man tro att det är lättare att bygga en rymdraket, än att installera linux på en asus. Problem med TPM dyker upp kombinerat med asus på fler av träffarna.
Om jag vill prova just ubuntu och struntar i dual boot. Hur gör jag då?
Hur som helst, så återkommer jag i tråden om jag rätar ut något frågetecken.
Ha de
Men för tydlighetens skull, så är det en dualboot installation på min gamla asus, som det handlar om. Där finns win vista, inte win 8/8.1
Det kan ju vara märkesspecifikt detta problem! Jag gjorde en sökning med raden "TPM chip found, activating TPM-bypass!". Då får jag några träffar, som t.ex. denna http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=243133
När man läser denna tråd, så börjar man tro att det är lättare att bygga en rymdraket, än att installera linux på en asus. Problem med TPM dyker upp kombinerat med asus på fler av träffarna.
Om jag vill prova just ubuntu och struntar i dual boot. Hur gör jag då?
Hur som helst, så återkommer jag i tråden om jag rätar ut något frågetecken.
Ha de
- Gunnar Hjalmarsson
Ok, jag såg "win 8.1" och läste lite slarvigt. Då är nog det där med "secure boot" inte problemet, i varje fall.
Det låter som något märkesspecifikt. Du kan ju se vad som händer om du sätter in DVDn i datorn där den skapades och startar upp. Du behöver inte installera, om du inte vill.
Om det verkar normalt där, så är det förmodligen inget fel på DVDn.
Du kan förstås pröva Ubuntu på den nyare datorn utan att installera, om det skulle vara intressant.
Det låter som något märkesspecifikt. Du kan ju se vad som händer om du sätter in DVDn i datorn där den skapades och startar upp. Du behöver inte installera, om du inte vill.

Du startar datorn med DVDn och väljer att ersätta det gamla operativet när den frågan kommer. Men ditt problem är ju att du inte kommer så långt...LEE57 skrev:Om jag vill prova just ubuntu och struntar i dual boot. Hur gör jag då?
Du kan förstås pröva Ubuntu på den nyare datorn utan att installera, om det skulle vara intressant.
Ja, det är ju en bra ide, tyvärr så fungerade det ej på den nya asus heller. Den höll på och jobbade mot skivan en stund, men sen så startades ändå Win 8.1 upp. Jag ska testa på sambons stationära HP. Också en äldre burk, som egentligen är den som jag hade tänkt att köra linux på. Det är nämligen xp på den så det är ju som bekant slut med uppdateringar där.
Jag återkommer när jag testat!
Ha de / LEE
Jag återkommer när jag testat!
Ha de / LEE
Jo, nu har jag testat på en stationär fujitsu och där fungerade live-dvd:n helt ok.
Så frågan kvarstår nu! Hur får man ubuntu att fungera på en asus notebok? Kan det vara så att någon annan variant kan fungera? Får väl prova mig fram! Men jag måste säga att jag är mycket förvånad att ubuntu/linux inte fungerar på ett så välkänt datormärke som asus!
Tar tacksamt emot tips, om det går att komma förbi detta problem!
Ha en fin helg alla / LEE
Så frågan kvarstår nu! Hur får man ubuntu att fungera på en asus notebok? Kan det vara så att någon annan variant kan fungera? Får väl prova mig fram! Men jag måste säga att jag är mycket förvånad att ubuntu/linux inte fungerar på ett så välkänt datormärke som asus!
Tar tacksamt emot tips, om det går att komma förbi detta problem!
Ha en fin helg alla / LEE
- Gunnar Hjalmarsson
Det är inte så generellt.LEE57 skrev:Men jag måste säga att jag är mycket förvånad att ubuntu/linux inte fungerar på ett så välkänt datormärke som asus!
http://www.ubuntu.com/certification/make/Asus/
Det vore förresten bra om du ändrar ämnet för det första inlägget i den här tråden till "Installation på Asus" eller något liknande.
Hoppas någon annan kan hoppa in och tipsa. Bra i alla fall att det funkar på den dator där du egentligen vill ha Ubuntu.
Re: Installation av ubuntu på asus datorer
De är väldigt bra att det fungerar på två äldre datorer. Nu får jag testa fullt ut :-)
Tack för dina tips.
Ha de / LEE
Tack för dina tips.
Ha de / LEE