Kontroll av grupper

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Kontroll av grupper

Inlägg av Lao Tzu »

På det senaste mötet kom det fram att vi som var där hade dålig koll på de olika arbetsgrupperna. Var hittar man dem? Vilka är aktiva? Hur går man med? Det går att hitta svar på frågorna men det ska vara enkelt för alla, även nya, att hitta grupperna och se vad de gör.

Därför har vi föreslagit att vi ska kontakta alla grupper på Launchpad (och om det finns någon grupp någon annanstans). Får vi inget svar inom rimlig tid (här kanske någon har ett bra förslag men vi torde kunna kräva svar inom en månad) tas gruppen bort. Det ska vara möjligt att ansöka om nystart av grupper igen men i koppling till genomgången av LoCo:t som Osprey dragit igång behöver kontakten med grupperna vara bättre så att inaktiva gruppmedlemmar och grupper tas bort. Det ger förhoppningsvis en ökad dynamik.

Efter kontrollen av grupper går förslaget ut på att vi ska koppla grupperna tätare med Gunnar Hjalmarssons förslag om en att-göra-lista. Till detta har Rune.K föreslagit att vi ska synkronisera Launchpad-grupperna med de på forumet. Det liknar upplägget vi hade förut och jag tror det är enklare för nya medlemmar att hitta grupperna på forumet än på Launchpad.

Min tanke är att TL mer aktivt söker ta reda på vad LoCo:t behöver göra och hålla att-göra-listan uppdaterad. Med det sagt menar jag inte att andra initiativ ska motarbetas men det kan vara bra att ha något att falla tillbaka på ifall kreativiteten sviker. Denna att-göra-listan är sedan enkel att koppla till vilka grupper som finns (eller behöver skapas).

(Jag vet att detta är ännu ett inlägg om hur saker ska göras snarare än ett inlägg som faktiskt gör något. Det finns ett antal såna och det är motvilligt jag bidrar till ytterligare ett. Dock är min förhoppning att det ska underlätta att komma till skott när detta är genomfört.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kontroll av grupper

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev: Därför har vi föreslagit att vi ska kontakta alla grupper på Launchpad (och om det finns någon grupp någon annanstans). Får vi inget svar inom rimlig tid (här kanske någon har ett bra förslag men vi torde kunna kräva svar inom en månad) tas gruppen bort.
Tar du på dej att kontakta medlemmarna i de grupper som är inaktiva?

Lao Tzu skrev: Efter kontrollen av grupper går förslaget ut på att vi ska koppla grupperna tätare med Gunnar Hjalmarssons förslag om en att-göra-lista. Till detta har Rune.K föreslagit att vi ska synkronisera Launchpad-grupperna med de på forumet. Det liknar upplägget vi hade förut och jag tror det är enklare för nya medlemmar att hitta grupperna på forumet än på Launchpad.
Här behövs en man/kvinna som har behörighet att redigera i forumet och på Launchpad!
Är du intresserad av det, Lao?

Lao Tzu skrev: Min tanke är att TL mer aktivt söker ta reda på vad LoCo:t behöver göra och hålla att-göra-listan uppdaterad. Med det sagt menar jag inte att andra initiativ ska motarbetas men det kan vara bra att ha något att falla tillbaka på ifall kreativiteten sviker. Denna att-göra-listan är sedan enkel att koppla till vilka grupper som finns (eller behöver skapas).
Det låter bra!
På så sätt kanske vi kan undvika några oändliga diskussioner angående färgen på cykelstället. :)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Rune.K skrev:
Lao Tzu skrev: Därför har vi föreslagit att vi ska kontakta alla grupper på Launchpad (och om det finns någon grupp någon annanstans). Får vi inget svar inom rimlig tid (här kanske någon har ett bra förslag men vi torde kunna kräva svar inom en månad) tas gruppen bort.
Ja, det kan jag göra. Dock har jag mycket att göra med skolan såhär inför terminsavslutningen men om ni (vi) inte har bråttom kan jag ta tag i det så snart jag får tid över.

Rune.K skrev:
Lao Tzu skrev: Efter kontrollen av grupper går förslaget ut på att vi ska koppla grupperna tätare med Gunnar Hjalmarssons förslag om en att-göra-lista. Till detta har Rune.K föreslagit att vi ska synkronisera Launchpad-grupperna med de på forumet. Det liknar upplägget vi hade förut och jag tror det är enklare för nya medlemmar att hitta grupperna på forumet än på Launchpad.
Här behövs en man/kvinna som har behörighet att redigera i forumet och på Launchpad!
Det kan jag vara. Dock, se ovan. Känner någon annan sig manad att börja är hen hjärtligt välkommen att sätta igång. Eventuellt kan man också ordna det så att någon börjar och så tar jag över om några veckor (det är väl först då själva arbetet med att synkronisera grupperna ska börja ändå).

(&?)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Detta kan ju bli en eller ett par punkter på "att göra-listan". :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Lao Tzu skrev: Det kan jag vara. Dock, se ovan. Känner någon annan sig manad att börja är hen hjärtligt välkommen att sätta igång. Eventuellt kan man också ordna det så att någon börjar och så tar jag över om några veckor (det är väl först då själva arbetet med att synkronisera grupperna ska börja ändå).
Jag erbjuder mig att hjälpa till . . . .

. . . om du åtager dig ovanstående

och ändå söker någon som kan hjälpa dig under en övergångsfas . . .

Då vill jag göra vad jag kan, för att hjälpa dig,
där du tror, känner, att du behöver en initial hjälp.

Det är inget för mig att fortsatt driva,
men för att hålla i
och förbereda . . .

kanske att jag kan vara någon

/tukken

p.s.
i så fall, börjar vi med att utbyta mail- o/e mobiladresser,
så att jag 'får lära känna din inriktning' och dina behov.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev:
Rune.K skrev:
Ja, det kan jag göra. Dock har jag mycket att göra med skolan såhär inför terminsavslutningen men om ni (vi) inte har bråttom kan jag ta tag i det så snart jag får tid över.

Rune.K skrev:
Det kan jag vara. Dock, se ovan. Känner någon annan sig manad att börja är hen hjärtligt välkommen att sätta igång. Eventuellt kan man också ordna det så att någon börjar och så tar jag över om några veckor (det är väl först då själva arbetet med att synkronisera grupperna ska börja ändå).
Kanonbra!

Eftersom det är en konstitutionell fråga att du får behörighet att redigera i forumet, jag tar för givet att det innebär att du måste bli forumsadministratör tillsvidare, så måste vi rösta om det på nästa Loco-möte som är i början på juni. Du bör även få skrivrättigheter på Launchpad för att kunna fullgöra uppdraget med att uppdatera status för grupperna även där. Och det måste vi också rösta om på nästa Loco-möte.

@ Gunnar
Du kanske förädlar min text härovanför och lägger in förslaget i agendan för nästa Loco-möte, om att ge Lao Tzu nödvändiga behörigheter så att han kan genomföra projektet med att uppdatera status för alla grupper.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Rune.K skrev:@ Gunnar
Du kanske förädlar min text härovanför och lägger in förslaget i agendan för nästa Loco-möte, om att ge Lao Tzu nödvändiga behörigheter så att han kan genomföra projektet med att uppdatera status för alla grupper.
Nja, även om jag har ryckt in ett par gånger när nuvarande TL har varit indisponibel, hade jag inte tänkt bli permanent skapare av agendor för LoCo-mötena. Det bör vara en naturlig uppgift för TL, så jag passar vidare till nya TL - vem det nu kan bli. ;)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Broder Tuck skrev:
Lao Tzu skrev: Det kan jag vara. Dock, se ovan. Känner någon annan sig manad att börja är hen hjärtligt välkommen att sätta igång. Eventuellt kan man också ordna det så att någon börjar och så tar jag över om några veckor (det är väl först då själva arbetet med att synkronisera grupperna ska börja ändå).
Jag erbjuder mig att hjälpa till . . . .

. . . om du åtager dig ovanstående

och ändå söker någon som kan hjälpa dig under en övergångsfas . . .

Då vill jag göra vad jag kan, för att hjälpa dig,
där du tror, känner, att du behöver en initial hjälp.

Det är inget för mig att fortsatt driva,
men för att hålla i
och förbereda . . .

kanske att jag kan vara någon

/tukken

p.s.
i så fall, börjar vi med att utbyta mail- o/e mobiladresser,
så att jag 'får lära känna din inriktning' och dina behov.
Trevligt. Förhoppningsvis är det inte mycket du behöver göra. Det första steget är att kontakta alla som är medlemmar i grupperna och säga att om de inte hör av sig inom fyra veckor kommer deras grupper att tas bort. Dock är de välkomna att söka igen ifall det skulle vara intressant i framtiden. Undantagen är översättargruppen, sändlistan, forumet och IRC-kanalen. Dessa vet vi ju är aktiva.

Först när fyra veckor har gått börjar själva arbetet. Förhoppningsvis har jag mer tid då. :)

(&?)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Lao Tzu skrev:...
Undantagen är översättargruppen, sändlistan, forumet och IRC-kanalen. Dessa vet vi ju är aktiva.
...
Även marknadsföringsgruppen är aktiv, på Ubuntu Sveriges twitterkanal.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Idag, 25 maj 2014, har jag sänt pm till de medlemmar som inte har varit aktiva på forumet under en tid.

Senaste datum för svar har jag satt till den 22:a juni.
Jag hoppas att Lao Tzu är åter intill dess och kan arbeta vidare på detta.

Innehållet i utskicket är detta:
"Hej forummedlem.

Du är registrerad i en (eller flera) av våra arbetsgrupper.
Nu har några dragit igång ett arbete med att gå igenom de grupper som finns, för att försöka få till stånd en mer aktuell förteckning av grupperna. För att se vilka som är aktiva och vilka som inte är det.

Den aktuella tråden hittar du här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=58959

och jag arbetar nu med att kontakta samtliga medlemmar i grupperna för att kolla hur det ser ut. Med vilka som vill vara kvar som grupp o/e medlemmar. Det finns alltid möjlighet att kvarstå, vila en tid och därefter göra en omstart. Det viktiga är, att vi får reda på hur ni själva ställer er till ett fortsatt engagemang.

Mitt uppdrag av Lao Tzu ser du här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 50#p473850
Där Lao Tzu beskriver hur han vill att jag skall gå tillväga.

Ditt svar på denna förfrågan sänder du till Lao Tzu.
Sänd in det i god tid och före den 22 juni 2014.
Via p.m. eller mail.

Tack för din medverkan

tukken
"

Hälsningar
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag ber om ursäkt för min dåliga kommunikation här och att du, Tukken, har fått allt det här i ditt knä utan någon support från min sida. Dock har jag haft huvudet på en helt annan plats. Det kommer tyvärr att fortsätta vara så i minst en vecka till och förmodligen ännu fler. Dock har jag fortfarande tanken att själv sätta mig vid rodret så fort jag bara får lite andrum.

Tack för att du ställer upp så länge, utan att knota! :kram:

(&?)
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Jag antar att detta berör "Svenska Videoguider". Jag och Göran var aktiva på slutet men har inte varit aktiva det senaste året drygt. Något speciellt ni är intresserade av att veta?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev: . . . . . För att se vilka som är aktiva och vilka som inte är det. . . .
/tukken
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Broder Tuck skrev:Idag, 25 maj 2014, har jag sänt pm till de medlemmar som inte har varit aktiva på forumet under en tid.
Utmärkt!
christoffer skrev:Något speciellt ni är intresserade av att veta?
Som Lao Tzu beskrev i inledningen till den här tråden, är syftet med övningen att sluta skylta med grupper som för närvarande inte är aktiva, för att göra det lättare att orientera sig på webbplatsen. Anpassa kartan till verkligheten, med andra ord. Så egentligen är det väl inte så mycket mer vi behöver veta.

Tanken är förstås att även om en grupp tas bort, det skall vara enkelt att starta en liknande grupp igen om och när intresse finns.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Broder Tuck: Kan du säga något om resultatet av de PM du skickade?

Lao Tzu / Broder Tuck: Kan vi komma vidare med den här frågan på mötet på onsdag?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej på er.

Svarstiden för min förfrågan till medlemmar som ingår i våra registrerade arbetsgrupper gick ut igår, den 22:a juni.

Jag vände mig framför allt till medlemmar som inte har varit aktiva på forumet o/e inte varit inloggade på c:a ngt år.

Jag har inte fått ett enda svar från någon.

Det enda som hände strax efter det att jag sände ut meddelandet, var att tre, fyra hörde av sig för att fråga vad det rörde sig om (trots att länk till tråden/trådarna stod i meddelandet och att jag kort redogjorde för det i meddelandet).

För en vecka sedan fick jag ett meddelande från LaoTzu.
Jag tror inte att han heller har fått något svar. Det ser inte så ut. LaoTzu meddelar att han kommer att kunna fortsätta med detta strax efter midsommar. Idag har jag sänt honom de kalkylfiler som jag använde mig av inför utskicket.

Hälsningar
tukken.

p.s. Gunnar, du har p.m..
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Hmm.. Ganska nedslående resultat, kan man tycka, men då vet vi i alla fall var vi står.

Tack, Tukken, för ditt bidrag till att föra frågan framåt!
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"