Jag är lite rädd att jag ska göra något fel när jag skapar samt använder redan befintliga partitioner. Kanske framförallt att Windows skadas (för det blir problem med hela datorn då). Så här gör jag; rätta om det är något fel!
0. Jag väljer "Gör någonting annat" i installationsmenyn.
1. Jag skapar en primär efi-startpartition på 500 MB.
2. Jag sätter monteringspunkten på Windows boot manager till "Windows".
3. Jag tror jag redan har en root på 50 GB. Jag sätter den på monteringspunkt: "/"
4. Jag har en hem-partition på 300 GB. Jag sätter den på monteringspunkt "/home"
5. Jag har redan en swap och den ändrar jag inte.
6. Jag ändrar inte monteringspunkten för Windows huvudpartition till monteringspunkt: "Windows"
7. Jag går tillbaka till menyn och väljer: "Ominstallera men behåll data"
Blev det rätt nu?
Ominstallation: partitioner vid dual-boot
- Blåbär
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Ominstallation: partitioner vid dual-boot
Verkar som jag inte får något svar på den här tråden. Då kör jag helt enkelt och håller tummarna!
- Osprey
- Kontakt:
Re: Ominstallation: partitioner vid dual-boot
Problemet, eller kanske anledningen till att du inte fått något svar, är förmodligen att det där skiljer sig ganska mycket åt beroende på vilken version av Windows det handlar om. Microsoft har hela tiden, undan för undan, försökt göra det svårare och svårare att installera något annat än Windows... så därför får man göra på lita olika sätt, beroende på hur mycket de har krånglat till det....
De anser på fullt allvar att de ska ha all rätt att bestämma vad du själv installerar på din egen dator...
De anser på fullt allvar att de ska ha all rätt att bestämma vad du själv installerar på din egen dator...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...