mer utrymme på hårddisk

Poor Moon

mer utrymme på hårddisk

Inlägg av Poor Moon »

Hej !  Har  för några dagar sen bytt os, från windows xp till  ubuntu 6.10 Edgy, och det hela verkar synnerligen intressant.

Nu är det så att jag sitter med en äldre dator och hårdisken börjar på att bli full. Vill helst inte avinstallera några program, Finns de nån motsvarighet som man kunde göra förut...Tömma temporärainternetfiler, defrag  mm ...      ???
Senast redigerad av 1 Poor Moon, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: mer utrymme på hårddisk

Inlägg av Bossieman »

sudo apt-get clean tar bort  deb filerna i /var/cache/apt/archives och i /var/cache/apt/archives/partial. Du bör få en hel del extra utrymme efter det kommandot.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej !  Kollade i wiki om filsystem i ubuntu.  var/cache "data som sparats för att användas igen". Men det är i sin ordning att använda radera kommandot där ändå ?...  Tack för svar !
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Nejdå, det är ingen fara att ta bort någonting där, iallafall inte sålänge du bara tar bort filerna i /var/cache/apt/archives :)

Det är i den mappen alla paket du installerar med apt-get/Synaptic hamnar, och de ligger kvar där även efter installationen, men oftast så behöver man inte de igen (och skulle man behöva dem är det inte pest och pina att ladda ner dem igen, iallafall inte för alla med någorlunda skaplig uppkoppling).

Du kan jämföra det med hur materialet på hemsidor du surfar in på sparas tillfälligt ("cahcas") på din dator, så att det går mycket snabbare att gå in på sidan nästa gång du går dit eftersom du inte behöver ladda ner allt igen.

EDIT: Om du har lite plats kanske det kan vara intressant att kolla in Xubuntu, som jag tror även tar lite mindre hårddiskutrymme än (Ku,U)buntu, och inte bara är resursnålare (d.v.s. passar sig bättre för äldre datorer). Jag kör själv Xubuntu, och det är inte så mycket för resurserna som för att jag - vid tidpunkten då jag installerade Ubuntu första gången - uppskattade Xfce, som är Xubuntus skrivbordsmiljö.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 15 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"