För liten bootpartition...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tberkert

För liten bootpartition...

Inlägg av tberkert »

Kan inte uppdatera längre för att min bootpartition är för liten. Provat enligt förslag med kommandot "sudo app-get clean", men det gör ingen skillnad. Får oxo förslaget att rensa gamla paket, men vet inte vilka filer det är. Går det att utöka bootpartitionen? Finns plats på disken.
tberkert.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: För liten bootpartition...

Inlägg av johanre »

dpkg -l 'linux-image*' | awk '/^ii/ { print $2 }' | grep "[0-9]" | grep -v `uname -r` | head -n -2 | xargs apt-get -y purge

Sent from my C6903 using Tapatalk
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Måste köras som root.

Sent from my C6903 using Tapatalk
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Men nog går det väl bra att utöka den med Gparted?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

itmannen_online skrev:Men nog går det väl bra att utöka den med Gparted?
Beror på: (1) hur bootpartitionen är skapad, (2) är det fyllt till bredden så kan man inte utöka utan att städa först.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

johanre skrev:dpkg -l 'linux-image*' | awk '/^ii/ { print $2 }' | grep "[0-9]" | grep -v `uname -r` | head -n -2 | xargs apt-get -y purge

jag gillart! vilken one-liner :)
men, att klippa och klistra sådana här "kryptiska" rader utan att förstå dem ska man inte göra, så låt mig göra ett försök att förklara.

dpkg -l 'linux-image*'
Det kommandot kommer att lista alla linux kernels som paket hanteraren har vetskap om.

sen "slangas" (pipe) resultatet över till nästa kommando med | tecknet

awk '/^ii/ { print $2 }'
awk är program för text hantering, det lilla kommandot kommer enbart skriva ut rader som börjar med två stycken ii ('/^ii/), vilket betyder att denna kernel är installerad. print $2 meför att enbart den andra kolumenn i textraden kommer skrivas ut.

grep "[0-9]"
grep är ett text-matchnings program och detta medför att alla rader från föregående kommando som inte innehåller siffror kommer filtreras bort.

grep -v `uname -r`
Detta måste brytas ut till två bitar, först kommer kommandot innanför `` att utföras, alltså uname -r, uname är ett program som skriver ut systeminformation och med växeln -r så skriver den ut den "kernel release" som förnärvarande körs på systemet.
-v växeln till grep betyder att den skall invertera text-matchningen, alltså skriv ut alla rader som inte innehåller den nuvarande kernel-releasen.

head -n -2
detta kommando kommer ta bort de två understa raderna i output från föregående kommando

xargs apt-get -y purge
xargs tar input från standard input (det som slangats över från föregånde kommado) rad för rad och sätter sist i kommandot "apt-get -y purge", apt-get -y purge kommer i sin tur att avinstallera de kernels

Har dock upptäckt en liten "bugg" i denna one-liner (kanske inte är aktuell på ubuntu dock), men jag har ett meta paket (linux-image-amd64) som skulle blivit avinstallerat om jag kört det :)
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Helt rätt, Barre - och tack! Jag borde ha förklarat lite mer kring det. :P Min ursäkt: jag hade endast tillgång till mobilen under helgen och ville ändå ge ett snabbt svar.
tberkert

Inlägg av tberkert »

Tack för svar, men jag blev inte mycket klokare. Troligtvis för att jag är ny på Linux. Det första kommandot genererade en lista, men när jag försökte gå vidare hände ingenting. Ser ju att det hänvisar till äldre versioner, som antagligen bara kan raderas. När jag kollar i mappen Boot hittar jag inget som påminner om den listning jag fick fram i terminalfönstret.
Så problemet kvarstår.
Tommy
tberkert

Inlägg av tberkert »

Hittar i mappen boot ett antal packade filer av typen "initrd.img-3.11.0-12-generic" 13, o.s.v av äldre datum. Senaste heter "initrd.img-3.11.0-20-generic". Kan jag radera de med tidigare datum? Det skulle räcka för att frigöra tillräckligt utrymme.
Tommy
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Tommy; har du raderat några sådan filer i /boot redan? Det rekommenderas nämligen inte, du krånglar i så fall till det för systemets pakethantering.

Så; om jag återgår till min lite slarvigt formulerade lösning. Kör först (i terminalen):

Kod: Markera allt

sudo su -
Och därefter:

Kod: Markera allt

dpkg -l 'linux-image*' | awk '/^ii/ { print $2 }' | grep "[0-9]" | grep -v `uname -r` | head -n -2 | xargs apt-get -y purge
Då borde ett antal paket försvinna och även rensas bort från din /boot. Meddela gärna om du får några felmeddelanden när du kör ovan kommando.
tberkert

Inlägg av tberkert »

..så hela denna rad är som ett kommando? Bara att kopiera och klistra in?
Hur vet jag att jag står i rätt katalog?
tberkert

Inlägg av tberkert »

Ja nu hände det saker. Nästan 200 MB ledigt. Får se nu om det går att uppdatera.
Tommy
tberkert

Inlägg av tberkert »

...och det gör det ju. Tack för hjälpen.
Tommy
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Lysande. :) Markerar du denna tråd som löst? (Klicka på den lilla gröna bocken)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"