Misströsta icke! Jag ska här visa dig vilka första steg du ska ta mot att bli en erfaren programmerare, som dessutom har hittat rätt från början utan att gå bort sig och slösa en massa dyrbar tid i programmeringssnåret.
Mångas blickar riktas mot programmeringens värld därför att de vill skriva "den där saken som skulle vara så häftig". Det är visserligen en ädel tanke, men ha inte så bråttom! Att börja programmera ska inte vara att direkt börja skriva användbara program. Att börja programmera innebär att börja tänka på ett helt nytt sätt. Det tar tid.
Jag föreslår att du börjar med en bok som heter "Structure and Interpretation of Computer Programs", kort och gott SICP. Den börjar från början och lär dig hur koden du skriver kommer tolkas av datorn och vilka processer den genererar. SICP behandlar Scheme, som är en dialekt av språket LISP. Detta är dock inte det väsentliga. Boken använder bara Scheme för att lära dig saker som du kommer ha användning av i all kommande programmering.
Det första du behöver är ett program som kör (tolkar) din kod. Jag rekommenderar mit-scheme vilket du installerar genom att skriva detta i konsolen:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install mit-scheme rlwrap
sedan startar du mit-scheme genom att skriva detta i konsolen:
Kod: Markera allt
rlwrap mit-scheme
När du sedan skriver kod så gör du det i vilken texteditor som helst, och för att köra den så markerar du den kod du vill köra och klickar med mittenknappen på musen i det konsolfönster där mit-scheme är igång.
SICP hitter du på http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html
Googla på "sicp pdf" för pdf-version.
OBS: Se till att du har någonstans att kolla upp svåra engelska ord, såvida du inte redan är mycket bra på engelska!
Lycka till!
mvh Janne