Dropbox disconnect vid varje uppstart
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Dropbox disconnect vid varje uppstart
Har nyss installerat Ubuntu och håller på att vänja mig.
Det jag har absolut svårast för är att dropbox, som jag "alltid" använder "tappar bort" sin mapp!
Jag får vid varje uppstart följande meddelande! (se bifogad fil)
Det jag har absolut svårast för är att dropbox, som jag "alltid" använder "tappar bort" sin mapp!
Jag får vid varje uppstart följande meddelande! (se bifogad fil)
- Bilagor
-
- dropbox.jpg (49.14 KiB) Visad 4077 gånger
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Dropbox disconnect vid varje uppstart
Hej du
och välkommen till oss.
Det är inte helt säkert att jag kan ge dig ett helt korrekt svar, men jag vill ändå försöka att ge dig ett svar i väntan på att någon annan, bättre insatt, leder dig rätt.
Min första undran är varför du går via /media/ . . . / .../ etc..
Det får mig att tänka på att det är något som du 'laddar upp' från tid till annan. Kanske att det är skälet till att Dropbox inte finner 'sin' mapp, för att du ändrar sökvägen med dina kopplingar via 'media'.
Dropbox i sig, vill nog ha en mer fast sökadress.
Som att din personliga dropboxmapp med de egentliga filerna som du har i din dropboxmapp, alltid skall ligga i din egen 'home'mapp. Eller en liknande, mer fast adress.
Dit borde sökadressen vara /lennart/ . . . .
Som sagt, jag lägger mitt förslag, men hoppas samtidigt att någon mer kliver in och försöker hjälpa dig tillrätta.
Jag hoppas att det kommer en lösning på ditt problem.
och välkommen till oss.
Det är inte helt säkert att jag kan ge dig ett helt korrekt svar, men jag vill ändå försöka att ge dig ett svar i väntan på att någon annan, bättre insatt, leder dig rätt.

Min första undran är varför du går via /media/ . . . / .../ etc..
Det får mig att tänka på att det är något som du 'laddar upp' från tid till annan. Kanske att det är skälet till att Dropbox inte finner 'sin' mapp, för att du ändrar sökvägen med dina kopplingar via 'media'.
Dropbox i sig, vill nog ha en mer fast sökadress.
Som att din personliga dropboxmapp med de egentliga filerna som du har i din dropboxmapp, alltid skall ligga i din egen 'home'mapp. Eller en liknande, mer fast adress.
Dit borde sökadressen vara /lennart/ . . . .
Som sagt, jag lägger mitt förslag, men hoppas samtidigt att någon mer kliver in och försöker hjälpa dig tillrätta.
Jag hoppas att det kommer en lösning på ditt problem.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Tack för ditt svar!
Mappen jag använder som dropboxmapp är d:/dropbox
men varje gång jag startar upp ubuntu så letar dropbox på platsen man ser i felmeddelandet, och finner givetvis inget...
Jag ställer in mappen till d:/dropbox igen, men nästa gång blir det samma felmeddelande.
Jag använder dropbox på ett antal olika enheter. En dator till, ett par telefoner och en platta, så jag laddar konstant upp eller ner filer och därför känns det viktigt att det går att få dropbox att funka på ubuntu...
Mappen jag använder som dropboxmapp är d:/dropbox
men varje gång jag startar upp ubuntu så letar dropbox på platsen man ser i felmeddelandet, och finner givetvis inget...
Jag ställer in mappen till d:/dropbox igen, men nästa gång blir det samma felmeddelande.
Jag använder dropbox på ett antal olika enheter. En dator till, ett par telefoner och en platta, så jag laddar konstant upp eller ner filer och därför känns det viktigt att det går att få dropbox att funka på ubuntu...
- Broder Tuck
Nu söker jag mig trevande ut mot hal is . . . .
För mig ser det ut som om du har både Linux och MSwindows. Kanske en och samma dropbox för flera enheter (?). Jag får inte ihop det annars med din angivna sökväg . . . . /media/ . . . . .
- Sökvägen /media/lennart/Data/Dropbox är en Linuxväg
- Sökvägen "d:/dropbox" tyder på en MS-adress.
Jag måste erkänna att jag halkar omkring
och det känns som om du har en dropbox för varierande platser. Det är inget som jag själv skulle välja att ha.
Jag har ett stort antal olika Linuxpartitioner och en dropbox på vardera och i dess resp hemmamapp. Jag kör även MSwin 7 och där har jag dropbox på min 'user'. Inga problem med att få dropbox att 'hitta sig' i respektive och hålla sig uppdaterad.
Någon mer insatt får nog kliva in och axla min falnande mantel.
/tukken

För mig ser det ut som om du har både Linux och MSwindows. Kanske en och samma dropbox för flera enheter (?). Jag får inte ihop det annars med din angivna sökväg . . . . /media/ . . . . .
- Sökvägen /media/lennart/Data/Dropbox är en Linuxväg
- Sökvägen "d:/dropbox" tyder på en MS-adress.
Jag måste erkänna att jag halkar omkring

Jag har ett stort antal olika Linuxpartitioner och en dropbox på vardera och i dess resp hemmamapp. Jag kör även MSwin 7 och där har jag dropbox på min 'user'. Inga problem med att få dropbox att 'hitta sig' i respektive och hålla sig uppdaterad.
Någon mer insatt får nog kliva in och axla min falnande mantel.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Dropbox fungerar normalt sett utan problem i Ubuntu. I ditt fall är problemet troligen relaterat till att du installerat det i fel mapp. Om du kör Ubuntu finns det inget d:/dropbox, däremot om du kör Windows skulle den kunna ligga under d:LennartGCJ skrev:Mappen jag använder som dropboxmapp är d:/dropbox
Den normala platsen för Dropbox under Ubuntu är /home/$USERNAME/Dropbox. Om användaren är inloggad som lennart blir sökvägen /home/lennart/Dropbox
Det som ligger under /media är sådant som monteras i samband med inloggning som t.ex. nätverksdiskar samt USB-minnen, DVD-skivor, Externa hårddiskar mm. Varför har du lagt Dropbox under /media?
Testa att installera Dropbox i din hemkatalog, då borde den börja fungera korrekt igen för dig. Det går för övrigr utmärkt att ha Dropbox på en Ubuntu maskin och en Windows maskin och komma åt innehållet från bägge maskinerna.
Hör av dig om det är något du undrar över.
Mvh Nemo
- Broder Tuck

Det gav mig mer fast mark under fötterna, känns det som.
@Lennart
Den normala gången är att man låter installera Dropbox på en fungerande installation. Dropbox kräver att man registrerar ett konto hos dem. Dropbox lägger efter registreringen en lokal mapp på din dator. I det operativ och dess sökvägar som du har kopplat upp dig mot Internet och Dropbox från (enligt föreg. inlägg av mig o nemo).
Vill du därefter ha dropbox på fler ställen i dina datorer (olika distar av Linux exempelvis), får du installera dropbox till vart och ett av dem. När dropbox startar upp får du därefter ange a) nytt konto (som inte är aktuellt i denna situation), b) ange att du redan har ett konto registrerat och ange det.
Därmed kopplas din senaste installation av dropbox till det befintliga konto som du registrerade första gången. Dropbox lägger ner en ny dropboxmapp även denna gång, på avsedd plats och därifrån du är uppkopplad denna gång. Dropbox kommer att känna av att det har fått ytterligare en 'placering' hos dig och på ditt registrerade konto.
Dropbox startar omedelbart upp med att 'tanka ner' från din mapp hos dem, till din nya, lokala dropboxmapp, där du nu befinner dig. Du behöver inte själv göra något mer än att vänta ut det jobbet.

Dropbox känner nästa gång du startar upp en session från din dator och är uppkopplad mot nätet, varifrån du har startat upp din uppkoppling och från vilken plats/operativ och startar omedelbart en uppdatering av det du har lagt upp hos dem, med vad du har på din lokala dropboxmapp som du nu har startat från.
I just ditt fall startade du upp första dropboxkontot från en tillfälligt ansluten plats, via /media och det är det som nu stör för dig. Du behöver inte göra om något, eller ta bort något, men du behöver göra en ny installation av dropbox från vart och ett nytt ställe som du vill ha dropbox på.
Nu känns det som om jag har varit mer tydlig.
Tack vare nemos inlägg såg jag att jag behövde förtydliga mig bättre.
Lycka till Lennart

- Broder Tuck

Underförstått,
gissar jag,
att du skall själv inte välja nya vägar för din lokala Dropboxmapp efter en ny installation. Utan att istället acceptera det du en gång angav vid din ursprungliga installation.
Varför?
Jag vet inte.
Uppriktigt sagt.
Det ligger dock nära till hands att tro, att det har med säkerhet för dig själv och ditt konto, att göra.

- Osprey
- Kontakt:
Det har ingenting alls med säkerhet att göra, det handlar helt enkelt om att ifall du väljer en ny väg, så får du en ny kopia av ditt "dropbox-moln" på disken, samtidigt som den gamla kopian ligger kvar oanvänd och tar plats...Broder Tuck skrev:![]()
Underförstått,
gissar jag,
att du skall själv inte välja nya vägar för din lokala Dropboxmapp efter en ny installation. Utan att istället acceptera det du en gång angav vid din ursprungliga installation.
Varför?
Jag vet inte.
Uppriktigt sagt.
Det ligger dock nära till hands att tro, att det har med säkerhet för dig själv och ditt konto, att göra.
/tukken

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Broder Tuck

Nyttig och bra information.
/tukken